اشتباهات رایج مراقبت از مو

روزهای بد در مدل و حالت مو هر از گاهی برای همه اتفاق می افتد، همه ما آن موهای وز که پایین نمی آید را تجربه کرده ایم، موج هایی که به محض رفتن به فضای بیرون ایجاد میشود، تارهایی که از بافت یا مدل خارج می شود یا رشته هایی که ظاهر کسل کننده دارند. اما اگر این مشکلات همیشه اتفاق بیفتند چه؟در این مقاله نکاتی را مطرح می کنیم که در صورت عدم رعایت آن ها احتمال به وجود آمدن مشکلات موی سر وجود دارد و در صورت عدم رعایت منجر به ریزش مو می شود. در این صورت کاشت مو تنها راه حل قطعی بر طرف سازی این معضل می باشد.


بسیاری از افراد برای دستیابی به موهایی براق و زیبا تلاش می کنند و سعی در مراقبت از سلامت آنها دارند. اولین قدم در مراقبت از مو رژیم غذاییست و دو نکته مهم در رژیم غذایی آهن و پروتئین هستند. سلولهای مو سریعترین رشد را در بدن دارند، اما همچنین اولین سلول هایی هستند که تحت تأثیر رژیم غذایی قرار می گیرند، زیرا برای زنده ماندن نیاز به پروتئین و برخی ویتامین ها دارند. برای دستیابی به موهایی سالم و رشد بهتر غذاهای غنی از آهن مانند سبزیجات برگ دار، ماهی، دانه کدو تنبل، لوبیا، نخود، سویا و غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. بلند شدن موها می تواند موها را خشک، ناسالم و مستعد ایجاد شکاف در انتها کند، هنگامی که موهای شما شکافته شد (دچار موخوره شد) هیچ محصولی وجود ندارد که بتواند آن را برای شما اصلاح کند. بهتر است حداقل هر دو ماه یک بار انتهای آن را برای جلوگیری از شکاف های بیشتر کوتاه کنید.


اشتباهات رایج مراقبت از مو

اگر با صرف زمان و انرژی بسیار برای موها باز نتایج مثبتی در نگهداری از آنها مشاهده نمی کنید به این معنیست که در روند مراقبت از موهایتان دچار اشتباه هستید. مراقبت اشتباه از موها نیز به اندازه مراقبت نکردن می تواند به آنها آسیب وارد کند، چیزی به سادگی استفاده از برس نامناسب برای هر نوع مو و یا استفاده از حرارت زیاد هنگام سشوار کشیدن می تواند باعث آسیب جدی به سلامت موهای شما شود. بیشتر ما فکر میکنیم که موهایمان را به خوبی می شناسیم و با روال عادی شستشو از آنها مراقبت می کنیم، اما مراقبت از موها چیزی فراتر از شستن است و حتی برای شستشو نیاز به شناخت روند درست انجام دارد تا موثر واقع شود. در ادامه برخی از اشتباهات رایج مراقبت از مو شرح داده شده اند که باید از آنها اجتناب کنید (و کارهایی که باید در عوض انجام دهید).


1- از محصولات مملو از مواد شیمیایی خشن استفاده می کنید.

بسیاری از محصولات ارزان قیمت برای مراقبت از مو (شامپو، نرم کننده و ...) دارای مواد شیمیایی سختی هستند که برخلاف مراقبت ممکن است به موها آسیب برسانند. هر ماده ای با نام ناآشنا در این محصولات برای موهای شما مضر نیست، اما چند ماده وجود دارد که باید مراقب آنها باشید، مانند سولفات ها. این مواد شیمیایی موجود در شامپوها در تمیز کردن موهای شما بسیار عالی عمل می کنند اما به مرور زمان روغن طبیعی موهای شما را نیز از بین می برند. پس به دنبال شامپوهایی بگردید که "بدون سولفات" باشند و از مواد شامل سولفات، مانند سدیم لوریل سولفات، برای تمیز و براق شدن موهای خود اجتناب کنید.


2- موهایتان را بیش از حد می شوید.

حتی اگر از بهترین شامپوها استفاده کنید، شستن بیش از حد موها معمولا عواقب ناخوشایندی دارد؛ واقعیت این است که اکثریت مردم نیازی به شستن موهای خود به صورت روزانه ندارند. هر کس نیازهای مختلفی دارد، بنابراین میزان شستشو واقعا به نوع موهای شما بستگی دارد. شستن کمتر از میزان مورد نیاز موها به این معنی است که سریعتر چرب می شوند و شستن بیش از حد آنها می تواند موهای شما را خشک، کدر و مستعد شکستگی کند. شامپو کردن بیش از حد موها، روغن های سالم پوست سر را از بین می برد و پوست را خشک و تحریک می کند و باعث می شود مو خسته و بی روح به نظر برسد. البته این به معنی کاهش برنامه دوش گرفتن نیست، بلکه به این معنا که کمتر موهایتان را شامپو کنید. شستن موها یک روز در میان (یا حتی در روز سوم) برای تمیز و سالم نگه داشتن آن کافی است؛ در سایر روزها، یک آبکشی ساده با آب گرم می تواند موهای شما را از هرگونه گرد و غبار یا محصول پاک کند.


3- از ابزارهای داغ روی موهای مرطوب استفاده می کنید.

باید قبل از استفاده از هرگونه وسیله داغ مطمئن شوید که موهایتان کاملا خشک شده چرا که درصورت خیسی به آن صدمات جبران ناپذیری وارد خواهید کرد. اگر از اتو بر روی موهای خیس یا مرطوب استفاده کنید، گرمای آن تقویت شده و در نتیجه موها را به حالت ترد در می آورد و باعث کاهش کشش و افزایش شکنندگی می شود. این امر نه تنها به موهایتان آسیب می زند بلکه حالت دادن به موها را دشوار می کند، بهتر است قبل از استفاده، از اسپری محافظ حرارت استفاده کنید. با احتیاط از سشوار حداکثر به مدت 20 دقیقه روی موهای نم دار -نه خیس- استفاده کنید، اما قبل از استفاده از آن موها را به مدت پنج دقیقه در حوله بپیچید و سپس 5 دقیقه آزاد بگذارید تا خشک شود.

اشتباهات رایج مراقبت از مو


4- برس اشتباه انتخاب می کنید و بیش از حد شانه می کنید.

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که مردم به قصد صاف و براق شدن مو انجام می دهند برس کشیدن بیش از حد می باشد. شانه زدن به توزیع روغن های طبیعی مو کمک می کند اما شما به بیش از 8 تا 9 ضربه با برس یا شانه در روز نیازی ندارید. برس کشیدن بیش از حد می تواند موها را پاره کند و لایه کوتیکول مو را از بین برده و باعث شکافتن انتهای آنها می شود، خصوصاً اگر موهایتان خشک و رنگ شده باشد. شانه زدن بیش از حد برای موهای چرب نیز فایده ای ندارد، فقط باعث تحریک غدد چربی و در نتیجه باعث افزایش سطح سبوم (چربی پوست) در مو می شود.


استفاده از نوع اشتباه برس یا شانه یکی دیگر از اشتباهات رایج در مراقبت از مو است؛ بیشتر مردم از شانه های پلاستیکی یا فلزی استفاده می کنند که در موها استاتیک ایجاد می کند، خشکی را تشدید کرده و گرفتگی و کشیده شدن آنها را افزایش می دهد. استفاده از شانه مناسب و دارای خواص ضد الکتریسیته ساکن می تواند کمک زیادی به جلوگیری از آسیب دیدن موها کند؛ همچنین بهتر است که هرگز موهایتان را خیس شانه نکنید.


5- با استفاده از یک حوله معمولی موهایتان را خشک می کنید.

خشک کردن موها با یک حوله معمولی باعث ایجاد شاخه هایی در امتداد ساقه مو می شود، موها ضعیف شده و باعث وز شدن مو می شود. در عوض بهتر است یک حوله میکروفایبر را انتخاب کنید، این حوله ها موهای شما را حتی سریعتر از حوله معمولی خشک می کند زیرا الیاف آن از موهای شما ظریف تر است و فضای بیشتری برای جذب آب بدون اصطکاک در آن ایجاد می کند. همچنین بسیاری از افراد از مالش زیاد حوله یا پیچاندن آن روی موها برای خشک کردن استفاده می کنند، این کارها نیز به موها آسیب می رساند. موهای مرطوب به طور قابل توجهی شکننده تر از موهای خشک است و باید به جای فشار آوردن به آن، از نوک انگشتان استفاده کنید تا آب اضافی را با آرام تکان دادن بگیرید. همچنین می توانید با یک پارچه نخی نرم موها را خشک کنید، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا کاملا خشک شود اما وضعیت موهای شما بسیار بهتر خواهد شد. در صورت استفاده از سشوار برای خشک کردن موها در کمترین و خنک ترین حالت استفاده کنید تا موها را بیش از دمای دناتوراسیون گرم نکنید.


6- نرم کننده را حذف می کنید.

هرچه موهایتان بلندتر باشد انتهای آنها خشک تر می شود، در حالی که ریشه های موها به دلیل روغن تولید شده از پوست سر تمایل به سالم ماندن دارند، این روغن به راحتی در ساقه مو پخش نمی شود و به همین دلیل انتهای موها بسیار خشک می شود. استفاده از نرم کننده برای جبران مجدد رطوبت انتهای مو و تقویت سلامت آن بسیار موثر است، بعلاوه نرم کننده باعث می شود که موها گره نخورند و در نتیجه به شانه کمتری نیاز خواهید داشت. همانطور که گفتیم، روغنهای طبیعی تولید شده توسط پوست سر به میزان زیادی در ریشه متمرکزند، همین امر باعث می شود تا سلامتی آنها حفظ شود، پس وقتی روی آن روغن های طبیعی نرم کننده می زنید، هم زمان و هم محصول را هدر می دهید. اگر موهای بسیار چربی دارید، قبل از شامپو زدن فقط به نوک موها نرم کننده بزنید.


7- با موهای خیس می خوابید.

دلیل واضحی که نباید با موهای خیس بخوابید این است که باعث شکستگی زیادی می شود. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، موهای شما در هنگام مرطوب بودن در ضعیف ترین حالت قرار دارد، بنابراین اصطکاک ناشی از برخورد و سایش باعث از بین رفتن موهای شما می شود. خوابیدن با موهای خیس مسلماً از آسیب مستقیم گرما بدتر است. مشکل دیگر در خوابیدن با موهای خیس این است که ممکن است از باکتری هایی که روی بالش شما پرورش داده می شوند سرما بخورید. باکتری ها در مناطق مرطوب رشد می کنند و با رفتن به رختخواب با موهای خیس برخی از این باکتری ها را به رشد دعوت می کنید. نه تنها باکتری رشد می کند، بلکه وقتی آب موها از طریق بالش جذب می شود روغن های طبیعی موجود در مو نیز جذب می شوند.


در پایان شما در مرکز زیبایی تهران بیوتی سنتر می توانید از بروزترین اطلاعات درباره مراقبت از مو و همچنین انجام کلیه خدمات زیبایی مرتبط با مو همچون کاشت مو ، مزوتراپی مو و... مطلع گردید و در صورت نیاز به انجام انواع خدمات می توانید با کارشناسان ما جهت اطلاع از انواع روش ها و یا تعیین وقت جهت انجام مشاوره تماس حاصل نمایید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958