مقایسه روش های مختلف کاشت مو

طبق آمارها، 60 درصد مردان و 50 درصد زنان با بالا رفتن سن، نوعی از ریزش مو را تجربه می کنند و بسیاری از آنها از درمان های موضعی بدون نسخه مانند ماینوکسیدیل استفاده می کنند. کاشت مو یکی دیگر از روشهای ترمیم و درمان ریزش و طاسی سر است که برای اولین بار در سال 1939 در ژاپن انجام شد. کاشت مو برای افرادی که در نواحی مختلف سر خود دچار ریزش یا طاسی شده اند انجام می شود؛ در روش های مختلف کاشت مو، فولیکول های مو از نواحی سالم بر روی پوست سر یا بدن برداشته و در مناطق مورد نیاز کاشته می شوند. در ابتدا این روش شامل برداشت دسته های بزرگ مو بود اما به مرور جراحان شروع به استفاده از گرافت های کوچک کردند تا ظاهر موهای کاشته شده طبیعی تر به نظر برسد.


معمولا برداشت گرافت های مو ازقسمت پشت سر و حدفاصل بین دو گوش انجام می شود، که به آن بانک مو گفته می شود؛ در صورتی که این ناحیه موهای لازم و قوی برای پیوند نداشته باشد ممکن است از موهای بدن شخص نیز استفاده شود. به این دلیل از موهای موجود در سر و بدن افراد استفاده میشود که احتمال رد آن توسط بدن هر فرد به حداقل می رسد و یک نتیجه قطعی و دائمی را می دهد.


روشهای مختلف کاشت مو

همانطور که گفته شد استفاده از روش های نوین کاشت مو به دهه 1930 میلادی باز می گردد، بعدها در دهه 1950 در آمریکا تلاش های بسیاری برای مدرنیزه کردن روش کاشت مو انجام شد و اولین کاشت مو امروزی صورت گرفت. تا دهه 1970 کاشت مو با استفاده از گرافت های کوچک انجام می شد که خط رویش کاملا غیر طبیعی را نتیجه می داد؛ در دهه بعدی پیشرفت های بسیاری انجام شد و کاشت مو به روش های امروزی که ظاهری طبیعی تر دارد مورد استفاده قرار گرفت. با مقایسه روش های مختلف کاشت مو مشاهده خواهیم کرد که روش های جدید با استفاده از تجهیزات پیشرفته امکان نتیجه بخشی و دوام موهای پیوند شده را تضمین خواهند کرد.


درحال حاضر روش های متعددی برای کاشت مو استفاده می شوند که شامل موارد زیر هستند :

کاشت مو به روش FUT

کاشت مو به روش FUT (واحد فولیکولی) که به آن روش نواری نیز گفته می شود، یکی از قدیمی ترین روش ها برای پیوند مو می باشد. در این روش بیمار بیهوش شده و قسمت های مناسب بانک مو به صورت نواری بریده شده و در شیارهای ایجاد شده در قسمت طاس سر کاشته می شوند. این روش جراحی به دلیل استفاده از بیهوشی و باقی ماندن محل زخم در بانک مو تقریبا منسوخ شده و کمتر کسی از آن استفاده می کند.


کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT نیاز به تراشیدن موی سر فرد دارد که در آن برداشت مو به صورت فولیکولی و با دستگاه های ظریف انجام میشود. این روش غیرجراحی در چندین جلسه انجام شده و در مجموع امکان کاشت چیزی حدود 2 تا 10 هزار تار مو را می دهد. کاشت مو به روش FIT به دلیل بجا ماندن اسکار، آسیب به فولیکول ها و درنتیجه تراکم کم پیوند، تعدد جلسات و نیاز به ترمیم پس از یکسال، دیگر استفاده نمی شود.

روش های مختلف کاشت مو


کاشت مو به روش FUE

بعد از مدتی از ابداع روش نوین کاشت مو، روش جدیدتری برای پیوند ابداع شد که به روش FUE (استخراج واحد فولیکولار) نام گرفت، در این روش توسط پانچ های دستی گرافت ها به صورت دانه ای از محل بانک مو گرفته شده و به همان روش قبلی در منطقه طاس سر کاشته می شوند. در این روش که یک روش غیرجراحیست تنها از بی حسی موضعی برای برداشت و کاشت مو استفاده می شود و معایب روش قبلی را ندارد. به دلیل ظرافت این روش و احتمال بسیار کم خطا، از کاشت مو به روش FUE در کاشت ریش و سبیل نیز استفاده می شود، البته امکان آسیب به گرافت های مو در زمان برداشت را می توان از معایب این روش دانست.


کاشت مو به روش SUT

در روش SUT همانند روش قبلی کاشت مو تنها با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود اما پیشرفت هایی حاصل شده که باعث برتری این روش نسبت به روش FUE شده است. در کاشت مو به روش SUT برداشت گرافت با استفاده از دستگاه های اتوماتیک انجام می شود و امکان برداشت و پیوند تا 14هزار تار مو را می دهد. مهمترین مزایای این روش انجام پیوند مو بدون درو خونریزی، عدم بجا ماندن اسکار و کاشت با تراکم سه برابر بیشتر از روش های مختلف کاشت مو هستند؛ همچنین به دلیل دقت بالا و امکان طراحی خط رویش مو می توان از این روش در کاشت ابرو، ریش و سبیل هم استفاده کرد. به دلیل مزایای گفته شده، روش SUT به بستری شدن بعد از کاشت و دوران نقاهت طولانی مدت نیاز ندارد و تنها با انجام تعداد محدود مراقبت های بعد از کاشت مو می توان به کارهای روزمره پرداخت.


کاشت مو به روش MicroFIT

کاشت مو به روش میکروفیت (کاشت مستقیم) یکی از جدیدترین روش های پیوند مو بوده که از سال 2010 به کار گرفته می شود؛ در این روش از میکروموتورهای اتوماتیک برای برداشت گرافت ها استفاده می شود. مهمترین تفاوت این روش نسبت به روش های مختلف کاشت مو استفاده از یک دستگاه ایمپلنتر برای افزایش دقت و سرعت کاشت مو می باشد که بدون نیاز به برش، آسیبی به گرافت های مو وارد نمیکند در نتیجه شاهد بالاترین تراکم کاشت مو خواهیم بود. عوارض کاشت مو در روش کاشت مستقیم به حداقل رسیده و می توان زمان طولانی جلسه کاشت را به عنوان تنها عیب این روش در نظر گرفت که آن هم به دلیل دقت بالا و کاشت بیش از 50 هزار تار مو در محل طاسی است. مانند تمام روش های پیوند مو کاشت مو به روش میکروفیت کاشت مستقیم نیز نیاز به مراقبت های قبل و بعد از کاشت دارد که مهمترین آنها عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی، تغذیه مناسب، شست و شوی درست و قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند.


مقایسه روش های مختلف کاشت مو

با توجه به موارد ذکرشده باید توجه داشته باشید که انتخاب بهترین روش کاشت مو با توجه به شرایط جسمی هر فرد، بانک مو و نوع و وسعت ریزش موی او انتخاب می شود و بهترین کار اعتماد به تصمیم پزشک در این خصوص می باشد. مقایسه روش های مختلف کاشت مو از طریق عوامل مختلفی امکان پذیر است که یکی از آنها هزینه کاشت مو است؛ هزینه کاشت مو به عوامل مختلفی از جمله تجهیزات مورد استفاده، مهارت و تجربه پزشک، محل کلینیک، وسعت ریزش مو و بسیاری دیگر بستگی دارد.


عامل دیگری که می توان در مقایسه روش های مختلف کاشت مو تاثیر گذار است مزایا و معایب هر روش می باشد که با توجه به توضیحات گفته شده روش های جدید مانند کاشت مو به روش SUT و کاشت مو به روش MicroFIT معایب بسیار کم و نادری دارند و مزایای فراوان آنها باعث شده توسط بسیاری از پزشکان متخصص کاشت مو انتخاب شوند.


جهت تعیین وقت و یا مشاوره در زمینه کاشت مو می توانید با مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958