تاثیر روغن رزماری بر رشد مو

در حالی که بسیاری از محصولات عالی در بازار وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا موهای ضخیم و سالم تری داشته باشید، برخی از آنها دارای برچسب قیمتی بالا و خطر تحریک پوست هستند. اما، یک گزینه طبیعی تر و مقرون به صرفه تر وجود دارد که می تواند همین کار را انجام دهد، استفاده از روغن رزماری برای مو. رزماری فقط یک گیاه دارویی نیست که به عنوان چاشنی غذا یا دمنوش استفاده شود، بلکه می تواند اثرات مثبتی بر پوست و مو نیز داشته باشد. به طور خاص این ماده گشادکننده عروق بوده، خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در طب سنتی دارد و همچنین در بسیاری از محصولات آرایشی مورد مطالعه قرار گرفته است.


روغن رزماری و رشد مو

در حالی که چند روغن ضروری وجود دارد که می تواند به تحریک رشد مو کمک کند، روغن رزماری برای تقویت رشد مو یک انتخاب برتر است. از آنجایی که این روغن غیرسمی است و به خوبی با پوست انسان سازگار می شود، تقریباً هر کسی می تواند آن را در برنامه روزانه خود بگنجاند. در حالی که کارشناسان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که چگونه اثر می کند، اعتقاد بر این است که استفاده از این روغن گردش خون را در ناحیه بهبود می بخشد، که می تواند منجر به گردش و رشد سلولی فولیکول های مو شود. روغن رزماری یکی از روغن های ضروری برای تقویت و محافظت از مو و پوست سر است، اگرچه برای پوست سر مفیدتر بوده و لزوما یک محصول مستقل برای خود مو نیست. یکی از مزایای استفاده از روغن رزماری برای مو، اثر بخشی آن در هنگام ماساژ درمانی برای مقابله با ریزش مو می باشد که مزایای ماساژ سر را دو چندان می کند.

روغن رزماری برای رشد مو


مهمترین فواید روغن رزماری برای مو

روغن رزماری از گیاه معطر همیشه سبز Rosmarinus officinalis بدست می آید که مملو از آنتی اکسیدان های مفید برای انسان است. روغن رزماری دارای فواید سلامتی برای مو است که عبارتند از:

• ترمیم اعصاب و بافت: اسید کارنوزیک، یکی از ترکیبات کلیدی گیاه رزماری، باعث التیام بخشی آسیب های عصبی شده و بافت پوست سر را بازیابی می کند.

• تحریک جریان خون: روغن رزماری مواد مغذی بیشتری را به فولیکول های مو می رساند و باعث ضخیم و قوی تر شدن موها میشود.

• کاهش التهاب و بهبود سلامت سلولی: مطالعات نشان داده که رزماری اثر ضد التهابی و ضدباکتریایی دارد و تولید سلولی را بهبود می بخشد؛ این می تواند به رشد و ضخامت مو کمک کند.


آیا استفاده از روغن رزماری برای رشد مو واقعاً مؤثر است؟

مطالعات در مورد اثربخشی رزماری برای ریزش مو هنوز محدود است، اما نتایج زیر از مطالعات بدست آمده است:

مقایسه ماینوکسیدیل و روغن رزماری برای رشد مو

یک مطالعه در سال 2015 اثربخشی روغن رزماری و ماینوکسیدیل بر ریزش مو مقایسه کرد، نتایج این مطالعه نشان داد که روغن رزماری و ماینوکسیدیل هر دو منجر به رشد قابل توجهی مو در دوره مصرف 6 ماهه شدند. در حالی که در مورد موهای خشک، موهای چرب و شوره سر تفاوتی وجود نداشت، ماینوکسیدیل در مقایسه با روغن رزماری گزارش های بیشتری از خارش پوست سر داشت. نتیجه چشمگیر این مطالعه این بود که روغن رزماری معادل 2.5 درصد ماینوکسیدیل اثر گذار است؛ و این راه حلی مناسب برای افراد باردار یا کسانی که نسبت به ماینوکسیدیل حساسیت دارند، می باشد.


جلوگیری از ریزش مو به دلیل قارچ و باکتری با روغن رزماری


یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که روغن رزماری یک از بین برنده قارچ ها و باکتری هاست؛ در برخی شرایط ریزش مو می تواند ناشی از عفونت یا پوست ناسالم سر به دلیل وجود قارچ ها و باکتری ها باشد. همانطور که گفته شد روغن رزماری ضد التهاب است و از آنجا که التهاب در بسیاری از شرایط ریزش مو نقش مهمی دارد، مانند آلوپسی سیکاتریسیال مرکزی (CCCA) یا آلوپسی آره آتا، این روغن می تواند ابزار مفیدی در مدیریت و درمان چنین مشکلاتی باشد.


تاثیر روغن رزماری بر الگوی طاسی مردانه

در آزمایشاتی که در سال 2013 انجام شد، این نتیجه بدست آمد که عصاره برگ رزماری برای مقابله با ریزش مو ناشی از تستوسترون مفید است؛ به طور دقیق تر روغن رزماری می تواند به رشد موهای دچار ریزش به دلیل الگوی طاسی مردانه کمک کند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

چگونه از روغن رزماری برای رشد موها استفاده کنیم؟

روغن رزماری زمانی برای ترمیم و رشد موها موثر است که حداقل 6 ماه به طور مداوم استفاده شود، می توانید حداقل 1 تا 2 بار در هفته از این درمان استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید بهتر است که قبل از شروع استفاده از روغن های ضروری با پزشک متخصص پوست و مو صحبت کنید و از استفاده از روغن رزماری طبیعی مطمئن شوید. رزماری مانند بسیاری از روغن های ضروری می تواند در تماس مستقیم پوست را تحریک کند، بنابراین همیشه قبل از شروع به استفاده روی یک بخش کوچک پوست آن را تست کنید. برای استفاده از روغن رزماری برای مو، پیشنهاد می شود که آن را با روغن های حامل (مانند روغن هسته انگور، جوجوبا یا روغن نارگیل) مخلوط کنید، که به پوست سر کمک می کند تا رزماری را بهتر تحمل کند. همچنین می توانید از محصولات موجود در بازار که حاوی روغن رزماری به عنوان یک ماده فعال هستند استفاده کنید.

تاثیر روغن رزماری بر رشد مو


از روغن رزماری برای رشد موها به روش های زیر می توانید استفاده کنید:

1. روغن رزماری را مستقیما روی پوست سر ماساژ دهید.

پس از حمام یا دوش گرفتن، 5 قطره روغن رزماری را به تنهایی یا با مخلوط 1 قاشق چایخوری روغن حامل، مستقیماً روی پوست سر بمالید و کمی ماساژ دهید. اجازه دهید روغن حداقل 10 تا 15 دقیقه روی پوست سر قرار بگیرد، در پایان می توانید آن را بشویید یا اگر موهای چربی ندارید، بگذارید همانطور باقی بماند. در صورتی که می خواهید روغن رزماری را از سر خود بشویید می توانید یک یا دو بار در روز از این روش استفاده کنید.

2. روغن رزماری را با محصولات مراقبتی مو مخلوط کنید.

می توانید روغن رزماری را با شامپو، نرم کننده یا سایر محصولات مناسب مو مخلوط کنید؛ 20 تا 30 قطره روغن رزماری برای هر حدود 30 گرم (6 قاشق چایخوری) محصول کافیست؛ پس از آن طبق معمول از شامپو یا نرم کننده خود استفاده کنید. همچنین می توانید برای تاثیر بیشتر روغن رزماری بر رشد موها 2 تا 3 قطره از اسانس این گیاه را مستقیماً با محصولات مراقبت از موی بعد از حمام خود استفاده کنید.

3. با روغن رزماری شامپوی خود را تهیه کنید.

برای افزایش رشد موها می توانید شامپوی خود را در خانه درست کنید؛ برای اینکار تعدادی دستور العمل و ترکیب مواد وجود دارد، اما در اینجا برای استفاده از روغن رزماری یک ترکیب ارائه شده کرده ایم؛ توصیه می کنیم پیش از استفاده با پزشک متخصص در این خصوص مشورت کنید. برای تهیه شامپوی ملایم و ترمیم کننده خود، مواد زیر را با هم مخلوط کنید:

✔ 10 تا 15 قطره روغن رزماری

✔ ½ فنجان شامپو مخصوص مو

✔ ½ فنجان چای نعناع یا بابونه


آیا نوع مو بر مزایای روغن رزماری تاثیر دارد؟

موهای زبر بهتر می توانند مزایای روغن رزماری را دریافت کنند، اما افرادی که موهای نازکی دارند ممکن است متوجه شوند که استفاده از این محصول باعث می شود موهایشان چرب یا سنگین به نظر برسد. همه می توانند از روغن رزماری برای رشد مو استفاده کنند، اما لازم است تعداد دفعات استفاده از آن بسته به نوع موهایتان تغییر دهید. افرادی با موهای نازک یا چرب بهتری است هفته ای یک یا دوبار از آن استفاده کنند، اما استفاده از روغن رزماری برای موهای خشک و پرپشت بهترین نتیجه بخشی را دارد.


جلوگیری از عوارض جانبی روغن رزماری برای مو

اسانس رزماری هنگامی که پس از رقیق شدن با روغن حامل روی پوست سر استفاده شود، ایمن در نظر گرفته می شود؛ با این حال ممکن است هنگام استفاده از هر کدام از روغن های گیاهی برای تقویت موها تحریک پوست یا واکنش آلرژیک را تجربه کنید، بنابراین باید مراقب باشید که بیش از حد به پوست سر مالیده نشود. در هنگام استفاده از روغن رزماری برای مو دقت کنید که به چشمتان وارد نشود، اگر وارد چشم شد، سریعاً آنها را با آب سرد بشویید. اطلاعات زیادی در مورد ایمنی روغن رزماری برای افراد باردار و شیرده وجود ندارد، حتی اگر روغن رزماری را به صورت موضعی استفاده می کنید، بهتر است در خصوص خطرات احتمالی و عوارض آن با پزشکتان صحبت کنید. افراد مبتلا به بیماری های خاص، از جمله فشار خون بالا، زخم و بیماری التهابی روده، نباید از روغن رزماری استفاده کنند.

روغن رزماری همچنین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، از جمله:

• داروهای رقیق کننده خون، از جمله وارفارین و پلاویکس (کلوپیدوگرل)

• مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) (برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می شود)

• دیورتیک ها از جمله لازیکس (فروزماید)

• داروهای ضد دیابت (زیرا می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد)

• لیتیوم (تثبیت کننده خلق و خو)


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958