بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف کنیم؟

کاشت مو یکی از قطعی ترین روش های درمان طاسی الگویی که بیشترین عامل ریزش مو است می باشد، در این روش فولیکول های مو از نواحی پر تراکم و دارای موهای سالم به ناحیه دارای ریزش و طاس سر منتقل می شود. طاسی الگویی معمولا ناشی از ژنتیک می باشد اما عوامل دیگری هم در ریزش مو موثرند که شامل برخی بیماری ها، فشار، رژیم غذایی و عدم تعادل هورمونی هستند. موارد بسیاری در دریافت نتیجه مناسب از پیوند مو موثرند مانند سلامت بانک مو، علت ریزش، مهارت پزشک و مراقبت های بعدی مانند دوران بهبودی و مصرف دارو بعد از کاشت مو.


مردان دارای الگوی طاسی مردانه، زنان با موهای کم پشت و افرادی که به دلایل سوختگی یا آسیب دیدگی دچار ریزش مو شده اند کاندیدای مناسبی برای کاشت مو هستند. قطعا به دلیل اهمیت بانک مو در نتیجه پیوند مو، افرادی که به اندازه کافی موی اهدا کننده ندارند، کاشت موی موفقی نخواهند داشت؛ همچنین افرادی که ریزش موی آنها ناشی از مصرف برخی داروها یا شیمی درمانی باشد معمولا از کاشت مو جواب نخواهند گرفت. کاشت مو توسط بی حسی موضعی انجام می شود و معمولا یک جلسه چهار تا شش ساعت طول می کشد، با توجه به وسعت ریزش و روش انتخابی پزشک ممکن است به بیش از یک جلسه نیاز داشته باشید.


مراقبت های بعد از کاشت مو

ریزش موهای کاشته شده در ماه اول پس از عمل طبیعی است، این امر باعث رشد موهای جدید می شود که از ماه سوم یا چهارم شروع خواهد شد. بیشتر افراد 10 تا 12 ماه پس از جراحی مقدار عمده رشد موهای جدید خود را مشاهده می کنند و معمولا در ماه هجدهم رشد موهای پیوندی کامل می شود. عوارض کاشت مو بسیار محدود بوده و معمولاً به آرام بخش قول نیاز ندارد، اما اگر به شما آرامبخش داده اند بهتر است تحت تأثیر آن رانندگی نکنید و کسی را برای همراهی تا منزل داشته باشید. در 7 روز اول یا تا زمانی که تورم دارید طوری بخوابید که سر بالاتر از بدن قرار گیرد، روی شکم یا به پهلو صاف نخوابید و دقت کنید قسمت پیوند شده سر خود را با بالش تماس ندهید. پوسته های ایجاد شده در نواحی اهدا کننده یا گیرنده را به هیچ عنوان نکنید.


برای جلوگیری از تورم که معمولاً در روز سوم یا چهارم پس از عمل رخ می دهد، یخ را به صورت غیر مستقیم روی پیشانی و بالای ابروها قرار دهید. در 48 ساعت اول موهای خود را نشویید؛ و بهتر است از روز سوم بسیار ملایم این کار را شروع کنید، با اطلاع از نحوه صحیح شستن سر بعد از کاشت مو از فولیکول های پیوندی مراقبت کنید. قبل و بعد از کاشت مو به خوبی هیدراته شوید و از رژیم غذایی سالم و ویتامین های موثر بر رشد مو بهره ببرید. حداقل در طول 2 هفته اول پوست سر خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ همچنین در طول این دوره نباید ورزش سنگین انجام دهید، فشار خون و ضربان قلب شما باید در یک منطقه امن بمانند تا زمانی که خطر تورم کاهش یابد.

مصرف دارو بعد از کاشت مو


مصرف دارو بعد از کاشت مو

انجام کاشت مو در یک کلینیک معتبر و مجهز و همچنین توسط یک جراح متخصص بسیار مهم است، اما در کنار آن مراقبت از موهای کاشته شده نیز در دریافت یک نتیجه موفقیت آمیز تاثیر به سزایی دارد. مصرف داروی مناسب پس از کاشت مو نیز در کنار سایر مراقبت ها یکی از پارامترهای اصلی در مراقبت های بعدی کاشت مو برای کسب نتایج بهتر است. برخی از داروها وجود دارند که باید برای به حداقل رساندن عوارض جانبی پس از کاشت و جلوگیری از ریزش احتمالی مو استفاده شوند.


مهمترین موارد قابل توجه در رشد مو بعد از پیوند استفاده از داروهای مناسب توصیه شده توسط پزشک برای تقویت موهای کاشته شده و مقاوم سازی آنها در برابر ریزش مو است. توجه کنید که داروهایی که بعد از کاشت مو استفاده می شوند باید اثرات ترمیم کنندگی و تحریک رشد مو داشته باشند. همچنین پس از تأیید متخصص پوست، داروها و شامپوهایی هستند که می توانید با توجه به ترجیحات، سلامتی و وضعیت موهایتان از آنها برای تقویت استفاده کنید. با توجه به حساسیت ناحیه عمل و زخم های احتمالی در ناحیه اهدا کننده و ناحیه گیرنده، انتخاب داروها و محصولات مراقبت از موی مناسب برای بهبود سریعتر بعد از کاشت مو نیز تأثیر بسزایی دارد.


بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف کنیم؟

به طور معمول برای کاهش خطر تورم و سایر عوارض بعد از کاشت مو پزشک داروهایی را برایتان تجویز خواهد کرد، مهم است که داروها را طبق دستورالعمل هایی که دریافت کرده اید، مصرف کنید. ممکن است پوست سرتان دردناک باشد و به همین دلیل لازم باشد داروهای مسکن و ضددرد، آنتی بیوتیک برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و داروهای ضد التهاب برای پایین نگه داشتن تورم برایتان تجویز شود. همچنین برخی از پزشکان کرم ضد باکتری موضعی را برای چند روز ابتدایی تجویز می کنند تا روی زخم و برای جلوگیری از عفونت استفاده شود.


بسیاری از پزشکان برای بهبود رشد مجدد مو، ماینوکسیدیل (Rogaine) یا داروی رشد مو فیناستراید (Propecia) را تجویز می کنند، این داروها همچنین به کاهش یا جلوگیری از ریزش مو در آینده کمک می کنند. این داروها بعد از کاشت مو بهترین نتیجه را برای تقویت موهای پیوندی و جلوگیری از ریزش می دهند و هیچ عوارض و ضرری نیز ندارند. پس از ریزش پوسته ها در ناحیه گیرنده، که معمولاً 10 تا 15 روز پس از کاشت مو طول می کشد، می توانید از ماینوکسیدیل و فیناستراید استفاده کنید.


برای کسب بهترین نتیجه در کنار ماینوکسیدیل و فیناستراید تجویزی، می توانید بعد از کاشت مو برخی از درمان ها و مصرف داروهای دیگر را نیز انجام دهید. مانند PRP، مزوتراپی مو، مصرف قرص های مولتی ویتامین و ... . این روش های درمانی حتی می توانند در رشد و تقویت موهای کاشته شده به شما کمک کنند. البته به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هرگونه داروی موضعی یا خوراکی باید با متخصص پوست و جراح خود مشورت کنید.


در پایان چنانچه قصد انجام کاشت مو و یا هرگونه مشاوره در زمینه مراقبت های بعد از کاشت مو را دارید می توانید با کارشناسان مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958