تاثیر روغن رزماری بر رشد مو

در حالی که بسیاری از محصولات عالی در بازار وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا موهای ضخیم و سالم تری داشته باشید، برخی از آنها دارای برچسب قیمتی بالا و خطر تحریک پوست هستند. اما، یک گزینه طبیعی تر و مقرون به صرفه تر وجود دارد که می تواند همین کار را انجام دهد، روغن رزماری. رزماری فقط یک گیاه دارویی نیست که به عنوان چاشنی غذا یا دمنوش استفاده شود، بلکه می تواند اثرات مثبتی بر پوست و مو نیز داشته باشد. به طور خاص این ماده برای گشادکننده عروق، خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در طب سنتی و همچنین در محصولات آرایشی مورد مطالعه قرار گرفته است.


تاثیر روغن رزماری بر رشد مو

در حالی که چند روغن ضروری وجود دارد که می تواند به تحریک رشد مو کمک کند، روغن رزماری یک انتخاب برتر است. از آنجایی که این روغن غیرسمی است و به خوبی سازگار می شود، تقریباً هر کسی می تواند آن را در برنامه روزانه خود بگنجاند. در حالی که کارشناسان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که چگونه اثر می کند، اعتقاد بر این است که استفاده از این روغن گردش خون را در ناحیه بهبود می بخشد، که می تواند منجر به گردش و رشد سلولی شود. روغن رزماری یکی از روغن های ضروری برای تقویت و محافظت از مو و پوست سر است، اگرچه برای پوست سر مفیدتر بوده و لزوما یک محصول مستقل برای خود مو نیست. یکی از مزایای استفاده از روغن رزماری، اثر بخشی آن در هنگام ماساژدرمانی برای مقابله با ریزش مو می باشد که مزایای ماساژ سر را دو چندان می کند.


روغن رزماری از گیاه معطر همیشه سبز Rosmarinus officinalis می آید که مملو از آنتی اکسیدان های مفید برای انسان است. روغن رزماری دارای فواید سلامتی برای مو است که عبارتند از:

• ترمیم اعصاب و بافت: اسید کارنوزیک، یکی از ترکیبات کلیدی گیاه رزماری، باعث التیام بخشی آسیب های عصبی شده و بافت پوست سر را بازیابی می کند.

• تحریک جریان خون: مواد مغذی بیشتری را به فولیکول های مو می رساند و باعث ضخیم و قوی تر شدن موها میشود.

• کاهش التهاب و بهبود سلامت سلولی: مطالعات نشان داده که رزماری اثر ضد التهابی و ضدباکتریایی دارد و تولید سلولی را بهبود می بخشد؛ این می تواند به رشد و ضخامت مو کمک کند.

تاثیر روغن رزماری بر رشد مو


آیا استفاده از روغن رزماری برای رشد مو واقعاً مؤثر است؟

مطالعات در مورد اثربخشی رزماری برای ریزش مو هنوز محدود است، اما نتایج زیر از مطالعات بدست آمده است:

✔ روغن رزماری یک درمان قابل مقایسه با ماینوکسیدیل می باشد.

یک مطالعه در سال 2015 اثربخشی روغن رزماری و ماینوکسیدیل بر ریزش مو مقایسه کرد، نتایج این مطالعه نشان داد که روغن رزماری و ماینوکسیدیل هر دو منجر به رشد قابل توجهی مو در دوره مصرف 6 ماهه شدند. در حالی که در مورد موهای خشک، موهای چرب و شوره سر تفاوتی وجود نداشت، ماینوکسیدیل در مقایسه با روغن رزماری گزارش های بیشتری از خارش پوست سر داشت. نتیجه چشمگیر این مطالعه این بود که روغن رزماری معادل 2.5 درصد ماینوکسیدیل اثر گذار است؛ و این راه حلی مناسب برای افراد باردار یا کسانی که نسبت به ماینوکسیدیل حساسیت دارند، می باشد.


✔ رزماری می تواند به ریزش موی ناشی از قارچ ها و باکتری ها کمک کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که اسانس رزماری یک از بین برنده قارچ ها و باکتری هاست؛ در برخی شرایط ریزش مو می تواند ناشی از عفونت یا پوست ناسالم سر به دلیل وجود قارچ ها و باکتری ها باشد. همانطور که گفته شد روغن رزماری ضد التهاب است و از آنجا که التهاب در بسیاری از شرایط ریزش مو نقش مهمی دارد، مانند آلوپسی سیکاتریسیال مرکزی (CCCA) یا آلوپسی آره آتا، این روغن می تواند ابزار مفیدی در مدیریت و درمان چنین مشکلاتی باشد.


✔ روغن رزماری می تواند به الگوی طاسی مردانه کمک کند.

در آزمایشاتی که در سال 2013 انجام شد، این نتیجه بدست آمد که عصاره برگ رزماری برای مقابله با ریزش مو ناشی از تستوسترون مفید است؛ به طور دقیق تر روغن رزماری می تواند به رشد مو به دلی الگوی طاسی مردانه کمک کند.


چگونه از روغن رزماری برای رشد موها استفاده کنیم؟

روغن رزماری زمانی برای ترمیم و رشد موها موثر است که حداقل 6 ماه به طور مداوم استفاده شود، می توانید حداقل 1 تا 2 بار در هفته از این درمان استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید بهتر است که قبل از شروع استفاده از روغن های ضروری با پزشک متخصص پوست و مو صحبت کنید و از استفاده از روغن رزماری طبیعی مطمئن شوید. رزماری مانند بسیاری از روغن های ضروری می تواند در تماس مستقیم پوست را تحریک کند، بنابراین همیشه قبل از شروع به استفاده روی یک بخش کوچک پوست آن را تست کنید. برای استفاده از روغن رزماری، پیشنهاد می شود که آن را با روغن های حامل (مانند روغن هسته انگور، جوجوبا یا روغن نارگیل) مخلوط کنید، که به پوست سر کمک می کند تا رزماری را بهتر تحمل کند. همچنین می توانید از محصولات موجود در بازار که حاوی روغن رزماری به عنوان یک ماده فعال هستند استفاده کنید.

چگونه از روغن رزماری برای رشد موها استفاده کنیم؟


از روغن رزماری برای رشد موها به روش های زیر می توانید استفاده کنید:

1. روغن را مستقیما روی پوست سر ماساژ دهید.

پس از حمام یا دوش گرفتن، 5 قطره روغن رزماری را به تنهایی یا با مخلوط 1 قاشق چایخوری روغن حامل، مستقیماً روی پوست سر بمالید و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن حداقل 10 تا 15 دقیقه روی پوست سر قرار بگیرد، در پایان می توانید آن را بشویید یا اگر موهای چربی ندارید بگذارید همانطور باقی بماند. در صورتی که می خواهید روغن را از سر خود بشویید می توانید یک یا دو بار در روز از این روش استفاده کنید.


2. روغن رزماری را با محصولات مو مخلوط کنید.

می توانید روغن رزماری را با شامپو، نرم کننده یا سایر درمان های مو مخلوط کنید؛ 20 تا 30 قطره روغن رزماری برای هر حدود 30 گرم (6 قاشق چایخوری) محصول کافیست. طبق معمول از شامپو یا نرم کننده خود استفاده کنید. همچنین می توانید 2 تا 3 قطره از اسانس رزماری را مستقیماً با محصولات مراقبت از موی بعد از حمام خود استفاده کنید.


3. با روغن رزماری شامپوی خود را تهیه کنید.

بله، می توانید شامپوی خود را در خانه درست کنید. تعدادی دستور العمل و ترکیب مواد وجود دارد، اما در اینجا برای استفاده از روغن رزماری یک ترکیب ارائه شده است. برای تهیه شامپوی ملایم و ترمیم کننده خود، مواد زیر را با هم مخلوط کنید:

• 10 تا 15 قطره روغن رزماری

• 1/2 فنجان شوینده مخصوص مو

• 1/2 فنجان چای نعناع یا بابونه


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958