آیا رژیم های لاغری بر ریزش مو تاثیر دارند

مقدار محدودی ریزش مو به صورت روزانه طبیعی است، همه افراد روزانه بین 50 تا 100 تار مو از دست می دهند، این موضوع زمانی نگران کننده است که این میزان از ریزش موی طبیعی فراتر رفته و بسیار بیشتر از مقدار گفته شده باشد یا نازک شدن یا تکه های طاس غیر معمول را روی سر خود مشاهده کنید.


ریزش مو و علت آن

فولیکول های مو از جمله فعال ترین فولیکول ها در بدن انسان هستند، تحقیقات نشان داده وقتی کالری یا پروتئین دریافتی خود را کاهش می دهید یا کمبود ریزمغذی دارید، روی رشد مو تأثیر می گذارد. این پیوندها پیچیده هستند، بنابراین اگر از ریزش مو رنج می برید، رژیم غذایی شما می تواند علت آن باشد، اما عوامل دیگر نیز ممکن است اثرگذار باشند. برای درک ریزش مو، درک اساسی از چهار مرحله رشد مو کمک می کند:

1. فاز آناژن: در این مرحله موها به طور مداوم در حال رشد هستند، حدود 80 تا 90 درصد موها به مدت 2 تا 7 سال در این مرحله باقی می مانند.

2. مرحله کاتاژن: در طول این مرحله انتقال که فقط 10 روز طول می کشد، فولیکول های مو منقبض شده و مو از جریان خون جدا می شود که باعث توقف رشد موها خواهد شد.

3. فاز تلوژن: در طول این مرحله استراحت که سه ماه طول می کشد، 10 تا 15 درصد موها که از جریان خون جدا شده اند، همچنان در فولیکول های مو باقی می مانند و موهای جدید زیر آن رشد می کنند.

4. فاز اگزوژن: در طول این مرحله ریزش، از دست دادن 50 تا 100 تار در روز طبیعی است زیرا برخی از موها به طور کامل از فولیکول ها جدا شده اند.

ریزش مو و علت آن


افراد به دلایل مختلف ریزش مو را تجربه می کنند، مانند تغییرات هورمونی، استرس، بیماری ها، داروها، حوادث و سوختگی و بسیاری دیگر باشند، البته حفظ وزن مناسب ممکن است خطر و شدت ریزش مو را کاهش دهد. در حالی که مشخص است که افراد دارای اضافه وزن بیشتر در معرض خطر آلوپسی آندروژنیک هستند که به عنوان الگوی طاسی مردانه شناخته می شود، نقش دقیق چاقی در نازک شدن مو یا ریزش تا حد زیادی ناشناخته است.


آیا رژیم های لاغری بر ریزش مو تاثیر گذارند؟

به طور مستقیم نمی توان چاقی یا لاغری را از دلایل ریزش مو دانست، اما برخی از سبک های اشتباه زندگی در افرادی که رژیم های لاغری و چاقی را پیش می گیرند وجود دارد که در رشد و ریزش موها تاثیرگذار هستند. کاهش وزن کار آسانی نیست، از تغذیه سالم گرفته تا ورزش منظم، برای کاهش وزن باید برخی عادات درست را به صورت مداوم رعایت کرد. در برخی موارد کاهش وزن می تواند منجر به ریزش مو شود، زیرا کاهش وزن سریع می تواند منجر به کمبود مواد مغذی، استرس و تغییرات هورمونی شود که ریزش موها را به عنوان یک عارضه جانبی در پی دارد شود. علاوه بر این، بسیاری از زنان با افزایش سن یا یائسگی افزایش وزن را تجربه می کنند و در نتیجه ممکن است بخواهند رژیم بگیرند که ترکیب این عوامل ممکن است باعث نازک شدن موها شود. ریزش مو به علت رژیم لاغری می تواند سه ماه پس از کاهش وزن سریع اتفاق بیفتد و ممکن است تا 6 ماه ادامه یابد.


چاقی می تواند منجر به ایجاد بیماری های متعددی از بیماری قلبی گرفته تا دیابت نوع 2 شود که می توانند بر میزان رشد مو تاثیر بگذارند، از طرف دیگر استفاده از غذاهای چرب و حاضری نیز می تواند در فاصله بسیار کوتاهی در پروسه رشد موها اختلال ایجاد کرده و به صورت غیرمستقیم باعث ریزش آنها شوند.


دلایل ریزش مو پس از کاهش وزن:

✔ رژیم غذایی نامناسب

حتی قدیمی ترین محققین نیز رابطه ای بین رژیم غذایی سخت و ریزش مو پیدا کرده اند. درست مانند سایر قسمت های بدن ، موها نیز برای رشد و سالم ماندن به کالری و مواد مغذی کافی نیاز دارند، بنابراین هنگامی که بدن آنچه را که نیاز دارد دریافت نمی کند، ریزش مو می تواند به عنوان یک عارضه جانبی رخ دهد. محدودیت کالری، کمبود مواد مغذی و استرس روانی در افرادی که از رژیم های غذایی سخت پیروی می کنند رایج است که منجر به ریزش مو خواهند شد. رژیم های محدود کننده کل گروه غذایی را کاهش می دهد و در عین حال با تاثیر استرس بر ریزش مو می توانند روند ریزش را افزایش دهند. کمبود آهن، روی، پروتئین، سلنیوم، ویتامین دی و اسیدهای چرب ضروری همگی با ریزش مو مرتبط هستند.


✔ رژیم غذایی کم پروتئین

آمینو اسیدها را میتوان به عنوان  بلوک های سازنده پروتئین در نظر گرفت که برای رشد مو ضروری هستند، اسیدهای آمینه برای تولید کراتین، پروتئین ساختاری اصلی مو مورد نیازند. هنگامی که بدن پروتئین کافی دریافت نمی کند، می تواند منجر به ریزش مو شود؛ بنابراین، اگر رژیم لاغری حاوی پروتئین کافی نباشد، می تواند ریزش مو را نتیجه دهد.


✔ جراحی های کاهش وزن

جراحی هایی که با هدف لاغری انجام می شوند، کاهش وزن سریع را نتیجه می دهند که می تواند باعث کمبودهای رایج مانند ویتامین ها، پروتئین و مواد معدنی شود که ریزش مو را در پی دارد.

دلایل ریزش مو پس از کاهش وزن


چگونه از ریزش مو هنگام رژیم لاغری جلوگیری کنیم؟

همانطور که گفته شد، ریزش مو می تواند ناشی از کمبودهای تغذیه ای شدید ناشی از کاهش وزن سریع باشد. بنابراین، برای کاهش وزن به جای رژیم غذایی سخت و محدود، مهم است که از یک رژیم غذایی سالم و پایدار پیروی کنید؛ نه تنها این، بلکه رژیم های شدی برای سلامت روان نیز مضر هستند. برای جلوگیری از هرگونه کمبود مواد مغذی و ریزش مو، یک رژیم غذایی متعادل را به جای رژیم های معمولی انتخاب کنید. می توانید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا روش درست رژیم لاغری را دنبال کنید، که می تواند شامل دارو، مکمل ها یا فقط داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش باشد. سایر نکاتی که برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو در دوره رژیم لاغری مفید هستند عبارتند از:

• برای کمک به بهبود تولید اسیدهای آمینه مورد نیاز برای تولید کراتین، انواع پروتئین های سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

• مقدار زیادی غلات کامل، میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید.

• خواب کافی داشته باشید (حدود 7 تا 8 ساعت در شب).

• یک مولتی ویتامین با کیفیت بالا مصرف کنید که حداقل 100 درصد از مقدار توصیه شده روزانه مورد نیاز برای حفظ سلامت، شادابی و شادی را تامین می کند.


در حالی که ریزش موهای شما ممکن است به کمبودهای تغذیه ای ناشی از رژیم لاغری مرتبط باشد، مهم است که قبل از مصرف مکمل های غیر از مولتی ویتامین با پزشک خود مشورت کنید. داروهایی وجود دارند که می توان از آنها برای درمان ریزش مو در طول کاهش وزن استفاده کرد، متخصص پوست می تواند تشخیص دهد که کدام یک از آنها برای شما مناسب است یا خیر. لیزر و کاشت مو نیز روش هایی هستند که برخی برای درمان ریزش مو استفاده می کنند، اما این درمان ها برای همه مناسب نیستند و هزینه نسبتا بالایی دارند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958