شستن سر بعد از کاشت مو

روزها و هفته های پس از انجام کاشت مو، برای ماندگاری کاشت مو و روند بهبودی بسیار مهم است، به این معنی که اگر نتایج با کیفیت می خواهید، مراقبت های بعد از کاشت مو و توجه به نحوه رفتار با مو و پوست سر در این دوره از زمان بسیار مهم است. به عنوان مثال نحوه صحیح شستن سر بعد از کاشت مو برای کمک به استحکام موهای کاشته شده در منطقه گیرنده مهم است، به ویژه در چند روز اول پس از عمل. انجام یک روش نادرست یا بی دقتی در مورد شستشوی مو در این دوره حساس در واقع می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و بر نتیجه نهایی شما تأثیر منفی بگذارد.


با این حال شستن سر در هر دو ناحیه گیرنده و اهداکننده باعث از بین بردن پوسته های ایجاد شده بعد از پیوند و جلوگیری از عفونت می شود. البته به دلیل اینکه شرایط جسمی هر فرد نسبت به دیگری متفاوت بوده و ممکن است روش های مختلف کاشت مو در متقاضیان نیز فرق داشته باشد، پزشک با توجه به این نکات، زمان مناسب شستشو و دستورالعمل خاصی را برای هر شخص ارائه می کند.


زمان مناسب شستشوی موهای کاشته شده

همانند نحوه صحیح شستشوی سر بعد از کاشت مو، زمان اولین شستشو نیز به همان اندازه روش مهم است. اگرچه معمولا زمان مناسب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، تصمیم نهایی در مورد زمان مناسب اولین شستشو باید براساس توصیه های جراح کاشت مو باشد. به منظور محافظت از فولیکول های تازه پیوند شده در اولین مراحل بهبودی، بیماران باید از شستن موهای خود حداقل در 24 تا 48 ساعت اول پس از انجام جراحی کاشت مو خودداری کنند؛ البته بسته به انتخاب روش های مختلف کاشت مو و صلاح دید جراح، ممکن است بازه های زمانی بیشتری نیاز باشد. بعد از کاشت مو می توانید به صورت سرپایی دوش بگیرید اما باید سر خود را خشک نگه دارید؛ اما بهتر است حداقل 72 ساعت صبر کنید.

زمان مناسب شستشوی موهای کاشته شده


به طور معمول، به بیماران کاشت مو بسته به پیشرفت روند بهبودی فردی خود، 2 تا 4 روز زمان پس از جراحی برای اولین شستشوی موها توصیه می شود، البته این شستشو باید بسیار ملایم و غیر مستقیم و توسط شامپو یا لوسیون تجویز شده باشد تا به فولیکول های کاشته شده آسیب وارد نکند. در واقع زمان اولین شستشو بعد از کاشت مو باید به گونه ای باشد که فولیکول های مو پیوند شده در جای خود محکم شوند، تنها در اینصورت است که امکان آسیب به فولیکول ها از بین خواهد رفت.


بیماران کاشت مو بعد از روز چهارم باید به مدت 2 هفته بعد از کاشت مو موهای خود را هر روز یا یک روز در میان بشویند و پس از دو هفته می توانند دوباره به روتین شستشوی منظم خود برگردند؛ البته بسته به توصیه پزشک ممکن است این زمان متفاوت باشد. این شستشوی مداوم به دلیل رفع پوسته ها و آلودگی های روی پوست سر است تا بتواند بهتر نفس بکشد و بهبودی سریعتر حاصل شود.


اولین شستشوی سر بعد از کاشت مو

به طور معمول در اکثر کلینیک های کاشت مو اولین شستشوی بعد از پیوند در کلینیک توسط تیم پزشکی انجام می شود و در غیر اینصورت روند دقیق صحیح شستن موها بعد از کاشت مو به شما آموزش داده می شود زیرا شستشوی مو یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند بر نتیجه نهایی کاشت مو تاثیر بگذارد. قبل از شستن موها، یک لایه نازک از محصول توصیه شده پزشک (که به عنوان مرطوب کننده و برای بهبود ترمیم زخم استفاده می شود) را روی قسمت پیوند شده اسپری یا اعمال کنید و به مدت زمان توصیه شده صبر کنید. این محصول برای نرم کردن دلمه های اطراف پیوند و بانک مو استفاده می شود تا به حذف سریعتر خون خشک شده کمک کند؛ تا زمانی که پوسته ها از بین بروند باید از این محصول که می تواند روغن یا لوسیون باشد استفاده کنید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

برای اطمینان از اینکه موهای پیوند شده در معرض فشار آب یا درجه حرارت شدید قرار نگیرند، آب را طوری تنظیم کنید که ولرم باشد و نه گرم و فشار بسیار کمی داشته باشد. هنگام شستن موهای خود پس از کاشت مو مخصوصا در روزهای اولیه، حتما از شامپوهایی استفاده کنید که فاقد پارابن هستند، البته به طور معمول شامپومخصوص برای شستن موها بعد از کاشت توسط پزشک به شما داده میشود. هنگام شستن موها، همیشه پیوند های خود را به آرامی لمس کنید و نوک انگشتان خود را در امتداد پوست سر یه شکل عمودی بلغزانید بدون اینکه آنها را به پهلو یا حرکات دورانی مالش دهید، بدون ماساژ.


برای جلوگیری از عفونت، آبکشی سر خود را به دقت انجام دهید تا باقیمانده های پوست مرده، بافت و خون روی پوست سر از بین بروند. پس از شستن موها، به جای حوله معمولی از حوله کاغذی برای خشک کردن مو استفاده کنید، زیرا حوله های پارچه ای ضخیم می توانند موهای پیوند شده را بکشد.


نحوه صحیح شستن سر بعد از کاشت مو

مهمترین مفهومی که پس از کاشت مو باید به خاطر بسپارید، ملایم بودن است، مانند تمام دستورالعمل های مراقبت بعد از کاشت مو، باید از هرگونه ضربه شدید به پوست سر، مالش یا تماس با ناخن ها در هنگام شستن موهای خود جلوگیری کنید. نباید سر خود را مستقیما زیر دوش ببرید به خصوص در روزهای ابتدایی؛ بسیاری از دوش های حمام آب را با فشار به پایین هدایت می کنند که استفاده از آنها باعث آسیب به فولیکول های پیوندی می شود. بهترین راه برای اطمینان از عدم آسیب این است که یک ظرف را پر از آب کرده و به صورت پیاپی روی سر خود بریزید. در ده روز اول بعد از کاشت مو بهتر است سر و بدن خود را جداگانه بشویید تا سرتان زیاد در محیط گرم و بخار کرده حمام قرار نگیرد.

نحوه صحیح شستن سر بعد از کاشت مو


نه تنها در اولین شستشو بلکه در شستشوهای بعدی نیز باید بسیار ملایم عمل کنید و حداقل تا دو یا سه هفته بعد از کاشت مو نیز از اعمال فشار بر پوست سر خودداری کنید؛ بعد ازحدود 14 روز، شما می توانید به آرامی موهای خود را ماساژ دهید تا به تخلیه پوسته باقی مانده از روند بهبود روی اسکالپ کمک کند. بهترین روش شستن سر بعد از کاشت مو این است که کمی شامپو را در دست خود بریزید، آن را بین دستان خود مالیده و کف ایجاد کنید و سپس آن را با دقت به موهای خود بمالید. همچنین در روزهای ابتدایی بهتر است کمی شامپو را در یک فنجان ریخته، آن را با آب پر کنید و سپس محلول کف را روی سر خود بریزید و سر خود را به آرامی بشویید.


بهبودی پوست سر بعد از کاشت مو

بلافاصله بعد از کاشت مو روند بهبودی شروع می شود، محل های باز اهدا و دریافت کننده بسته می شوند و موهای پیوند داده شده در پوست سر ریشه می کنند. در روند بهبودی وجود مقداری خارش، تورم و کبودی برای چند روز پس از کاشت مو در نقاط اهدا کننده و گیرنده معمول است. ناحیه اهدا کننده در ابتدا توسط نقاط کوچک قرمز پوشیده خواهد شد، این نقاط پس از جراحی شروع به پوسته پوسته شدن می کنند. اگر خارش پوست سر در زخم های بعد از کاشت مو شما اذیت کننده باشد می توانید نرم کننده تجویز شده پزشک را به ناحیه اهدا کننده بمالید که به تسکین خارش کمک می کند. همچنین اگر بعد از 7 روز هر گونه پوسته باقی ماند، می توانید نرم کننده را به منطقه گیرنده بزنید؛ به آرامی و با حرکت دورانی ماساژ دهید تا به از بین رفتن پوسته ها کمک کند. در هیچ شرایطی پوسته ها و دلمه های روی پوست سر خود را نکنید، کندن این پوسته ها می تواند خطر افزایش عوارض کاشت مو را افزایش دهد.


زمان بهبودی بعد از کاشت مو به انجام مراقبت های گفته شده و تمیز نگه داشتن پوست سر بستگی دارد، اما به طور کلی پس از دو هفته تمام عوارض پیوند مو از بین خواهند رفت. پس از حدود دو ماه از کاشت، موهای پیوندی دچار ریزش شده و از ماه چهارم فولیکول ها شروع به رشد می کنند، بهترین زمان برای مشاهده نتیجه نهایی کاشت مو حدود یک سال تا 18 ماه بعد از جراحی می باشد.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
امین دلیلی
با عرض سلام و خسته نباشید به پرسنل محترم تهران بیوتی. بعد از شستن موهای کاشته شده میشه از نرم کننده هم استفاده کرد؟
پاسخ مشاور :

با سلام، برای شستشوی سر پس از کاشت مو، حدود 2 تا 4 روز می بایست فاصله انداخته شود و استفاده از سایر شامپوهای به جز شامپوهای تجویز شده توسط پزشکت متخصص توصیه نمی شود.

محمدطاها
سلام و وقت بخر برای شستن موهای کاشته شده میشه از آب سرد استفاده کرد
پاسخ مشاور :

با سلام، طی روزهای اول پس از کاشت مو شستشوی سر ممنوع می باشد اما با تشخیص پزشک پس از گذشت چند روز می توان سر را با آب ولرم یا سرد شستشو داد.

mitra
سلام . تا چند وقت بعد از کاشت مو باید برای شستشو از شامپو خاص استفاده کرد ؟
پاسخ مشاور :

با سلام، مدت زمان شستشوی موی سر پس از کاشت مو با استفاده از شامپوهای مخصوص بستگی به روند درمانی هر فرد دارد. بنابراین بهتر است برای متوقف کردن آن با پزشک متخصص خود مشورت نمایید.

021-79958