مصرف سیگار و قلیان بعد از کاشت مو

پس از صرف هزینه زیاد و گذاشتن وقت برای کاشت مو، هر کسی می خواهد بهترین شانس را برای جراحی موفقیت آمیز و رشد کامل مو به خود بدهد. سیگار تقریباً از هر نظر برای سلامتی انسان مضر است و به ریه ها، دهانه رحم، بینایی، خلق و خو و رفاه عاطفی، کلسترول، سیستم ایمنی آسیب می رساند و ممکن است باعث لخته شدن خون نیز شود. در نتیجه جای تعجب نیست که سیگار کشیدن بعد از کاشت مو و مصرف هر ماده نیکوتین داری می تواند شانس شما را برای پیوند موی موفق کاهش دهد.


بسیاری از افرادی که به دنبال انجام کاشت مو هستند، اغلب به این فکر می کنند که آیا می توانند بعد از این عمل سیگار بکشند یا خیر. برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.


از چه زمانی قبل از کاشت مو نباید سیگار و قلیان بکشیم؟

در جلسه مشاوره پیش از کاشت مو، پزشک به شما در مورد خطرات سیگار و قلیان و اثرات آنها بر سلامتی شما توضیح می دهد، تلاش برای ترک سیگار در هفته های قبل از پیوند برای اطمینان از بهترین نتایج ممکن مفید باشد. اگرچه کاشت مو روشی بی خطر است، اما هنوز ضروریست که سلامت متقاضی ارزیابی شود و تمام اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن خطر انجام شود.


به طور کلی باید یک هفته قبل و از کاشت مو سیگار و قلیان را به طور کامل ترک کنید، زیرا ترکیبات مضر موجود در توتون و تنباکو به پیوندهای مو آسیب می زند و احتمال ریزش مو را در طول زمان افزایش می دهد؛ به خصوص اگر ارث خانوادگی دارید. البته این کار برای کسانی که به طور مداوم سیگار یا قلیان می کشند دشوار است، بنابراین بهتر است از یک ماه قبل شروع به کم کردن آن کنید. از طرف دیگر، یک پوست سر سالم مترادف با موهای سالم است، برای حفظ سلامت پوست سر، ترک سیگار و قلیان اهمیت بسیاری دارد. در نتیجه در بین نکاتی برای آمادگی قبل از کاشت مو توصیه می شود نکشیدن سیگار و قلیان حداقل 2 یا 4 هفته قبل از عمل نیز قرار دارد؛ همچنین سیگار یا قلیان کشیدن بعد از پیوند مو نیز می تواند به سلول های موی شما آسیب برساند.


آیا می توان بعد از کاشت مو سیگار و قلیان کشید؟


آیا می توان بعد از کاشت مو سیگار و قلیان کشید؟

مواد شیمیایی زیادی در سیگار، دود سیگار و قلیان وجود دارد که می تواند به عروق خونی سطح پوست آسیب برساند. سیگار، قلیان، پیپ و ویپ کشیدن پس از کاشت مو توصیه نمی شود، توتون و تنباکو حاوی سمومی هستند که برای سلول های خونی شما مضر می باشند. سیگار و قلیان باعث ایجاد رسوبات چربی در رگ های خونی می شوند، در نتیجه تجمع پلاک در شریان ها یا عروق ناشی از مصرف دخانیات، نیکوتین رگ های خونی بدن را سفت و منقبض می کند که از رسیدن خون به سطح پوست جلوگیری می کند، همچنین میزان اکسیژن موجود در تمام اندام های داخلی شما را کاهش می دهد.


در اصل، بدن یک فرد سیگاری کمتر احتمال دارد که بتواند بیهوشی را در سراسر بدن توزیع کند، که می تواند باعث ایجاد عوارض کاشت مو در حین و بعد از عمل شود. در طول مشاوره به بیماران دستورالعمل های بازیابی کاشت مو داده و توضیح داده می شود تا شانس موفقیت آنها به حداکثر برسد و به ظاهر دلخواه خود برسند. با این حال، جراحان متوجه تفاوت در روند بهبود کاشت مو در افراد سیگاری و غیر سیگاری شده اند. حتی اگر تمام اقدامات قبل و بعد از عمل پیوند مو طبق برنامه پیش برود، بیماران سیگاری مشکلات بی حسی، خونریزی و بهبودی دارند.


چرا باید بعد از کاشت مو از کشیدن سیگار و قلیان اجتناب کنید؟

تمام جراحان کاشت مو از متقاضیان می خواهند که استعمال دخانیات پس از کاشت مو محدود شود و به همه بیماران گفته می شود تا دو هفته پس از کاشت مو از کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنند. دو هفته ابتدایی بعد از پیوند از نظر بهبود و اثرگذاری بر موفقیت کاشت مو بسیار مهم است زیرا در طی این مدت، فولیکول های مو قوی تر میشوند و فولیکول های موی تازه کاشته شده به ناحیه گیرنده می چسبند؛ در نتیجه، قلیان یا سیگار کشیدن پس از جراحی کاشت مو می تواند تأثیر منفی بر موفقیت این روش داشته باشد. قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان هم می تواند همین اثرات را روی قلب و عروق خونی داشته باشد، بنابراین در صورت انجام کاشت مو باید از قرارگیری در چنین محیط هایی خودداری کنید.


همانطور که قبلاً گفته شد، کشیدن سیگار و قلیان بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد و یک فرد سیگاری معمولاً نسبت به افراد غیر سیگاری مدت زمان بیشتری طول می کشد تا پس از کاشت مو بهبود یابد. علاوه بر این، افراد سیگاری یا کسانی که مداوماً قلیان می کشند، احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت های بعد از جراحی دارند. تحقیقات اخیر همچنین نشان می دهد که سیگار و قلیان خطر نکروز یا مرگ پوست را افزایش می دهد، در موارد شدید این می تواند منجر به شکست پیوند مو شود، زیرا فولیکول ها برای همیشه آسیب می بینند. مصرف کردن منظم سیگار یا قلیان به توانایی شما برای رشد فولیکول های موی سالم جدید آسیب می رساند که در نهایت می تواند منجر به ایجاد لکه های طاس در پوست سر شود.


عوارض سیگار کشیدن بعد از کاشت مو

در حالی که اثرات نامطلوب سیگار کشیدن به طور گسترده تایید شده است، بسیاری از مردم از تاثیر مستقیمی که تنباکو می تواند بر سلامت موهای ما داشته باشد بی اطلاع هستند. مهمترین عوارضی که سیگار کشیدن قبل و بعد از کاشت مو دارد عبارتند از:

✔ مواد شیمیایی موجود در سیگار و قلیان می تواند توانایی خون را برای حمل اکسیژن در بدن مختل کند، این بدان معنیست که ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا برش های جراحی کاشت مو بهبود یابد و شما را در معرض خطر عفونت و ایجاد زخم قرار دهد.

✔ با توجه به استفاده از روش های مختلف کاشت مو، پس از آن تغییراتی در سر ایجاد می شود که باعث ایجاد سوراخ های کوچکی می شوند که در طول دوره بهبودی شروع به پوسته پوسته شدن می کنند. این زخم های کوچک در معرض بسیاری از ویروس ها و باکتری ها قرار می گیرند، در این مدت سیگار کشیدن خطر عفونت در این نواحی را افزایش می دهد.

✔ کشیدن سیگار یا قلیان همچنین می تواند بر گردش خون تاثیر منفی بگذارد؛ برای بهبودی بعد از کاشت مو نیاز به گردش خون مناسبی در بدن وجود دارد، بنابراین برای مشاهده بهترین نتیجه پس از کاشت مو نباید سیگار بکشید.

✔ سیگار کشیدن خونریزی بعد از عمل را افزایش می دهد که زمان بهبود زخم را طولانی تر می کند و منجر به کبودی بیشتر از زمانی می شود که فرد قبل یا بعد از عمل سیگار نکشیده باشد. همچنین خونریزی زیاد موجب طولانی تر شدن زمان فرآیند کاشت مو می شود.

✔ سیگار کشیدن همچنین به دلیل ایجاد التهاب پوست سر شناخته شده است، که منجر به افزایش حساسیت در اطراف پیوند موی شما و زمان بهبودی کندتر پس از جراحی می شود.


چه مدت بعد از عمل کاشت مو می توان سیگار یا قلیان کشید؟

همانطور که گفته شد مواد شیمیایی موجود در سیگار یا قلیان می تواند بقای پیوندهای کاشته شده را تهدید کند و دوره نقاهت پس از عمل را طولانی کند؛ به همین دلیل است که به بیماران توصیه می شود تا زمانی که ممکن است پس از جراحی پیوند مو از سیگار کشیدن خودداری کنند. حداقل زمانی که پس از جراحی کاشت مو باید برای مصرف دخانیات صبر کنید 4 تا 6 هفته می باشد تا دوباره سیگار، پیپ یا قلیان کشیدن را شروع کنید، هرچه مصرف این دخانیات را بیشتر به تعویق بیندازید، شانس بیشتری برای ثبت پیوندها و رشد موهای جدید با پتانسیل کامل خود به بدن خود می دهید.


قلیان یا سیگار کشیدن تنها چیزی نیست که منجر به کاشت مو ناموفق می شود، با این حال برای احتیاط و حفظ نتیجه موفقیت آمیز، ترک مصرف دخانیات ضروری است.


استفاده از ویپ قبل و بعد از کاشت مو


استفاده از ویپ قبل و بعد از کاشت مو

بسیاری از افراد فکر می کنند که کشیدن سیگار الکترونیکی و ویپ خطر کمتری نسبت به سیگار معمولی دارد، آنها معتقدند که استفاده از آن قبل یا بعد از کاشت مو خطری برای این روند ایجاد نمی کند؛ متاسفانه این درست نیست. سیگار، سیگار است، چه سیگار الکترونیکی باشد و چه فقط یک سیگار معمولی. اما مشکل اساسی، نیکوتین موجود در سیگار و خطرات آن برای سلامتی است؛ بسیاری فکر می کنند که این دود است که باعث آسیب سیگار می شود، مشکل دود نیست، بلکه نیکوتین موجود در تنباکو است که خطر بیشتری برای سلامتی دارد. وقتی ویپ می کشید، نیکوتین وارد خون شما می شود، بنابراین مانند سیگار، بر روند بهبودی بعد کاشت مو تأثیر می گذارد.


یک سیگار الکترونیکی از بخور نیکوتین استفاده می کند در حالی که سیگار سنتی حاوی نیکوتین و 6000 ماده شیمیایی دیگر است. بنابراین تفاوت ویپ و سیگار عدم وجود مواد شیمیایی در سیگار الکترونیکی است تا شما از بخار مایع آن لذت ببرید؛ با این حال عنصری که روی نتیجه کاشت مو تأثیر می گذارد، نیکوتین می باشد که در هر دو سیگار، چه سنتی و چه الکترونیکی موجود است.


مراقبت های بعد از کاشت مو

شما باید به آنچه پس از جراحی کاشت مو وارد بدن شما می شود توجه کنید، بسیار مهم است که رژیم غذایی غنی از پروتئین داشته باشید. بهتر است سه روز اول پس از کاشت مو در خانه استراحت کنید، مصرف آب فراوان و استفاده از مسکن ها و داروهای آنتی بیوتیکی که توسط متخصص تجویز می شود، روند بهبودی را تسریع کرده و از خطر عفونت محافظت می کند. نوشیدنی های دارای قهوه یا الکل را قبل یا بعد از کاشت مو ننوشید زیرا می توانند الکترولیت ها را نامتعادل کنند که بر سطح فشار خون تأثیر می گذارد. در صورت امکان حداقل تا ۷ روز بعد از کاشت مو از انجام فعالیت های سنگین مانند دویدن خودداری کنید. همچنین شما باید از هر گونه فعالیتی که در آن ممکن است مالش پوست سر اتفاق بیفتد اجتناب کنید، مالیدن فولیکول های مو کاشته شده می تواند روند بهبودی را تحت تاثیر قرار دهد.


بعد از اجازه پزشک و اطلاع از نحوه صحیح شستن سر بعد از کاشت مو، وقتی شامپو می زنید، به جای مالیدن پیوندهای تازه، از حرکات ملایم با نوک انگشتان خود استفاده کنید یا سر خود را فقط با آب بشویید. در صورت امکان شستشو را به یک روز در میان محدود کنید و از هر محصولی که ممکن است پوست سر شما را تحریک کند مانند محصولات حاوی الکل و روغن های سنگین خودداری کنید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958