ریزش مو، به خصوص با افزایش سن، طبیعی است، اما هنگامی که به طور ناگهانی یا با شدت بیشتری اتفاق می افتد، بسیار ناراحت کننده است. در واقع ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که چرخه رشد و ریزش مو مختل می شود، یا زمانی که فولیکول مو از بین رفته و با بافت اسکار جایگزین می شود، ریزش و نازک شدن تدریجی مو گاهی بدون هیچ نشانه ای از قرمزی، التهاب یا زخم در پوست سر رخ می دهد. برای درمان ریزش مو می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که هر کدام از آنها برای نوع و اندازه متفاوت ریزش کاربرد دارند.


چندین روش وجود دارد که می توانید برای کاهش یا درمان ریزش مو انجام دهید، اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه درمانی را انتخاب کنید، مهم است که عوامل ریزش مو را شناسایی، زیرا در بسیاری از موارد با برطرف کردن عامل ریزش مو نیز درمان خواهد شد.

انواع رایج ریزش مو


انواع رایج ریزش مو

• آلوپسی آره آتا:

اگر دچار آلوپسی آره آتا باشید، ریزش مو به صورت تکه ای روی پوست سرتان دیده می شود، معمولاً در این صورت موها دوباره رشد می کنند.


• تلوژن افلوویوم:

ریزش مو بر اثر تلوژن افلوویوم موهای شما را دچار ریزش و نازک تر می کند و معمولاً بعد از بچه دار شدن، کمبود آهن، کاهش وزن شدید یا دوره بیماری رخ می دهد.


• آلوپسی فیبروزان رونتال:

آلوپسی فیبروزان فرونتال باعث ریزش ابرو در افراد شده و سپس خط رویش مو نیز به عقب می رود و این مشکل در زنان شایع تر است.


• ریزش مو با الگوی مردانه:

الگوی طاسی مردانه زمانی رخ می دهد که موهای تاج سر دچار ریزش می شود و اغلب از طریق ژنتیک انتقال می یابد و برخی از افراد در سنین پایین نیز موهای خود را از دست می دهند.


• ریزش مو با الگوی زنانه:

الگوی طاسی زنانه زمانی است که موهای تاج سر فرد نازک شود، این نبیماری نیز از طریق ژنتیک در خانواده انتقال می یابد.


• درمان سرطان:

ریزش مو در اثر درمان سرطان می تواند افراد را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد، برخی از درمان ها باعث می شوند که شما فقط مقداری از موها را از دست بدهید یا موهایتان نازک شود، اما برخی باعث ریزش مو در سراسر بدن شما می شوند.


چه زمانی باید به درمان ریزش مو پرداخت؟

ریزش 50 تا 150 تار مو در هر روز برای افراد طبیعی است، این مقدار ریزش مو اغلب بدون اینکه متوجه شوید اتفاق می افتد. در این حالت موهای جدید جایگزین موهای از دست رفته می شوند، اما حتی ریزش طبیعی مو می تواند منجر به کاهش طول کلی مو و احساس ضخامت آن شود. هنگامی که مقدار ریزش مو به طور ناگهانی افزایش می یابد، می تواند هشدار دهنده باشد، به خصوص اگر به نظر برسد که به سرعت اتفاق می افتد. در برخی موارد، ممکن است به دلیل یک بیماری یا شرایط زمینه ای مانند مشکلات غده تیروئید، عفونت های پوست سر، استرس، برخی داروها، ژنتیک یا پیری باشد.


هنگامی که ریزش مو موقتی است، اغلب نیازی به درمان نداشته و معمولاً موها خود به خود دوباره رشد می کنند؛ در غیر اینصورت ممکن است برای کاهش سرعت ریزش مو به درمان نیاز داشته باشید. هنگامی که ریزش مو دائمی و پایدار به نظر می رسد، برخی از روش های درمان ریزش مو می توانند به سادگی باعث شوند که در ناحیه طاس سر موها رشد کنند و درنتیجه پرتر به نظر برسند و در موارد خاص برخی از این روش ها ممکن است سبب رویش موهای ضخیم تری شوند.


ویتامین ها و مواد معدنی برای ریزش مو

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی می توانند به داشتن پوست و مویی سالم تر کمک کنند، به خصوص اینکه کمبود بسیاری از ویتامین ها باعث نازک شدن و حتی ریزش مو می شود و با جبران این کمبود می توان از ریزش مو جلوگیری و ضخامت مو را افزایش داد. ویتامین های موثر بر رشد مو شامل ویتامین های E، D، C، A، K و گروه B هستند که کمبود برخی از آنها مانند ویتامین دی موجب ریزش مو می شود. به طور معمول ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن توسط غذاهایی که می خوریم تامین می شود، اما اگر میخواهید از مکمل های حاوی این ویتامین ها برای تقویت مو و درمان ریزش استفاده کنید، بهتر است حتما با یک پزشک مشورت کنید، زیرا مقدار اضافی بسیاری از آنها برای بدن ضرر دارند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

شامپوها و سرم های درمان ریزش مو

به طور کلی می توان گفت شامپوها و سرم هایی که به عنوان محصولاتی برای درمان ریزش مو در بازار عرضه می شوند، در واقع تاثیری در درمان ریزش مو ندارند. البته بسیاری از این محصولات حاوی مواد طبیعی و مورد نیاز برای رشد سلول های پوست و مو هستند که به تقویت موها و یا کاهش روند ریزش مو کمک می کنند. شامپوهای طبیعی معمولاً گیاهی هستند و مواد شیمیایی خشن مانند پارابن ها، عطرهای مصنوعی و سولفات ها را حذف می کنند و استفاده از این شامپوهای ملایم به داشتن پوست سر شاداب و قوی تر کمک می کند. شامپوها و سرم های دارای کافئین باعث کاهش تستوسترون اضافی ریشه موها می شود، شامپوهای دارای نیاسین و بیوتین ضخامت موها را افزایش می دهد و برخی از شامپوها و سرم ها که دارای روغن های اساسی هستند باعث تقویت موها می شوند. همچنین بسیاری از فوم ها و سرم های موجود در بازار حاوی مقداری ماینوکسیدیل هستند که می توان از آنها به عنوان سرم های تقویت رشد مو استفاده کرد.

روش های رایج ریزش مو


روش های درمان ریزش مو

قبل از انتخاب روش درمانی برای ریزش مو، پزشک شما را معاینه می کند و در مورد رژیم غذایی، روال مراقبت از مو و سابقه پزشکی و خانوادگی شما می پرسد، همچنین ممکن است تعدادی تست مانند آزمایش خون و بیوپسی از شما بگیرد. هر کدام از روش های درمان ممکن است به برخی از انواع ریزش مو کمک کند، اما هیچ درمانی 100% موثر نیست و بسیاری از آنها نتیج موقتی دارند. استفاده از روغن ها و روش های خانگی تقویت موها به طور قطعی نمی توانند از ریزش موها جلوگیری کرده و تنها بر تقویت فولیکول های مو تاثیر جزئی دارند که در کنار سایر شرایط سلامتی جسمی باید پیروی شوند. اگر ریزش موی شما ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، ابتدا درمان آن ضروری خواهد بود؛ اگر داروی خاصی باعث ریزش مو شده، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف آن را برای چند ماه متوقف کنید یا آن را با داروی مشابه جایگزین کنید.


در برخی موارد، تغییرات ساده رژیم غذایی یا سبک زندگی یا تغییر داروها می تواند به کاهش یا اصلاح ریزش مو کمک کند، در موارد دیگر بسته به علت زمینه ای، ممکن است درمان پزشکی یا حتی جراحی توصیه شود، یک برنامه درمانی برای تقوف ریزش مو و رشد مجدد موهای شما ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:


ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو

محلول موضعی ماینوکسیدیل به شکل لوسیون یا فوم با افزایش جریان خون در پوست سر، فولیکول های مو را برای افزایش رشد مو و کاهش ریزش تحریک می کند. می توانید درمان موضعی ماینوکسیدیل را بدون نسخه در داروخانه ها تهیه کنید. میزان رشد موهای جدید در افراد مختلف متفاوت است، توقف ریزش مو و رشد مو با استفاده از ماینوکسیدیل معمولا پس از حداقل 2 تا 4 ماه استفاده مداوم اتفاق می افتد. ماینوکسیدیل فقط تا زمانی که استفاده می شود موثر است، ریزش مو در مدت 3 تا 4 ماه پس از قطع استفاده مجدداً رخ می دهد و تراکم مو به سطح قبل از شروع دارو بر می گردد.


برخی از عوارض جانبی ماینوکسیدیل خارش، خشکی، تحریک و پوسته پوسته شدن در محل مصرف است، در صورت تداوم این علائم یا شدت پیدا کردن آنها، با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.


تاثیر فیناستراید (پروپسیا) بر ریزش مو

قرص فیناستراید یک داروی تجویزی برای مردان است که باید به طور روزانه مصرف شود. بسیاری از مردانی که قرص فیناستراید مصرف می کنند کاهش ریزش مو را تجربه کرده و برخی ممکن است رشد موهای جدید را مشاهده کنند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا ببینید که آیا برای شما اثرگذار است یا خیر و برای حفظ نتایج فیناستراید باید مصرف آن را ادامه دهید. ممکن است فیناستراید برای مردان بالای 60 سال نتیجه بخش نباشد. عوارض جانبی نادر فیناستراید شامل کاهش میل و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات می باشد.


1. لیزر درمانی موها

دستگاه های لیزر درمانی مخصوص مو با استفاده از نور متمرکز با تحریک فولیکول های مو باعث رشد آن می شوند. سازمان غذا و دارو آمریکا یک دستگاه لیزر سطح پایین را به عنوان درمان ریزش موی ارثی در مردان و زنان تایید کرده است و چند مطالعه نشان داده که این روش تراکم مو را بهبود می بخشد.


2. مزوتراپی، موثرترین روش برای درمان ریزش مو

همانطور که احتمالاً می دانید، مزوتراپی یکی از روش های تقویت پوست و مو با استفاده از تزریق ویتامین ها، آنزیم ها و هورمون های مورد نیاز با توجه به شرایط هر متقاضی می باشد. مزوتراپی با استفاده از سوزن های بسیار ریز و کرم های بی حسی در ناحیه مورد نظر اعمال می شود و علاوه بر موادی که تزریق می کند، با ایجاد زخم های کوچک توسط سوزن و تحریک پوست برای ترمیم، باعث افزایش کردش خون نیز می شود. مزوتراپی مو با استفاده از مواد مغذی مورد نیاز برای تقویت فولیکول های مو به لایه میانی پوست سر تزریق شده و با تحریک سلول های خونی باعث رشد سریعتر و با کیفیت تر موها و همچنین کنترل ریزش موها می شود. در واقع مزوتراپی مو با رفع مشکلات هورمونی اطراف فولیکول مو ، جبران کمبود مواد مغذی و ازایش گردش خون به درمان ریزش مو کمک می کند.


تنها عوارضی که بعد از مزوتراپی مو شاهد آنها خواهید بود تورم و کبودی، سردرد و خارش می باشد که به سرعت از بین می روند. البته پیش از انجام مزوتراپی پزشک متقاضی را معاینه می کند تا به محلول تزریقی حساسیت نداشته باشد و همچنین در صورت نیاز از قرص های آرام بخش یا بی حسی های موضعی در محل تزریق استفاده کند.

پی آر پی روشی جدید و نتیجه بخش


پی آر پی، روشی جدید و نتیجه بخش

پی آر پی PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از جدیدترین روش های درمان ریزش مو و رشد مجدد موها می باشد. در این روش مقداری از خون خود فرد متقاضی گرفته شده و بعد از پردازش پلاسمای دارای فاکتور رشد از آن جدا می شود؛ سپس پلاسمایی که دارای مقدار زیادی پلاکت است، به بخش هایی از پوست سر که دچار ریزش مو هستند تزریق می شود. پی آر پی برای افرادی که دارای ریزش مو و موهای نازک هستند مفید است زیرا با تقویت فولیکول های مو باعث رشد موها با سرعت و ضخامت بیشتری می شود و با بهبود فولیکول های آسیب دیده از ریزش مو جلوگیری می کند. البته یکی از معایبی که روش PRP دارد، این است که برای بیماران تیروئیدی و بیماران مبتلا به لوپوس موثر نمی باشد.


کاشت مو و درمان ریزش مو

در بسیاری از انواع ریزش مو که به صورت تکه ای یا در بخشی از سر رخ می دهد مانند الگوی طاسی مردانه، می توان از کاشت مو برای بازگردان موهای از دست رفته استفاده کرد. در فرآیند کاشت مو، فولیکول های مقاوم در برابر ریزش از پشت سر فرد با دقت و به صورت تکی برداشته شده و در بخش های دچار ریزش و طاس جلوی سر پیوند می شوند. در روش های جدید کاشت مو به دلیل پیشرفت علم و تجهیزات، احتمال درد و بروز عوارض جانبی به حداقل رسیده است و نتایج نهایی این روش کاملاً طبیعی و دائمی می باشند. البته این به معنی درمان ریزش مو نیست؛ در واقع کاشت مو تنها موهای جدید در حال رشد را افزایش می دهد و نمی تواند از ریزش بیشتر موها جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد. به همین دلیل تمام پزشکان کاشت مو توصیه می کنند در ابتدا علت ریزش مو پیدا و رفع شود و سپس می توانید برای بازگرداندن موهایی که به طور دائمی ریخته شده از کاشت مو استفاده کنید. 


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958