داشتن موهایی پرپشت و ضخیم یکی از عوامل موثر در افزایش زیبایی افراد می باشد، اما متاسفانه مشکلاتی برای دستیابی به این مهم وجود دارد که باعث ریزش مو در افراد مختلف می شود. ریزش مو به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد، گاهی اوقات ریزش مو یکی از عوارض جانبی یک مشکل سلامتی است که باید برطرف شود و زمانی که بیماری به درستی درمان شود، مشکل ریزش مو نیز خود به خود برطرف می شود.


عوامل موثر بر ریزش مو

ریزش مو چه طاسی باشد چه نازک شدن مو، از مشکلاتیست که تقریبا همه افراد با آن روبه رو هستند، اما بخشی از این افراد دچار ریزش موی طبیعی می شوند که به معنی ریختن حداکثر تا 100 تار مو در روز می باشد، این ریزش در پایان دوره استراحت رخ می دهد و به همان نسبت موهای جدید از همان فولیکول های مو رشد خواهند کرد. اما افرادی که بیشتر از این مقدار ریزش را تجربه می کنند به طور طبیعی قادر به جبران آن نخواهند بود، در چنین شرایطی باید دلیل ریزش مو به طور دقیق مشخص شود تا بتوان با برطرف کردن آن چرخه رشد طبیعی موها را بازگرداند.


هیچ کس نمی خواهد مرحله ناامید کننده طاسی یا ریزش موی شدید را تجربه کند، اما در صورت قرار گیری در چنین شرایطی به جای نگرانی باید روی مشاهده علائم و یافتن دلیل پشت آن تمرکز کنید. مهم ترین دلایل ریزش مو در ادامه شرح داده شده اند:


تاثیر اختلالات هورمونی و ژنتیک بر ریزش مو

عوامل ریزش مو


1- تاثیر تیروئید بر ریزش مو

هورمون تیروئید برای رشد و نگهداری فولیکول های مو مهم است، تولید کم یا بیش از حد هورمون تیروئید می تواند منجر به ریزش مو شود، اما معمولاً فقط در صورت کم کاری یا پرکاری شدید و طولانی مدت. اگرچه، خوشبختانه ریزش مو در اثر این مشکل هورمونی موقتی است و با درمان اختلال تیروئید زمینه ای، رشد مجدد مو انتظار می رود، اگرچه ممکن است چندین ماه طول بکشد.


2- PCOS و تاثیر آن بر ریزش مو

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یک اختلال هورمونی شایع است و در حالی که معمولاً باعث ایجاد موهای زائد صورت و بدن می شود، در برخی موارد اگرچه کمتر شایع است، این مشکل هورمونی می تواند باعث ریزش موی سر شود. از آنجایی که PCOS باعث فعالیت بیش از حد آندروژن می شود، افراد مبتلا ممکن است ریزش موی الگوی زنانه (FPHL) را تجربه کنند. موهای از دست رفته به دلیل PCOS بدون درمان دوباره رشد نمی کنند، داروی ضد آندروژن، اسپیرونولاکتون، اغلب همراه با قرص های ضد بارداری خوراکی (همچنین آندروژن ها را کاهش می دهد) با موفقیت متوسط تجویز می شود.


3- آلوپسی آندروژنیک و ریزش مو

ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه بسیار شایع تر از آن چیزیست که فکر میکنید، حدود 50 درصد از مردان و 30 تا 50 درصد زنان به آن مبتلا خواهند شد. در حال حاضر هنوز پزشکان نمی دانند دقیقاً چه ژن هایی باعث ایجاد آن می شوند، اما نکته ای که ثابت شده است اینکه از هر دو والدین امکان انتقال به فرزندان وجود دارد. خانم ها اغلب نازک شدن و یا پراکندگی قسمتی از موی سر را مشاهده می کنند، در حالی که آقایان یک خط رویش عقب رفته یا یک لکه طاسی را در تاج سر مشاهده می کنند. در همه افراد، ریزش مو ناشی از آلوپسی آندروژنیک به این دلیل اتفاق می‌افتد که فاز رشد (آناژن) چرخه مو کوتاه شده و باعث می شود ساقه مو به مرور زمان نازک تر و نازک تر شود تا در نهایت ریزش کند و دوباره رشد نکند. ریزش مو با الگوی طاسی زنانه می تواند هر زمانی پس از بلوغ شروع شود، اما بیشتر در حوالی یائسگی دیده می شود که یک علت هورمونی اضافی باعث آن خواهد شد.


چه عواملی در سبک زندگی می تواند باعث ریزش مو شود؟

استرس: استرس مزمن و التهاب ناشی از آن با طیف وسیعی از مشکلات پزشکی از جمله ریزش مو مرتبط است. استرس جسمی و روحی موها را از چرخه رشد به چرخه استراحت تغییر می دهد که به آن تلوژن افلوویوم می گویند و در آن احتمال ریزش مو بیشتر است. برای این دلیل ریزش مو هیچ درمان دقیقی وجود ندارد اما بهترین راه برای مقابله با آن رهایی از استرس است، همچنین باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید، به اندازه کافی بخوابید، ورزش کنید و زمان کافی برای مثبت اندیشی داشته باشید.


رژیم غذایی نامناسب: یکی دیگر از دلایل ریزش مو می تواند به رژیم غذایی نیز مربوط باشد، یک رژیم غذایی متعادل برای داشتن موهای قوی و سالم ضروری است. وقتی ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را دریافت نکنید، ریزش مو را نتیجه خواهد داد، به عنوان مثال، کمبود آهن یکی از شایع ترین علل ریزش مو در زنان است.

مو در واقع از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده، تمام پروتئینی که ما می خوریم به اسیدهای آمینه تجزیه می شود که توسط کبد برای ایجاد پروتئین های مختلف در بدن استفاده می شود، کراتین نیز توسط فولیکول های مو از اسیدهای آمینه از غذاها دریافت می شوند. بنابراین پروتئین برای نگه داشتن هر تار مو به معنای واقعی کلمه حیاتی است، اگر مقادیر ناکافی پروتئین را دریافت می کنید، به احتمال زیاد موهای ضعیف و شکننده خواهید داشت و همچنین شاهد ریزش مو، ریزش ابرو و ریزش ریش می باشید.


کاهش وزن شدید: اگر رژیم غذایی یا وزن شما ثابت نیست یا اگر یک بیماری مزمن پزشکی دارید، می تواند بر جذب ویتامین ها در روده تأثیر بگذارد و ممکن است مکمل های ویتامین مورد نیاز باشد. با این حال، این مشکل اغلب در مقایسه با سایر علل ریزش مو بسیار کمتر رخ می دهد؛ در واقع کاهش وزن شدید، به عنوان مثال اگر بخواهید در مدت زمان کوتاهی حدود 10 کیلو وزن کم کنید، می تواند باعث ریزش مو شود.

سلامت و تغذیه پوست سر: پوست سر شما پایه فولیکول های مو است، بنابراین نحوه تغذیه و سلامت آن تاثیر مستقیمی بر سلامت فولیکول های مو دارد. هنگامی که پوست سر شما به درستی مراقبت نمی شود، خشکی و قارچ ایجاد می شود که به نوبه خود باعث پوسته پوسته شدن پوست سر و شوره سر می شود. فولیکول های مرده مو روی پوست سر تجمیع شده و مانع رشد موهای جدید می شوند و در عین حال باعث ریزش مو می شوند. بنابراین، بهداشت و تغذیه پوست سر از اهمیت بالایی برخوردار است و برای این منظور، یک روال درست مراقبت از مو مهم است.


بارداری و زایمان: اغلب، روند بارداری و زایمان می تواند باعث ایجاد تغییرات فیزیکی در بدن خانم ها شود، که سپس منجر به ریزش مو می شود، این بیشتر پس از زایمان اتفاق می افتد تا در دوران بارداری. دلیل اصلی این واقعیت است که سطح استروژن، که در دوران بارداری افزایش یافته و مسئول موهای پرپشت شما در طول این نه ماه است، پس از زایمان ناگهان کاهش می یابد، که همراه با کمبود احتمالی ویتامین، می تواند منجر به ریزش مو پس از زایمان شود.


سایر عوامل موثر بر ریزش مو

همانطور که گفته شد دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد، که برخی از آنها به طور مستقیم و برخی به طور غیر مستقیم باعث این ریزش می شوند؛ همچنین برخی از دلایل ریزش مو موقت و برخی دائمی هستند. افرادی که دچار ریزش مو همیشگی شده اند اما دلیل این ریزش را رفع کرده اند می توانند از کاشت مو برای دستیابی به موهای پرپشت تر و ماندگار استفاده کنند. سایر دلایل ریزش مو عبارتند از:

✔ گردش خون پایین به دلیل کمبود آهن

✔ دریافت بیش از اندازه ویتامین A

✔ التهاب، مانند پسوریازیس

✔ کم خونی

✔ عفونت، گاهی اوقات به دلیل وجود قارچ

✔ اختلال در سیستم ایمنی بدن

✔ افزایش سن

✔ استفاده بیش از حد از لوازم حرارتی حالت دهنده و مواد شیمیایی

✔ تریکوتیلومانیا، کندن موهای خود، اغلب برای کاهش استرس

✔ عوارض جانبی دارویی، مانند شیمی درمانی

✔ عوارض بیهوشی

✔ سیگار کشیدن زیاد

آلوپسی کششی چیست و علل آن چیست؟


آلوپسی کششی چیست و علل آن چیست؟

آلوپسی کششی به دلیل انتخاب مدل موهای سفت یا مدل هایی مانند بافت، اکستنشن و هر نوع کشیدن شدید موها ایجاد می شود که فشار قابل توجهی بر فولیکول های مو وارد می کند. کشیدن مداوم ساقه مو می تواند منجر به آسیب دائمی به فولیکول مو و نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی شود. اولین نشانه های نازک شدن مو به دلیل آلوپسی کششی می تواند موهای شکسته در قسمت جلوی خط مو، عقب رفتن خط رویش مو، یا ریزش موی تکه ای باشد. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، برای جلوگیری از آسیب دیدن فولیکول مو و ریزش غیر قابل برگشت مو، باید فورا کشیدن موهای خود را متوقف کنید و مدل موهای آزادتر و طبیعی را انتخاب کنید تا از آلوپسی کششی پیشگیری شود.


دلایل ایجاد آلوپسی آره آتا

لکه های طاسی معمولاً در ریزش موی مردانه روی تاج سر دیده می شوند؛ همچنین وضعیتی به نام آلوپسی آره آتا وجود دارد که در آن سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موی سکه ای و تکه تکه می شود. ریزش مو در آلوپسی آره آتا اغلب در پوست سر دیده می شود، اما می تواند از دلایل ریزش ابروها، مژه ها، ریش و سایر نواحی دارای مو نیز باشد، همچنین آلوپسی کششی مداوم مزمن می تواند منجر به ایجاد لکه های طاس شود.


در حالی که پزشکان هنوز دقیقاً نمی دانند که دلیل ایجاد آلوپسی آره آتا چیست، ژنتیک و استرس عوامل کلیدی در ایجاد این بیماری خود ایمنی هستند. اگرچه این یک وضعیت محدود شده است، اما تزریق ماهانه کورتیکواستروئید توسط متخصص پوست به تکه های طاس در کاهش التهاب اطراف فولیکول مو و کمک به رشد سریع تر موها بسیار موثر است.


با دیدن علائم ریزش مو باید چکار کرد؟

ریزش مو دلایل بسیار مختلفی دارد، بنابراین اگر متوجه ریزش موی غیرعادی شدید، بسیار مهم است که به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. هر چه زودتر مشکل و دلیل ریزش موی خود را درک کنید، زودتر می توانید یک برنامه درمانی را شروع کنید و اطمینان داشته باشید که ریزشی که تجربه می کنید موقتی است.


برای تعیین علت ریزش مو، متخصص پوست یک تاریخچه کامل از جمله سابقه خانوادگی، بررسی علائم التهاب یا عفونت، و آزمایش خون برای بررسی سایر علل احتمالی ریزش مو، از جمله کم کاری تیروئید و کمبود آهن را تجویز می کند. در صورت وجود نشانه هایی از فعالیت بیش از حد آندروژن (مانند بی نظمی های قاعدگی، آکنه و موهای زائد صورت و بدن)، ممکن است ارزیابی هورمونی نیز انجام دهد.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958