آیا داروی بوتاکس یک سم خطرناک است ؟

قبل از هرگونه اقدام به منظور تصمیم گیری برای تزریق بوتاکس Botox injection لازم است که که بدانید بوتاکس در واقع چیست؟


در پاسخ باید بگوییم که بوتاکس یک داروی ساخته شده از سمیست که توسط باکتری خاصی به نام کلستریدیوم بوتولینوم ترشح می شود. در واقع این باکتری از مواد غذایی تغذیه می کند و در موادی مانند کنسروها یافت می شود. لازم به ذکر است که تزریق داروی بوتاکس برای صورت و بدن خطرناک نمی باشد.


داروی بوتاکس چگونه تهیه می شود؟

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم داروی بوتاکس از نوعی باکتری گرفته می شود که این باکتری به طور معمول در مناطقی مانند جنگل ها و کشتزارها و غیره مشاهده می شود. در ضمن این باکتری در بدن برخی از جانوران مانند پرندگان و پستانداران نیز زندگی می کند، اما داروی بوتاکس در آزمایشگاه ها و در محیط کشت از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم، تهیه و تولید می گردد.


در واقع از جایی که این دارو کاربردهای گوناگونی دارد تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است که در آزمایشگاه های استریل و به دور از هرگونه آلودگی تهیه شوند تا در صورت تزریق مشکلی برای فرد مراجعه کننده پیش نیاید.


کاربرد های داروی بوتاکس

تزریق بوتاکس کاربرد های بسیار فراوانی دارد که در اینجا بررسی این کاربردها و ذکر آنها خواهیم پرداخت:

1. رفع چین و چروک های صورت

2. درمان بیماری هیپرهیدروز (تعریق بیش از حد زیر بغل)

3. درمان گرفتگی یا اسپاسم عضلات

4. درمان بی اختیاری ادرار

5. درمان میگرن مزمن


هنگامی که اسم تزریق بوتاکس را می شنوید به یاد چین و چروک های صورت می افتید. در واقع تزریق بوتاکس این قابلیت را دارد که چین و چروک های موجود بر صورت و خطوط عمیق را برطرف نماید. خطوطی مانند خط لبخند، چروک های پنجه کلاغی، خطوط عمیق پیشانی و غیره از جمله ی مناطقی هستند که توسط بوتاکس قابل درمان اند و در نهایت بوتاکس چهره ای جوان به شما خواهد بخشید. بوتاکس علاوه بر کاربردهای زیبایی، کاربرد درمانی نیز دارد و برای درمان و یا بهبود بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از بیماری هایی که توسط تزریق بوتاکس درمان می شود، تعریق بیش از حد است که برای بسیاری از افراد مبتلا به آن معضل بزرگی محسوب می شود. به منظور درمان این بیماری داروی بوتاکس را در قسمت هایی که در آنها تعریق بیش از حد وجود دارد تزریق می کنند؛ این قسمت ها می توانند مناطقی مانند زیر بغل و کف دست ها و غیره باشد.


از دیگر کاربردهای تزریق بوتاکس می توان به درمان گرفتگی ماهیچه ها و یا اسپاسم عضلات مختلف اشاره نمود. در واقع ممکن است که اسپاسم عضلات در نواحی مختلفی از بدن مانند کمر، گردن، پشت شانه و دیگر مناطق رخ بدهد. گرفتگی ماهیچه ها ممکن است که به دلایل متفاوتی اتفاق بیفتد مانند فعالیت بیش از حد و یا فشار های عصبی و اما باید بگوییم که این مسئله با تزریق بوتاکس قابل درمان است و تزریق بوتاکس می تواند این عضلات را از حالت انقباض خارج نموده و در نتیجه گرفتگی ماهیچه ها برطرف گردد.


از دیگر کاربردهای تزریق بوتاکس می توان به درمان بی اختیاری ادرار اشاره نمود که در آن داروی بوتاکس با سوزن های طبی به مثانه ی فرد بیمار تزریق شده و با به حالت انقباض در آوردن این اندام، بیماری بی اختیاری ادرار و یا بیش فعالی مثانه را درمان خواهد نمود. در عملکرد تزریق بوتاکس برای درمان میگرن نیز می توان بیان کرد که بوتاکس به قسمت میگرن افراد مبتلا به این بیماری تزریق شده و با از کار انداختن اعصاب مختلف در این ناحیه در فرآیند درمان و بهبود این افراد کمک شایانی می کند. همچنین لازم به ذکر است از تزریق بوتاکس به منظور درمان برخی از بیماری های چشم نیز استفاده می گردد.


عملکرد دارو های بوتاکس پس از تزریق

یکی از متداول ترین سوالاتی که هر فرد قبل از تزریق بوتاکس و یا Botox injection دارد این است که بوتاکس چگونه کار می کند؟

بوتاکس


در واقع هنگامی یک عضله و یا ماهیچه به انقباض در می آید که نورون ها و یا سلول های عصبی ماده ای به نام استیل کولین ترشح کنند. در واقع این ماده سبب می شود که سلول های ماهیچه ای منقبض شده، کوتاه تر شوند و به حالت انقباض درآیند. زمانی که شما ماده ی بوتاکس را به ناحیه ای خاص تزریق می کنید، این دارو مانع از ترشح استیل کولین می شود و با عدم ترشح این ماده دیگر ماهیچه ها به حالت انقباض در نمی آیند. در واقع بوتاکس جای استیل کولین را در بین سلول های ماهیچه ای می گیرد و از این طریق مانع ترشح آن توسط سلول های عصبی می شود. به همین دلیل است که هنگامی که شما تزریق بوتاکس را انجام می دهید ماهیچه ها شل می شوند و در واقع دیگر منقبض نخواهند بود.


برند های باکیفیت در زمینه تولید داروی بوتاکس

در حقیقت تمامی افرادی که به دنبال تزریق بوتاکس هستند تمایل دارند تا بهترین نوع آن را تهیه نموده برای قسمت های مختلف بدن مورد استفاده قرار دهند؛ اما از کجا باید بدانیم که بهترین برند داروی بوتاکس به منظور تزریق بوتاکس کدام است؟


در پاسخ باید بگوییم که برندها و مارک های مختلفی اقدام به تولید بوتاکس کرده اند و هر برند داروی بوتاکس را به منظور خاصی تولید نموده است. در واقع بسیاری از داروهای بوتاکس موجود به منظور تزریق بوتاکس در بازار ایران وارداتی هستند و از کشورهایی مانند آمریکا، کره، چین و غیره وارد بازار ایران شده اند. در خرید داروی بوتاکس لازم است که این نکته را به یاد داشته باشید که داروی اصل را برای تزریق بوتاکس شناسایی نموده و آن را بخرید. متاسفانه مشاهده شده که داروهای تقلبی بوتاکس در بازار موجود هستند که مصرف آنها عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. در ضمن در مورد نوع داروی بوتاکسی که باید آن را خریداری نمایید می توانید از مشاوره ی یک پزشک متخصص و با تجربه در این زمینه، بهره مند شوید.


در پایان باید بگوییم که تزریق بوتاکس با توجه به پیشرفت علم کارایی های بسیار فراوانی دارد و در زمینه ها مختلف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در واقع یک سم است اما با استفاده از همین خواص در فعالیت های درمانی مورد استفاده واقع می گردد.

تزریق بوتاکس


تزریق بوتاکس در هر زمینه ای که باشد چه زیبایی و چه درمانی به مدت 6 ماه الی یک سال دوام خواهد داشت و پس از گذشت این زمان لازم است که فرد متقاضی به منظور ترمیم به مراکز زیبایی مراجعه نمایند. همچنین یادآوری این نکته نیز حائز اهمیت است که قبل از اقدام به بوتاکس حتما در مورد کلینیک زیبایی و پزشک معالج خود تحقیقات لازم را به عمل آورید تا در نهایت با مشکلی در آینده مواجه نشوید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958