همه چیز درباره ماینوکسیدیل و تاثیرات و عوارض آن

یکی از روش های تقویت و جلوگیری از ریزش مو که از سالیان گذشته تاکنون از آن استفاده می شود محلول ماینوکسیدیل Minoxidil می باشد. این دارو به نوعی محرک مو محسوب می شود که با استفاده از آن می توان اقدام به درمان ریزش و کم پشتی مو نمود. بسیاری از پزشکان حتی بعد از انجام کاشت مو استفاده از محلول ماینوکسیدیل را برای افراد تجویز می کنند تا زمان نتیجه نهایی کاشت مو بهترین وضعیت ممکن را مشاهده کنید. این دارو در بیشتر کشور ها از پرفروش ترین و محبوب ترین داروهای تقویت مو محسوب می شود و دلیل آن هم تاثیرگذاری بیشتر آن نسبت به دیگر داروها می باشد. برای جلوگیری از ریزش مو امروزه داروهای مختلفی تجویز می شوند که دارای عملکرد مناسبی هستند ، اما آنچه که ماینوکسیدیل را از سایر داروها متمایز می نماید رویش مجدد موها در بسیاری از افراد پس از استفاده چند دوره از این محلول می باشد.


در این مقاله قصد داریم درباره این دارو و مزایا و معایب آن صحبت کنیم تا اطلاعات کافی از ماینوکسیدیل بدست آورید.


ماینوکسیدیل یک روش موقت برای پرپشتی موها محسوب می شود و در صورت قطع مصرف مو یا ابروی شما به وضعیت قبل باز خواهد گشت، ضمنا یکی از عوارض این محلول افزایش موهای زائد در سایر نقاط بدن است که خصوصا برای خانم ها مطلوب نیست.


محلول ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل امروزه توسط شرکت های مختلفی از جمله Alopexy ، Rogaine ، Regaine و... تولید می شود که هریک از این برند ها کیفیت مشابه به یکدیگر را دارند. به دلیل سادگی ترکیبات به کار رفته در این دارو می توان آن را توسط داروساز و داروخانه های معتبر تولید کرد. در واقع این محلول ترکیب آب مقطر با پودر ماینوکسیدیل 5% می باشد. کاربرد اصلی این دارو جهت کاهش فشار خون می باشد که استفاده موضعی و محلول آن می تواند سبب تحریک فولیکول های مو شده و مو را وادار به رشد مجدد نماید. این دارو را می توان برای مردان و زنان تجویز کرد. نوع 2 درصد این محلول مناسب برای درمان الگوی طاسی زنانه و مردانه و همچنین ریش و سبیل آقایان کاربرد دارد و نوع 5 درصد این محلول مناسب برای مردانی که دچار ریزش موی وسیع هستند مناسب است. این محلول به صورت فوم ، اسپری و قطره چکان قابل خریداری می باشد.

کاربردهای محلول ماینوکسیدیل


کاربرد های محلول ماینوکسیدیل

افرادی که دچار کم پشت بودن و ریزش موی زیادی هستند می توانند جهت درمان و تقویت موهای خود از این محلول استفاده نمایند. همچنین ماینوکسیدیل یکی از بهترین داروها برای درمان ریزش موی سکه ای می باشد که به دلایل مختلف هر فردی ممکن است دچار ان شود. همچنین استفاده از این دارو به افزایش ضخامت و شادابی مو کمک می کند. پس می توان گفت استفاده از این دارو کمک بسزایی جهت درمان ریزش موضعی موها می نماید.


عوامل ارثی که سبب کم پشتی مو می شود و یا ریزش مو به دلایل مختلف در سنین کم یکی از مسائلی است که ممکن است افراد دچار آن شوند. استفاده از این محلول کمک زیادی برای چنین افراد داشته و سبب رشد و تقویت آن ها خواهد شد. افرادی که پس از انجام کاشت مو از نتیجه نهایی آن رضایت کامل را ندارند و یا نیاز به تقویت مو پس از کاشت مو خود را دارند ، با تشخیص پزشک می توانند از محلول ماینوکسیدیل استفاده نمایند. البته ناگفته نمایند که استفاده از محلول ماینوکسیدیل بهتر است توسط پزشک برای افراد تجویز گردد.


بر اساس برخی شواهد غیر علمی استفاده از این محلول سبب رفع ریزش مو در اثر بیماری آلوپسی آره آتا که بیماری خود ایمنی محسوب می شود و همچنین افزایش رشد مو در افرادی که اقدام به انجام شیمی درمانی کرده اند و به واسطه این کار دچار ریزش و کم پشتی شدید موها شده اند تاثیر مثبتی را به دنبال داشته است.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

مزایای ماینوکسیدیل عبارتند از:

✔ تاثیر مثبت برای افرادی با سن زیر 20 سال که از نازکی و کم پشتی موهای خود رنج می برند.

✔ رفع و یا کاهش طاسی ارثی

✔ عدم نیاز به نسخه پزشک جهت تهیه آن

✔ تاثیر مثبت استفاده از این دارو بر روی بیشتر افراد

✔ استفاده از ماینوکسیدیل به منظور افزایش رشد موها پس از کاشت مو

✔ و...


معایب محلول ماینوکسیدیل

اما این دارو همچون سایر داروهای تقویت رشد مو مانند قرص فیناستراید در کنار مزایایی که با خود به همراه دارد دارای معایبی هم ممکن است باشد، که مهم ترین معایب استفاده از ماینوکسیدیل عبارتند از:

• ایجاد آلرژی و حساسیت همراه با خارش ، قرمزی و یا ایجاد سوختگی پوست و تورم محل استفاده

• ایجاد مشکلات تنفسی در برخی افراد

• رنگ پریدگی و درد در ناحیه قفسه سینه یا ایجاد سرگیجه در افراد

• خشکی پوست سر و نازک شدن آن

• ایجاد تورم در اعضای بدن و یا بالا رفتن شدید وزن

• نامنظم شدن ریتم ضربان قلب

• احتمال ایجاد تاثیرات منفی در هورمون های جنسی

• هزینه درمان این روش به دلیل طول درمان طولانی ممکن است زیاد شود.


تمامی موارد اشاره شده جز معایب نادر استفاده از این دارو می باشد و عدم تطابق بدنی بعضی از افراد نسبت به این دارو ممکن است این مشکلات را برای آن ها ایجاد نماید. به همین منظور بهتر است پیش از استفاده از ماینوکسیدیل با پزشک متخصص مو مشورت نمایید.

نحوه استفاده از ماینوکسیدیل


در صورتی که با مشکل کم پشتی موها، ابرو یا ریش های خود مواجه هستید، پیشنهاد قطعی و دائمی ما، انجام عمل کاشت است. تهران بیوتی سنتر به عنوان بزرگترین مرکز کاشت مو و ابرو در ایران از طریق شرایط اقساط فوق العاده و ضمانت نامه مادام العمر تا رسیدن یه نتیجه مطلوب در کنار شماست.


نحوه استفاده از ماینوکسیدیل

به طور کلی نحوه و میزان مصرف این دارو در داخل محلول نوشته شده است که با مطالعه آن می توانید اطلاعات کاملی را بدست آورید با توجه به دلایل موثر بر ریزش مو پس از مشورت با پزشک خود اقدام به استفاده از آن نمایید. اما به طور کلی نحوه استفاده از این محلول به شرح زیر می باشد:

1.در مرحله اول می بایست پوست سر خود را کاملا تمیز و خشک نمایید.

2.محلول را چه به صورت فوم و یا اسپری در محل مورد نظر ریخته و دقت نمایید به طور کامل و یکنواخت بر روی سر پخش گردد(از مصرف بیش از اندازه ماینوکسیدیل خودداری نمایید)

3.بعد از اتمام ریختن محلول بر روی سر حتما دستان خود را بشویید تا محلول بر روی دست شما باقی نماند.

4.به مدت 1 تا 4 ساعت از شست و شوی سر خود اجتناب کرده و اجازه دهید محلول بر روی سر باقی بماند.

5.اجازه دهید محلول به صورت طبیعی خشک شود و از هرگونه لوازمی همچون سشووار در طول این چند ساعت خودداری نمایید.

6.پس از اطمینان از خشک شدن کامل محلول و گذشت مدت زمان ذکر شده می توانید موی خود را شسته و یا بخوابید. (این محلول در صورت ریخت بر روی لباس و سایر وسایل موجب لک شدن آن ها می شود پس در هنگام استفاده و پس از آن به این موضوع دقت نمایید)


به طور کلی در هنگام استفاده از محلول ماینوکسیدیل می بایست انجام این کار را با آرامی و احتیاط انجام دهید تا علاوه بر تاثیر پذیری بیشتر از بروز برخی موارد اجتناب شود. برای مثال در صورت ریختن این محلول بر روی صورت افراد به خصوص در زنان احتمال رویش موی زائد در آن محل وجود دارد. بنابراین هنگام استفاده از ماینوکسیدیل دقت کافی داشته باشید. این نکته هم می بایست در نظر گرفته شود که طی مدت شروع استفاده از این محلول احتمال ریزش موی شما وجود دارد اما با گذشت زمان و استفاده با برنامه از آن پس از 2 الی 8 هفته شاهد عملکرد ماینوکسیدیل خواهیم بود.


اقدامات پس از استفاده از ماینوکسیدیل

بعد از استفاده از محلول ماینوکسیدیل دست خود را به خوبی شسته و از برخورد آن به چشم ، دهان و بینی پیش از شستن جلوگیری نمایید. همچنین تا مدت زمان خشک شدن کامل این دارو بر روی سر از خوابیدن و شست و شوی سر اجتناب نمایید. چنانچه یکی از دوز های دارو را فراموش کردید میزان دوز بعدی را افزایش نداده و به همان میزان قبلی از ماینوکسیدیل استفاده نمایید. همچنین در صورتی که بعد از استفاده از این دارو قصد خروج از خانه را دارید از یک کلاه استفاده نمایید. ماینوکسیدیل نیاز به هیچگونه پانسمان و یا بانداژ ندارد بنابراین از انجام این کار اجتناب نمایید.


تفاوت فوم و اسپری محلول ماینوکسیدیل

از نظر کیفیت و ساختار کلی این دو محصول هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند اما برای افرادی که دچار طاسی کامل هستند و یا موی سر خود را به طور کامل تراشیده اند استفاده از فوم این محصول به دلیل عدم سر خوردن از سر مناسب تر می باشد.افرادی که موی بلند دارند بهتر از برای استفاده از ماینوکسیدیل نوع اسپری آن را انتخاب نمایند تا مایع به طور کامل به کف سر آن ها برسد. به طور کلی فوم ماینوکسیدیل برای افرادی که دچار حساسیت هستند مناسب تر می باشد.


چه کسانی نمی توانند از این دارو استفاده نمایند؟

زنان باردار و افرادی که کمتر از سن 18 سال دارند ، استفاده از این دارو برای آن ها ممنوع می باشد. همچنین استفاده از محلول ماینوکسیدیل برای افراد بالای 65 سال و کسانی که دچار بیماری های خود ایمنی هستند که به سبب آن دچار ایجاد زخم بر روی پوستشان می شود ممنوع می باشد. افرادی که می خواهند از ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو به جهت تقویت رشد موها استفاده کنند، باید یک فاصله بین کاشت مو و شروع مصرف این دارو وجود داشته باشد که بهتر است بر اساس نظر پزشک باشد.

چه کسانی نمی توانند از این دارو استفاده نمایند؟


سخن پایانی

امروزه داروهای مختلفی برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو در بازار موجود می باشند که اثر بخشی هریک متفاوت می باشد. محلول ماینوکسیدیل سال هاست که مورد استفاده افراد قرار گرفته و جز داروهای دارای مجوز از FDA می باشد و اثر بخشی قابل ملاحظه ای داشته است. افرادی که پس از انجام کاشت مو اقدام به استفاده از این محلول نموده اند (با تشخیص پزشک متخصص) نتیجه نهایی کاشت مو به مراتب بهتری را تجربه کرده اند. بنابراین می توان گفت این دارو یکی از بهترین داروها جهت تقویت مو پس از کاشت مو و جلوگیری از ریزش مو می باشد.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
امیر
سلام خسته نباشید من 17 سالمه و دکتر متخصص برام ماینوکسیدیل تجویز کرده اما میترسم مصرفش کنم شاید موهام بریزه لطفا راهنمایی کنید
پاسخ مشاور :

با سلام، تجویز و استفاده از محلول ماینوکسیدیل نیاز به بررسی و معاینه فرد تحت نظر پزشک متخصص دارد. چنانچه تجویز توسط پزشک متخصص صورت گرفته است می توانید از آن استفاده نمایید. در صورتی که دچار شک نسبت به استفاده از این محلول هستید جهت بررسی بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

رضا
سلام خسته نباشید من ۲۱ سالمه ریش کم پشتی دارم میخوام از این محلول استفاده کنم. میخواستم بدونم اگر به صورتم بزنم باعث ریزش موهای سر میشه؟ یا تاثیری به موهای سر نداره
پاسخ مشاور :

با سلام، به طور کلی استفاده از محلول ماینوکسیدیل می بایست حتما تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد اما در صورت عدم برخورد محلول با موی سر شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.

Saeed
سلام . ببخشید مصرف ماینوکسیدیل در سن زیر ۱۸ برای رشد قد مضره؟
پاسخ مشاور :

با سلام به طور کلی استفاده از محلول ماینوکسیدیل برای سنین زیر 18 سال گزینه مناسبی نمی باشد زیرا چرخه فرایند رشد مو در چنین سنی همچنان ادامه دارد که با استاده از این محلول ممکن است فرایند رشد مو تحت تاثیر قرار گیرد. اما استفاده از محلول ماینوکسیدیل هیچ ارتباطی با رشد قد ندارد.

علیرضا
سلام ببخشید من ۱۷ سالمه ریزش موی شدید دارم میخوام از ماینوکسیدیل استفاده کنم چرا نباید برای سن زیر ۱۷ سال استفاده نشه میشع توضیح بدید؟
پاسخ مشاور :

درود، در سنین جوانی و نوجوانی احتمال رفع عیوب کم پشتی مو همچنان وجود دارد و مو در پروسه تکامل می باشد. بنابراین استفاده از محلول ماینوکسیدیل بهتر است به منظور عدم تداخل در تکامل مو استفاده نشود. البته با تشخیص پزشک متخصص و بررسی شرایط فرد می توان در برخی از افراد در سنین زیر 18 سال از محلول ماینوکسیدیل استفاده نمود.

مهدی
با سلام خدمت شما، ممنون از توضیحات کاملتون، یه سوال داشتم آیا این موضوع حقیقت داره که ماینوکسیدیل باعث افزایش فشار خون توی مغز میشه؟ و برای کسی که فشار خون داره میتونه خطرناک باشه؟ من این موضوع رو از یه لوازم آرایشی شنیدم و هرچی راجبش توی اینترنت سرچ کردم به جوابی نرسیدم، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که اصلا ربطی به این موضوعها داره یا خیر
پاسخ مشاور :

با سلام، محلول ماینوکسیدیل پیش از آنکه به عنوان دارویی برای جلوگیری از ریزش مو محسوب گردد، به عنوان دارویی برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار می گرفت. بنابراین ماینوکسیدیل علاوه بر اینکه سبب افزایش فشار خون نمی شود، بلکه دارویی جهت پایین آوردن میزان فشار خون می باشد.

علی
سلام وقت بخیر بنده‌ 17سالمه هنوزم ریش درنیاوردم ماینوکسیدیل 5درصد استفاده میکنم خداروشکر راضی هستم يه سوالی که بنده‌ داشتم میخواستم بدونم ماینوکسیدیل بعد 6ماه استفاده قطع کنم‌ شروع به ریزش میکنه ریشام
پاسخ مشاور :

با سلام، به طور کلی شروع فرایند رشد ریش ممکن است در برخی افراد با تاخیر شروع شود. به همین دلیل بهتر است برای رشد ریش کمی بیشتر صبر نمایید. محلول ماینوکسیدیل در سنین کم پیشنهاد نمی شود و در صورتی که طبق نظر پزشک متخصص تجویز شده باشد می توان از آن استفاده کرد. عموما استفاده از محلول ماینوکسیدیل برای موی سر و در صورت ریزش مو تجویز می شود و برای اثر بخشی آن می بایست به صورت دایمی از آن استفاده کرد.

حسن حسین پور
سلام خسته نباشید ایا این دارو برای تقویت موهای سینه و پاهای مردان هم جواب میده مدتی است که موهای سینه و پاهام دچار کم مویی و نازک شده اند
پاسخ مشاور :

با سلام، به طور کلی داروهای تقویت مو برای نواحی مختلف بدن می توانند تاثیر گذار باشند اما پیش از استفاده از آن ها می بایست معاینه های لازم جهت علل وقوع این اتفاق انجام گیرد تا بهترین دارو برای تقویت مو ها انتخاب و استفاده شود.

سید رادپور
سلام،من بیست ساله هستم،زمان کنکور کمی دچار ریزش شدم،با مراجعه به پزشک پنج درصد برای من تجویز کردن،خواستم بدونم پس از استفاده و رویش مو ها،زمانی که دیگ قرار نیست استفاده بشه دوباره مو های رشد کرده میریزن؟؟آیا سر بهش وابستگی پیدا می‌کنه و باید دائمی استفاده بشه؟؟ مرسی🌸
پاسخ مشاور :

با سلام ، استفاده از محلول ماینوکسیدیل برای رشد موها دارای عملکرد متفاوتی در افراد مختلف می باشد.موضوع ریزش مجدد موها بعد از قطع محلول ماینوکسیدیل بسته به شرایط و وضعیت موهای فرد دارد که با معاینه پزشک متخصص مشخص می شود.بنابراین امکان یا عدم امکان این موضوع وجود دارد.چنانچه استفاده از این دارو برای فرد نتیجه مناسبی نداشته باشد می توان از سایر روش های تقویت مو همچون مزوتراپی مو ، PRP مو و... با تشخیص پزشک استفاده کرد.

بهار بهاری
سلام وقت بخیر حدود یک ماه ماینوکسیدیل ۲ درصد میزنم ریزش موهام خیلی زیاد شده و از همه بدتر با توجه به رعایت تمام نکات بالای ابروهام تا زیرش پر از مو شده چه کنم ؟ البته دیگه ازش بابت جلوی موهام استفاده نمیکنم . میتونم شیو کنم ؟ خیلی ناراحت شدم و دلم میخواد قطعش کنم
پاسخ مشاور :

یکی عوارض ماینکوسیدیل افزایش رویش مو در نقاطی دیگر بدن هست. معمولا چندماه بعد از قطع مصرف این مشکل برطرف میشه. با پزشک متخصص هم می تونین مشورت کنین.

بهار بهاری
سلام وقت بخیر حدود یک ماه ماینوکسیدیل ۲ درصد میزنم ریزش موهام خیلی زیاد شده و از همه بدتر با توجه به رعایت تمام نکات بالای ابروهام تا زیرش پر از مو شده چه کنم ؟ البته دیگه ازش بابت جلوی موهام استفاده نمیکنم . میتونم شیو کنم ؟ خیلی ناراحت شدم و دلم میخواد قطعش کنم
پاسخ مشاور :

با سلام.استفاده از محلول ماینوکسیدیل به صورت خودسرانه اصلا پیشنهاد نمی شود زیرا در برخی افراد علاوه بر اینکه تاثیر مثبتی ندارد، ممکن است نتیجه معکوس هم داشته باشد. برای پاسخ به سوال شما نیاز به معاینه و بررسی بیشتر می باشد.جهت مشاوره می توانید با شماره های 021-88102747 یا 021-88102746 در ارتباط باشید.

ساسان سعدی
سلام. میخواستم بدونم مشاوره درباره ضعیف شدن موهای جلوی سر در کلینیک شما رایگان است و اگر هزینه دارد هزینه مشاوره چقدر است ؟ با سپاس . پیشاپیش از حسن عنایت شما کمال تشکر را دارم.
پاسخ مشاور :

با سلام خدمت شما ، جهت بررسی و مشاوره در زمینه کاشت مو و یا حل مشکل ریزش مو خود می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

021-79958