آیا کاشت ریش عوارض دارد؟

برای بسیاری از مردان، ریش نماد مردانگی و ظاهری قوی است و در دنیای امروز داشتن ریش بلند و پرحجم زیبایی محسوب می شود. از طرفی رشد ریش برای برخی از مردان ساده نیست؛ بسیاری از مردان حتی زمانی که اصلاح کردن صورتشان را متوقف می کنند قادر به بلند کردن ریش نیستند، یا به صورت پراکنده و کم حجم رشد خواهد کرد. عوامل ژنتیکی می تواند بخشی از دلایل ریزش ریش باشد، بدون ژن های مناسب، رشد ریش می تواند غیرممکن باشد؛ به عبارت دیگر هر کسی ژن مناسب برای رشد ریش عالی ندارد. در حالی که ممکن است از توانایی خود در رشد طبیعی ریش ناامید شوید، اما روش های زیبایی با کمک مداخله علمی به خصوص در دهه گذشته باعث شده اند ریشی که همیشه آرزویش را داشته اید داشته باشید.


داروهای تقویت کننده رویش مو که معمولاً بدون نسخه در دسترس هستند می توانند به بهبود رشد موهای صورت نیز کمک کنند، اما اگر می خواهید نتایج طبیعی و ماندگاری داشته باشید جراحی کاشت ریش راه حل دائمی برایتان خواهد بود.


کاشت ریش

علاوه بر کاشت مو و ابرو، کاشت ریش نیز هر سال محبوبیت بیشتری پیدا می کند و متقاضیان این روش افزایش پیدا می کنند، نتیجه این روش رشد طبیعی موهای صورت بدون کمک محصول دیگری می باشد. برای انجام پیوند ریش از روش های کاشت مو استفاده شده و گرافت های استخراج شده در خط ریش روی صورت کاشته می شوند، گرافت ها معمولا از قسمت پشت سر برداشته می شوند اما اگر موهای کاقفی یا فولیکول های سالم وجود نداشت می توان از هر قسمتی از بدن خود فرد (که شبیه به موهای ریش باشد) استخراج شوند که به آن بانک مو گفته میشود. کاشت ریش راه حل خوبی برای ریش های تکه تکه و کم حجم یا صورت کاملا بدون مو است؛ تا زمانی که پوست خط ریش سالم و عاری از مشکلات پوستی یا عفونت ها باشد، پیوند ریش امکان پذیر خواهد بود. شرط دیگر مناسب بودن کاندید کاشت ریش داشتن موهای سالم و با تراکم مناسب روی پوست سر یا بدن می باشد، همچنین فرد باید از نظر جسمی در سلامتی بوده و دوره بلوغ خود را گذرانده باشد.

کاشت ریش


برای انجام کاشت ریش، بعد از استخراج فولیکول های مورد نیاز پزشک برش های کوچکی در قسمت ریش (ناحیه گیرنده) ایجاد می کند و سپس گرافت ها را در جهت و زاویه مناسب در این برش ها قرار می گیرد. مراحل کاشت ریش توسط بی حسی موضعی با هدف کاهش درد انجام می شود و پروسه استخراج و پیوند ممکن است بین چهار تا هشت ساعت طول بکشد.


نتایج کاشت ریش

حدود یک تا دو هفته بعد از کاشت ریش بهبودی کامل حاصل می شود و می توانید به راحتی روال عادی زندگی خود را طی کنید، البته نکات محدودی در مورد مراقبت های بعد از کاشت ریش با توصیه پزشک تا مدت ها ادامه خواهند داشت. ریش کاشته شده حدود 20 تا 40 روز پس از پیوند شروع به ریزش می کند، اما این روند طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی نیست، فولیکول های ریش جدید برای یک جهش رشد آماده می شوند. در حدود ماه سوم تا چهارم بعد از پیوند ریش رشد موهای پیوندی شروع می شود و در حدود ماه ده تا دوازدهم رشد کامل ریش صورت میگیرد که البته به بدن افراد و نوع پیوند بستگی دارد. این پروسه زمانبر است و این می تواند برای بسیاری از افراد دشوار باشد، اما یک ریش پرحجم با نتایج کاملاً طبیعی و دائمی ارزش چند ماه انتظار کشیدن را دارد.


آیا کاشت ریش عوارض دارد؟

مانند بسیاری از جراحی های زیبایی دیگر، برای انجام کاشت ریش ریسک بسیار کمی وجود دارد که در بیشتر موارد با تایید مناسب بودن کاندید توسط پزشک متخصص خطرات رفع خواهند شد. به طور کلی کاشت ریش عمل خطرناکی نیست و با تکنیک های جدید کاشت مو، پیوند فولیکول ها بدون درد بوده و به راحتی و به سرعت قابل بهبود است. تا زمانی که برای انجام کاشت ریش خود از یک جراح متخصص و کلینیک دارای مجوز استفاده کنید، خطر عوارض جانبی به حداقل می رسد، همچنین مراقبت های بعد از کاشت ریش نیز تاثیر مستقیمی در موفقیت پیوند و سرعت بهبودی دارند. بیشتر عوارض جانبی کاشت ریش باید پس از چند هفته بهبود یابند، اگر هر یک از آنها بیش از دو هفته پس از پیوند ماندگار شدند، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.


پس از پیوند ریش، بیماران می توانند انتظار برخی از عوارض جانبی خفیف را داشته باشند، وجود یا شدت عوارض جانبی به فرد بستگی دارد، اما شایع ترین آنها عبارتند از:

1- تورم و قرمزی شایع ترین عوارض جانبی کاشت ریش هستند؛ ممکن است بعد از جراحی صورت شما کمی پف کرده و ملتهب شود، علاوه بر این قرمزی پوست ممکن است در اثر التهاب ایجاد شود.

2- برخی از بیماران پیوند ریش احساس یک بی حسی خفیف در صورت خود یا مقداری سفتی در پوست را توصیف می کنند، این موضوع جای نگرانی ندارد، زیرا این عوارض جانبی فقط برای مدت کوتاهی پس از جراحی باقی خواهند ماند.

3- یکی دیگر از عوارض جانبی اصلی کاشت ریش، ریزش مو است؛ این یک مرحله طبیعی از روند بهبودیست که به عنوان ریزش شوک نیز شناخته می شود. همانطور که گفته شد موهای کاشته شده به مدت دو تا سه هفته پس از عمل دچار ریزش می شوند اما موهای سالم جدید در جای خود دوباره رشد می کنند.

4- بعد از جراحی پیوند، پوسته های کوچکی در اطراف موهای کاشته شده ظاهر می شود و تا زمانی که پوست خشک نشده نباید صورت را شست یا آنها را کند.

5- در نهایت جای زخم می تواند یکی دیگر از عوارض جانبی بالقوه کاشت ریش باشد، به خصوص در بانک مو؛ البته بلافاصله بعد از رشد موها در این ناحیه هر گونه علائم قابل توجه از جای زخم از دید پنهان می شود. میزان اسکار بستگی به روشی دارد که کاشت ریش با آن انجام می شود، در روشهای جدید پیوند هنگامی که مو از محل اهدا کننده گرفته می شود، اسکارهای بسیار بسیار کوچکی ایجاد می شوند که به سرعت بهبود می یابند.

چگونه عوارض کاشت ریش را کاهش دهیم؟


موارد دیگری هستند که به ندرت و در صورت مراجعه به کلینیک های غیر معتبر یا استفاده از روش های قدیمی و تجهیزات غیر بهداشتی ممکن است بعد از کاشت ریش رخ دهند. از آنجایی که فولیکول های مو که در لایه های بالایی پوست ریشه دارند با ابزارهای تیز کوچک برداشت می شوند، این احتمال وجود دارد که ابزار بیش از حد به پوست نفوذ کند و منجر به خونریزی شود؛ این مشکل با انتخاب پزشکی ماهر و باتجربه به راحتی قابل پیشگیریست. فولیکولیت التهاب پوست ناشی از عفونت قارچی یا باکتریایی است، جراح ناوارد با لمس هر سلول پوست با استفاده از ابزارهای خارجی، جریان خون داخلی را مختل می کند و باعث التهاب شدید می شود که منجر به عفونت و در نتیجه باعث ایجاد پوسته یا تخلیه چرک در اطراف محل های جراحی می شود.


چگونه عوارض کاشت ریش را کاهش دهیم؟

عوارض جانبی در هر نوع جراحی زیبایی ممکن است رخ دهند، با این حال بیماران می توانند مدت زمان عوارض جانبی خود را کاهش دهند و پس از پیوند ریش از خود مراقبت کنند تا هرگونه مشکل را به حداقل برسانند. این مراقبت ها شامل دور نگه داشتن پوست، به ویژه پوست صورت از نور مستقیم خورشید یا منابع مستقیم گرما است؛ همچنین از وارد کردن هر گونه فشار به نواحی اهدا یا دریافت کننده خودداری کنید و آنها را نخارانید، اینکار باعث سوزش و قرمزی بیشتر می شود. حداقل به مدت دو هفته بعد از کاشت ریش نباید سیگار بکشید و نوشیدنی های الکلی ننوشید زیرا این موارد باعث افزایش احتمال خونریزی خواهد شد. فعالیت های شدید خود را به حداقل برسانید و ورزش کردن را به تعویق بیاندازید، به این ترتیب زیاد عرق نمی کنید و روی پیوند فولیکول های خود تأثیر نمی گذارید. دارو یا پمادهای تجویز شده پزشک را به موقع و به درستی استفاده کنید و از دستورالعمل های مراقبتی پس از کاشت ریش خود به دقت پیروی کنید تا احتمال بروز عوارض کاهش یابد.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958