کبودی و ورم چشم بعد از کاشت مو

ریزش مو اغلب به دلیل افزایش سن ایجاد می شود، اما عوامل خاصی مانند وراثت، داروها و برخی شرایط پزشکی نیز می توانند این روند را تسریع کنند. یکی از رایج ترین روش های درمان ریزش مو، جراحی کاشت مو است که شامل قرار دادن فولیکول های مو سالم از بانک مو در محل دچار ریزش می باشد. با روش های پیشرفته موجود، جراحی کاشت مو می تواند نتایج موثر و طبیعی ارائه دهد، اما قبل از انجام عمل جراحی کاشت مو، مراجعه کنندگان باید از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه باشند. کبودی چشم و تورم این ناحیه پس از کاشت مو و کاشت ابرو یکی از عوارض جانبی رایج این جراحی است که در این مقاله به بحث درباره آن خواهیم پرداخت.


کبودی و تورم چشم بعد از کاشت مو

هر ضربه ای که منجر به شکستگی در یکپارچگی پوست شود، می تواند منجر به تورم در ناحیه آسیب دیده شود، تورم یک پیامد طبیعی کاشت مو است که در ناحیه گیرنده رخ می دهد. به دلیل نیروی جاذبه، تورم می تواند تا چشم ها پایین بیاید که در برخی موارد می تواند شدید شود، این امر پس از چند روز منجر به کبودی چشم نیز می شود. ورم و کبودی چشم بعد از کاشت مو یک اتفاق طبیعی است که در حدود 20 درصد مراجعه کنندگان پیوند مو ایجاد می شود؛ این عوارض جانبی همچنین می تواند بعد از کاشت ابرو نیز برای افراد رخ دهد. قبل از انجام جراحی پیوند مو، جراح متخصص با شما جلسه مشاوره ای خواهد داشت تا علاوه بر بررسی شرایط شما برای پیوند، در مورد عوارض جانبی کاشت مو نیز به طور مفصل بحث کند و هر گونه سوالی که ممکن است داشته باشید را پاسخ دهد.


در واقع بسیار رایج است که بیماران پس از جراحی کاشت مو دچار تورم چشم شوند و بسیاری از بیماران نیز کبودی اطراف چشم را تجربه می کنند. شما به احتمال زیاد اولین علائم تورم را بعد از کاشت مو حدود 2 تا 3 روز پس از جراحی مشاهده خواهید کرد و بهبود آن معمولاً از حدود 3 روز تا ده روز طول می کشد. در بیشتر موارد، عوارض جانبی کاشت مو مانند کبودی و تورم کوتاه مدت هستند؛ این عوارض جانبی باید در هفته اول پس از بهبود کاشت مو از بین برود؛ حتی در شدیدترین موارد، ورم کاشت مو خود محدود شونده است و معمولاً حتی بدون هیچ مداخله خارجی هم فروکش می کند. همچنین بیمارانی که دچار کبودی و تورم چشم بعد از کاشت مو می شوند، معمولاً بدترین علائم را در روز سوم یا چهارم پس از درمان مشاهده می کنند، پس از آن، این کبودی و تورم به آرامی از بین می رود تا زمانی که چشم ها ظاهر معمول خود را پیدا کنند.

کبودی و تورم چشم بعد از کاشت مو


شدت کبودی در مراجعه کنندگان مختلف می تواند متفاوت باشد، به طوری که برخی از بیماران حداقل تغییر رنگ را تجربه می کنند و برخی دیگر ظاهر سیاهی چشم زیادی را خواهند داشت. در موارد نادر، تورم بعد از کاشت مو می تواند خفیف باشد و حتی ممکن است اصلا متوجه آن نشوید. در صورت تورم شدید اطراف پلک ها، بیماران ممکن است نتوانند چشمان خود را باز کنند، این می تواند به شدت توانایی آنها را برای کار یا انجام کارهای روزمره مانند رانندگی یا حتی آشپزی محدود کند. اگر کبودی و ورم چشم بعد از کاشت مو بعد از پیوند بیش از 1-2 هفته طول کشید، باید بلافاصله با کلینیک کاشت موی خود تماس بگیرید.


سایر عوارض کاشت مو

مانند هر روش جراحی دیگر، متقاضیان کاشت مو و کاشت ابرو باید انتظار داشته باشند که برخی از عوارض جانبی را در طول بهبودی پس از جراحی تجربه کنند. همانطور که اکثر مردم احتمالاً انتظار دارند، اکثر عوارض جانبی کاشت مو به طور مستقیم روی پوست سر تأثیر می گذارد، هم در محل اهدا کننده و هم در محل پیوند؛ رایج ترین عوارض شامل موارد زیر می شود:


1- تورم و خارش پوست سر

خارش معمولا نشانه بهبودی است و زمانی رخ می دهد که اعصاب و سلول های بدن تحریک شوند؛ علاوه بر این تورم و التهاب صورت بعد از کاشت مو می تواند باعث کشیدگی پوست شما شود که احساس خارش را در پوست سر ایجاد می کند. مصرف داروهای ضدالتهاب، استفاده از کمپرس سرد، و شامپو زدن موهایتان پس از تایید پزشک، به کاهش خارش سر کمک می کند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

2- خون ریزی در ناحیه گیرنده

اگرچه این عارضه جانبی می تواند کمی نگران کننده باشد، اما در صورت کم و کوتاه بودن زمان آن جای نگرانی نیست، مگر اینکه خونریزی تشدید شود و با افزایش درد همراه شود. در چنین مواردی، این ممکن است نشانه شروع عفونت باشد؛ برخلاف عفونت، کمی خونریزی بعد از کاشت مو طبیعی است و به طور کلی می توان با گذاشتن گاز و فشار روی ناحیه آسیب دیده آن را متوقف کرد.


3- بی حسی پوست سر بعد از کاشت مو

همانطور که اعصاب شما عادت می کنند و بهبود می یابند، احساس بی حسی کف سر بعد از کاشت مو یا احساس سوزن سوزن شدن در جایی که مو کاشته شده غیرمعمول نیست. این عارضه جانبی موقتی است و در طی چند هفته بعد از کاشت مو فروکش خواهد کرد.

بی حسی پوست سر بعد از کاشت مو


4- درد بعد از کاشت مو

این طبیعی است که روزهای بعد از جراحی کاشت مو احساس درد کنید، به طور معمول محل اهدا کننده و گیرنده یک هفته پس از جراحی بهبود می یابند، اما این نیز درست است که اعصاب بیدار می شوند و مایع زیر پوست تغییر مکان می دهد و در نتیجه احساس ناراحتی ضربان دار ایجاد می کند. درد بعد ا زکاشت مو با تکنیک جراحی مناسب و استفاده از داروهای مسکن مدیریت می شود.


5- تغییرات در رشد مو

همانطور که فولیکول های مو به حالت طبیعی جدید تغییر می کنند، ممکن است متوجه تغییراتی در نحوه رشد موهای خود شوید؛ این می تواند شامل نازک شدن و دسته های غیر طبیعی مو باشد. این موضوع جای نگرانی ندارد و متاسفانه هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید؛ در طی چند ماه آینده و با مشاهده نتیجه نهایی کاشت مو، ضخامت موهای شما افزایش می یابد.


بهترین روش های درمان کبودی و تورم چشم بعد از کاشت مو

پس از کاشت مو، کبودی و تورم چشم به دلیل حرکت مایع اضافی از محل جراحی به سمت پایین و نشستن در پلک فوقانی غیر معمول نیست. این می تواند با درد همراه باشد، اما مشکلی نیست زیرا پوست کشیده شده است و در عرض یک هفته خود به خود برطرف می شود. اگر احساس درد یا ناراحتی می کنید، داروهای مسکن و ضدالتهاب های خود را طبق دستور مصرف کنید و از کمپرس سرد روی آن ناحیه استفاده کنید؛ از بسته های یخ می توانید هر ساعت به مدت 15 تا 20 دقیقه در هر بار استفاده کرد. یک کیسه یخ یا یک کمپرس سرد می تواند رگ های خونی اطراف چشم را به تنگ شدن تشویق کند، که معمولاً ورم و کبودی چشم را کاهش می دهد. در مراحل اولیه بهبودی، حفظ وضعیت خوابیده یا نیمه دراز کشیده می تواند به کاهش سریعتر تورم چشم بعد از کاشت مو کمک کند. هنگام استراحت، سر را کمی بالاتر از بدن نگه دارید تا جریان خون مناسب ایجاد شود؛ در واقع بهترین وضعیت برای خوابیدن بعد از کاشت مو و کاشت ابرو وضعیت نیمه نشسته با زاویه 45 درجه می باشد. همچنین می توانید به آرامی ناحیه اطراف کبودی را ماساژ دهید تا جریان خون تقویت شود و مایع زیر پوست را از بین ببرید.


برای کاهش تورم و کبودی چشم بعد از کاشت مو استفاده از قرص هایی مانند آسپرین و ویتامین ای را با نظر پزشک بعد از یک هفته ادامه دهید و از مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی نیز خودداری کنید. در زمان مشخص شده توسط پزشک می توانید سر و صورت خود را بشویید، اما باید توجه داشته باشید که هیچ فشاری به نواحی پیوند شده یا اهدا کننده وارد نکنید. نوشیدن مقدار زیادی آب می تواند زمان از بین رفتن کبودی و ورم چشم را کاهش دهد، آب به تخلیه سریعتر مایع از سیستم لنفاوی کمک می کند. فعالیت های بدنی شدید مانند ورزش و شنا را برای دو هفته به تعویق بیاندازید، زیرا این کار باعث افزایش تورم و ایجاد اختلال در بهبودی می شود. تورم بعد از کاشت مو معمولاً در حدود سه تا پنج روز کاهش می یابد، اما ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا پوست اطراف چشم به رنگ طبیعی خود بازگردد. درصورتی که کبودی یا تورم چشم بعد از کاشت مو یا کاشت ابرو به مدت بیشتر از دو هفته باقی ماند باید به پزشک خود مراجعه کنید.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958