آیا کاشت مو روشی خطرناک است؟

جراحی کاشت مو روشی است که برای بازگرداندن موهای از دست رفته استفاده می شود. تکنیک‌های مختلفی برای آن در دسترس است، اما همه روش های کاشت‌ مو شامل برداشتن فولیکول های مو از یک قسمت از پوست سر و پیوند آنها بر روی مناطق طاس یا دچار ریزش سر یا نواحی آسیب دیده می شوند. ریزش مو ممکن است به دلیل الگوی طاسی مردانه (آلوپسی آندروژنتیک) یا زنانه، عوارض بیماری های پوستی و مصرف برخی داروها یا آسیب به پوست سر باشد. صدمات ناشی از سوختگی، جراحی یا تصادفات رانندگی ممکن است باعث ایجاد نواحی دائمی ریزش مو در پوست سر شود که با کاشت مو می توان آنها را پنهان کرد.


در حقیقت کاشت مو درمانی برای طاسی با ریزش مو نیست، در این روش پیوندها پوست سر را می پوشانند، اما از شما در برابر ریزش بیشتر محافظت نمی کنند. از آنجایی که طاسی با الگوی مردانه یک وضعیت پیشرونده برای اکثر مردان است، بهتر است ابتدا درمان های پزشکی برای کند کردن یا درمان روند طاسی در نظر بگیرید و سپس اقدام به انجام کاشت مو کنید.

کاشت مو


نکاتی که باید قبل از کاشت مو در نظر بگیرید:

قبل از انتخاب کاشت مو، موارد مهمی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

✔ بر اساس سلامتی و تراکم بانک موی شما پزشک میتواند نتیجه نهایی پیوند را تا حدودی برایتان مشخص کند، هرچه موهای باقیمانده شما ضخیم تر و متراکم تر باشد، نتایج بهتری خواهید داشت؛ بنابراین باید انتظارات واقع بینانه داشته باشید.

✔ به طور کلی، موهای پرپشتی که رنگ روشن یا خاکستری دارند نتایج بهتری نسبت به موهای نازک و تیره از کاشت مو مشاهده می کنند.

✔ بعد از کاشت مو، ممکن است تا نه ماه طول بکشد تا مو ریشه بزند و شروع به پر شدن کند.

✔ افراد سیگاری در معرض افزایش خطر عوارض بعد از کاشت مو هستند، اگر در مورد انجام عمل پیوند جدی هستید، باید سعی کنید سیگار را ترک کنید.

✔ ممکن است بعد از کاشت مو نیاز به ادامه درمان پزشکی برای بیماری منجر به ریزش موی خود داشته باشید.


قبل از کاشت مو جلسه مشاوره ای برای شما با پزشک برگزار می شود که مورد معاینه قرار بگیرید و بررسی شود که آیا کاندید مناسب کاشت مو هستید یا خیر. در طول این جلسه باید سابقه پزشکی، شرایط و الگوی ریزش، داروهای مصرفی و حساسیت احتمالی به هر دارویی را یا جراح خود در میان بگذارید، همچنین در خصوص خطرات و عوارض احتمالی و نحوه آمادگی برای پیوند مو باید از پزشک خود بپرسید.


آیا کاشت مو روشی خطرناک است؟

افراد با توجه به واکنش های جسمانی و توانایی های بهبودی بسیار متفاوت هستند، بنابراین نتایج هر جراحی از جمله کاشت مو کاملاً قابل پیش بینی نیست. کاشت مو یک روش سرپایی بسیار ایمن است که معمولاً بدون خطرات یا عوارض قابل توجه انجام می شود، با این حال مانند هر جراحی دیگر احتمال بروز خطراتی وجود دارد، و این خطرات همیشه در جلسه مشاوره با جراح ارائه و به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد. به طور کلی کاشت مو زمانی خطرناک است که توسط یک جراح بی تجربه و غیر متخصص در کلینیکی نامعتبر و با استفاده از ابزار و روش های قدیمی و غیربهداشتی انجام شود. علاوه بر این مسائل بررسی شرایط جسمی متقاضی کاشت مو نیز تاثیر مستقیمی در دوران بهبودی و نتیجه کاشت مو خواهد داشت.


بعد از حدود چهار هفته از کاشت مو، فولیکول ها دچار ریزش می شوند که بعد از دو تا سه ماه شروع به رشد مجدد می کنند، این ریزش واکنش طبیعی می باشد و جای نگرانی ندارد. البته در روش های کاشت مو، تحت شرایطی این خطر وجود دارد که برخی از پیوندها موفقیت آمیز نباشند؛ گاهی اوقات پلاگ پوست می میرد و جراحی باید تکرار شود. هنگامی که ریزش مو پس از پیوند پیشرفت می کند، ظاهری غیر طبیعی ایجاد خواهد شد، اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است جراحی اضافی مورد نیاز باشد.


عوارض جراحی کاشت مو

همانطور که گفته شد جراحی کاشت مو یک روش بی خطر است اما ممکن است عوارض جانبی موقت به همراه داشته باشد، از شایع ترین عوارض کاشت مو عبارتند از:

• درد : درد بعد از کاشت مو نسبتاً کم است و درد شدید معمولاً نادر است، بر اساس میزان درد و آستانه تحمل افراد ممکن است برای آنها مسکن تجویز شود.

• بی حسی : برخی از بی حسی های گذرا، معمولاً در ناحیه بانک مو اجتناب ناپذیر است و بهبود آن حدود سه هفته طول می کشد، این عارضه به ندرت طولانی مدت خواهد بود.

• تورم : در موارد محدودی بعد از کاشت مو تورم وجود خواهد داشت، در این صورت ممکن است پیشانی و ناحیه اطراف چشم را درگیر کند و 1 تا 2 روز طول بکشد.

• خارش : بعد از کاشت مو مقداری خارش رخ می دهد اما به ندرت دردسرساز است و بهبود آن تنها چند روز طول می کشد.

پیوند مو


برخی از سایر عوارض کاشت مو شامل واکنش آلرژیک به بی حسی، قرمزی پوست سر، آسیب موقت عصبی و اسکار کلوئید (در افراد مستعد) می شوند. هر زمان که پوست انسان بریده می شود، با فرآیندی به نام فیبروز بهبود می یابد، فیبروز (معمولاً به عنوان اسکار شناخته می شود) راه پوست برای ترمیم خود است. البته در روش های جدید کاشت مو مناطق بریده شده در نواحی پیوندی معمولاً به قدری کوچک هستند که فیبروز عملاً قابل تشخیص نیست.


سایر عوارض نادر کاشت مو

• سکسکه ممکن است پس از پیوند رخ دهد، علت آن مشخص نیست و میزان بروز این عارضه حدود 5 درصد است، معمولا سکسکه چند ساعت تا چند روز طول می کشد.

• مقداری خونریزی بعد از کاشت مو طبیعی است و با فشار ساده متوقف می شود؛ خونریزی مداوم در حدود یک مورد از چند صد مورد اتفاق می افتد.

• عفونت نواحی اهدا یا دریافت کننده در یک مورد از هزاران مورد رخ می دهد و به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

• یک یا چند کیست ممکن است در ناحیه گیرنده در نقطه ای که گرافت های زیادی وارد شده ایجاد شود که معمولاً پس از چند هفته خود به خود یا بلافاصله با درمان های مختلف ساده، ناپدید می شوند.

• اگرچه نادر است، اما پس از کاشت مو برخی از موهای موجود افراد می توانند نازک شوند، آنها در عرض چند ماه پس از جراحی به حالت طبیعی و کامل باز می گردند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958