الگوی طاسی مردانه چیست؟

الگوی طاسی مردانه چیست؟

الگوی طاسی مردانه و الگوی طاسی زنانه که به آن آلوپسی آندروژنیک نیز می گویند رایج ترین نوع ریزش مو در مردان و زنان است. طبق تحقیقات کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده (NLM)، بیش از 50 درصد مردان بالای 50 سال تا حدی تحت تأثیر الگوی طاسی مردانه قرار می گیرند.


الگوی طاسی مردانه به از بین رفتن تدریجی موی سر در مردان که از دهه بیست یا اوایل دهه سی آغاز و به وجود هورمون آندروژنیک تستوسترون بستگی دارد گفته می شود. این وضعیت به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و هورمونی ایجاد می شود. اول عقب رفتن خط رویش مو و کاهش مو در ناحیه مرکزی اتفاق میافتد که در سرانجام این دو به هم می رسند.


هر رشته مو در یک سوراخ (حفره) کوچک داخل پوست قرار دارد که به آن فولیکول گفته می شود. طاسی زمانی اتفاق می افتد که فولیکول مو به مرور زمان کوچک شده و در نتیجه موها کوتاه و ریز تری می شود. در نهایت موهای جدید رشد نمی کند. اما فولیکول ها هنوز زنده اند، که بیانگر این است می توانند موهای جدیدی تولید کنند.


مکانیسم آلوپسی آندروژنیک

دی هیدروتستوسترون به گیرنده های آندروژنی فولیکول های حساس پوست سر متصل می شود و باعث فعال سازی ژن هایی شود که فولیکول های بزرگ تر را به فولیکول های کوچک تبدیل می کند درنتیجه موهای ریزتری در چرخه های مو تولید می شود. دی هیدروتستوسترون با تبدیل تستوسترون توسط یکی از دو ایزوفرم ردوکتاز 5α ایجاد می شود که با همراه با سایر آنزیم ها، تغییرات خاص استروئیدها را در پوست تنظیم می کند. در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک مقادیر ردوکتاز 5α و گیرنده های آندروژن افزایش و سیتوکروم P-450 آروماتاز ​​کاهش میابد که باعث تبدیل تستسترون به دی هیدروتستوسترون می شوند.


عوامل الگوی طاسی مردانه کدامند ؟

تاثیر ژن بر ریزش مو در مردان (وراثت) یا داشتن سابقه خانوادگی از دلایل اصلی طاسی در مردان می باشد. تحقیقات نشان داده است که الگوی طاسی مردانه با هورمون جنسی مردانه به نام آندروژن در ارتباط است. آندروژن ها عملکرد زیادی دارند از جمله تنظیم رشد مو.


موی سر دارای چرخه رشد می باشد در الگوی طاسی مردانه، این چرخه رشد ضعیف شده و فولیکول مو کوچک می شود و رشته های کوتاه و ریز مو تولید می شود. در نهایت چرخه رشد مو به پایان رسیده و موی جدیدی به جای آن رشد نمی کند. گاهی اوقات طاسی به دلایلی مانند سرطان، مصرف داروهای خاص، بیماری های تیروئیدی و استروئیدهای آنابولیک anabolic steroids ایجاد می شود.


پزشکان از الگوی ریزش مو برای تشخیص الگوی طاسی مردانه استفاده می کنند. همچنین سابقه پزشکی فرد را مطالعه و یکسری معاینات انجام می دهند تا علت اصلی ریزش مو را مشخص و نشان دهند که عوامل دیگری مانند شرایط قارچی پوست سر یا اختلالات تغذیه ای دخالت ندارند.

الگوی طاسی مردانه


هنگامی که ریزش مو با قرمزی، درد، پوسته پوسته شدن، شکستگی مو، ریزش موهای کوچک، یا الگوی غیرمعمول ریزش مو همراه باشد ممکن است طاسی دلیل دیگری داشته باشد. بیوپسی پوست و آزمایش خون نیز ممکن است برای تشخیص اختلالات ناشی از ریزش مو لازم باشد.


اگر ریزش مو از شقیقه ها یا تاج سر شروع شود، ممکن است الگوی طاسی مردانه باشد. در بعضی موارد تنها یک نقطه طاس به وجود میاید. در بعضی دیگر به صورت الگوی طاسی به صورت عقب رفتن خط رویش مو به شکل M می باشد. در بعضی دیگر تا زمانی که تمام یا بیشتر موها از بین نرود، روند ریزش مو ادامه خواهد داشت.


چه کسانی در معرض الگوی طاسی مردانه هستند ؟

الگوی طاسی مردانه می تواند در سنین پایین نیز رخ دهد، اما بیشتر در افراد بزرگسال اتفاق می افتد و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش میابد. ژنتیک نقش زیادی داشته و مردانی که دارای خویشاوندان نزدیک دارای الگوی طاسی مردانه هستند بیشتر در معرض خطر قرار دارند. این امر به ویژه هنگامی که خویشاوند نزدیک از اقوام مادری باشد صادق می باشد.


روش های درمان الگوی طاسی مردانه عبارتند از:

ماینوکسیدیل:

ماینوکسیدیل یک داروی موضعی است که روی پوست سر اعمال می شود. و ریزش مو را در برخی مردان کاهش داده و فولیکول های مو را جهت رشد مو تحریک می کند. چهار ماه تا یک سال طول می کشد تا ماینوکسیدیل اثر خود را نشان دهد. اغلب با قطع مصرف دارو ریزش مو دوباره اتفاق می افتد.عوارض جانبی احتمالی مرتبط با مصرف ماینوکسیدیل شامل خشکی، سوزش و پوسته پوسته شدن پوست سر می باشد. 


فیناستراید:

فیناستراید یک داروی خوراکی است که باعث کاهش ریزش مو در بعضی از مردان می شود. این ماده مانع تولید هورمون مردانه عامل ریزش مو می شود. فیناستراید نسبت به ماینوکسیدیل عملکرد بهتری دارد. با قطع مصرف فیناستراید هم ریزش مو برمی گردد.


معمولا بایستی فیناستراید به مدت سه ماه تا یک سال مصرف شود. اگر بعد از یک سال رشد مو رخ ندهد، پزشک احتمالاً مصرف دارو را قطع می کند. عوارض جانبی فیناستراید شامل موارد زیر است:

• افسردگی

• خارش

• تورم صورت یا لب ها


کاشت مو

کاشت مو یکی از بهترین روش های درمانی برای ریزش مو است. کاشت مو شامل برداشتن مو از نواحی پوست سر که دارای مو سالم می باشد (منطق دهنده) و کاشت آنها در منطقه گیرنده یا طاس است. روش های مختلف جهت کاشت مو امروزه مورد استفاده قرار می گیرد که از بهترین روش ها جهت درمان ریزش مو می توان به کاشت مو میکروفیت و یا کاشت مو به روش SUT اشاره نمود


این روش به درمان های متعدد نیاز داشته و خطر ایجاد زخم و عفونت را دارد. از مزایای کاشت مو این است که دارای نتایج طبیعی و دائمی می باشد.


مرکز زیبایی تهران بیوتی یکی از بهترین مراکز کاشت مو می باشد.شما عزیزان می توانید جهت مشاوره در ارتباط به این روش و یا سایر روش های زیبایی با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
غضنفر الهیاری
سلام وقتتون بخیر بنده بانک مو ضعیفی دارم آیا امکان اینکه از موی سرفرزندم استفاده بکنم هست یا خیر ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید و خدمتتون عارضم بنده ۵۱ سالمه
پاسخ مشاور :

خیر. امکان انجام کاشت مو با استفاده از بانک موی افراد دیگر وجود ندارد.

021-79958