مقایسه روش های مختلف کاشت مو

طبق آمارها، 60 درصد مردان و 50 درصد زنان با بالا رفتن سن، نوعی از ریزش مو را تجربه می کنند و بسیاری از آنها از درمان های موضعی بدون نسخه مانند ماینوکسیدیل استفاده می کنند. کاشت مو یکی دیگر از روشهای ترمیم و درمان ریزش و طاسی سر است که برای اولین بار در سال 1939 در ژاپن انجام شد. پیوند مو برای افرادی که در نواحی مختلف سر خود دچار ریزش یا طاسی شده اند انجام می شود؛ در روش های مختلف کاشت مو، فولیکول های مو از نواحی سالم بر روی پوست سر یا بدن برداشته و در مناطق مورد نیاز کاشته می شوند. در ابتدا این روش شامل برداشت دسته های بزرگ مو بود اما به مرور جراحان شروع به استفاده از گرافت های کوچک کردند تا ظاهر موهای کاشته شده طبیعی تر به نظر برسد.


معمولا برداشت گرافت های مو ازقسمت پشت سر و حدفاصل بین دو گوش انجام می شود، که به آن بانک مو گفته می شود؛ در صورتی که این ناحیه موهای لازم و قوی برای پیوند نداشته باشد ممکن است از موهای بدن شخص نیز استفاده شود. به این دلیل از موهای موجود در سر و بدن افراد استفاده میشود که احتمال رد آن توسط بدن هر فرد به حداقل می رسد و یک نتیجه قطعی و دائمی را می دهد.


روش های مختلف کاشت مو

همانطور که گفته شد استفاده از روش های کاشت مو به دهه 1930 میلادی باز می گردد، بعدها در دهه 1950 در آمریکا تلاش های بسیاری برای مدرنیزه کردن آن انجام شد و اولین کاشت مو امروزی صورت گرفت. تا دهه 1970 پیوند مو با استفاده از گرافت هایی انجام می شد که خط رویش کاملا غیر طبیعی را نتیجه می داد؛ در دهه بعدی پیشرفت های بسیاری انجام شد و کاشت مو به روش های امروزی که ظاهری طبیعی تر دارد مورد استفاده قرار گرفت. با مقایسه روش های مختلف کاشت مو مشاهده خواهیم کرد که روش های جدید با استفاده از تجهیزات پیشرفته امکان نتیجه بخشی و دوام موهای پیوند شده را تضمین خواهند کرد.


درحال حاضر روش های متعددی برای کاشت مو استفاده می شوند که شامل موارد زیر هستند:


1- کاشت مو به روش FUT، قدیمی ترین روش کاشت

کاشت مو به روش FUT (واحد فولیکولی) که به آن روش نواری نیز گفته می شود، یکی از قدیمی ترین روش ها برای پیوند مو می باشد. برای انجام این روش بیمار بیهوش شده و قسمت های مناسب بانک مو به صورت نواری بریده می شود و در شیارهای ایجاد شده در قسمت طاس سر کاشته می شوند. این روش جراحی به دلیل استفاده از بیهوشی و برش پوست سر و در نتیجه باقی ماندن محل زخم در بانک مو تقریبا منسوخ شده و کمتر کسی از آن استفاده می کند.


2- کاشت مو به روش FIT

کاشت مو به روش FIT نیاز به تراشیدن موی سر فرد دارد که در آن برداشت مو به صورت فولیکولی و با ابزار ظریف انجام میشود. این روش غیرجراحی معمولا در چند جلسه انجام شده و در مجموع امکان کاشت چیزی حدود 2 تا 10 هزار تار مو را می دهد. پیوند مو به روش FIT به دلیل بجا ماندن اسکار، آسیب به فولیکول ها و در نتیجه تراکم کم پیوند، تعدد جلسات و نیاز به ترمیم پس از یکسال، دیگر استفاده نمی شود.


3- کاشت مو به روش FUE، اولین روش کاشت مو مدرن

بعد از مدتی از ابداع روش نوین کاشت مو، روش جدیدتری برای پیوند ابداع شد که به روش FUE (استخراج واحد فولیکولار) نام گرفت، در این روش توسط پانچ های دستی گرافت ها به صورت دانه ای از محل بانک مو گرفته شده و به همان روش قبلی در منطقه طاس سر کاشته می شوند. در این روش که یک روش غیرجراحیست تنها از بی حسی موضعی برای برداشت و پیوند مو استفاده می شود و معایب روش قبلی را ندارد. به دلیل ظرافت این روش و احتمال بسیار کم خطا، از کاشت مو به روش FUE در کاشت ریش و سبیل نیز استفاده می شود، البته امکان آسیب به گرافت های مو در زمان برداشت را می توان از معایب این روش دانست.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم
captcha

1- کاشت مو به روش SUT

در روش SUT همانند روش قبلی کاشت مو تنها با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود اما پیشرفت هایی حاصل شده که باعث برتری این روش نسبت به روش FUE شده است. در پیوند مو به روش SUT برداشت گرافت با استفاده از دستگاه های اتوماتیک انجام می شود و امکان برداشت و پیوند تا 14هزار تار مو را می دهد. مهمترین مزایای این روش انجام پیوند مو بدون درو خونریزی، عدم بجا ماندن اسکار و کاشت با تراکم سه برابر بیشتر از روش های مختلف کاشت مو هستند؛ همچنین به دلیل دقت بالا و امکان طراحی خط رویش مو می توان از این روش در کاشت ابرو، ریش و سبیل هم استفاده کرد. به دلیل مزایای گفته شده، روش SUT به بستری شدن بعد از کاشت و دوران نقاهت طولانی مدت نیاز ندارد و تنها با انجام تعداد محدود مراقبت های بعد از کاشت مو می توان به کارهای روزمره پرداخت.


2- کاشت مو MicroFIT، جدیدترین روش کاشت مو در دنیا

کاشت مو به روش میکروفیت یکی از جدیدترین روش های پیوند مو بوده که از سال 2010 به کار گرفته می شود؛ در این روش از میکروموتورهای اتوماتیک برای برداشت گرافت ها استفاده می شود. مهمترین تفاوت این روش نسبت به سایر روش های مختلف کاشت مو استفاده از یک دستگاه ایمپلنتر برای افزایش دقت و سرعت کاشت می باشد که بدون نیاز به برش، آسیبی به گرافت های مو وارد نمیکند در نتیجه شاهد بالاترین تراکم کاشت مو خواهیم بود. عوارض پیوند مو به روش میکروفیت به حداقل رسیده و می توان زمان طولانی جلسه کاشت را به عنوان تنها عیب این روش در نظر گرفت که آن هم به دلیل دقت بالا و پیوند بیش از 50 هزار تار مو در محل طاسی است. مانند تمام روش های پیوند مو کاشت مو به روش میکروفیت نیز نیاز به مراقبت های قبل و بعد دارد که مهمترین آنها عدم استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی، تغذیه مناسب، شست و شوی درست و قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند.

مقایسه روش های مختلف کاشت مو


مقایسه روش های مختلف کاشت مو

با توجه به موارد گفته شده، باید توجه داشته باشید که انتخاب بهترین روش کاشت مو بر اساس شرایط جسمی هر فرد، بانک مو، نوع و وسعت ریزش موی او انتخاب می شود و بهترین کار اعتماد به تصمیم پزشک در این خصوص می باشد. مقایسه روش های مختلف کاشت مو از طریق عوامل مختلفی امکان پذیر است که یکی از آنها هزینه کاشت مو است؛ هزینه پیوند مو به عوامل مختلفی از جمله تجهیزات مورد استفاده، مهارت و تجربه پزشک، محل کلینیک، وسعت ریزش مو و بسیاری دیگر بستگی دارد.


عامل دیگری که می توان در مقایسه روش های مختلف کاشت مو تاثیر گذار است مزایا و معایب هر روش می باشد که با توجه به توضیحات گفته شده روش های جدید مانند پیوند مو به روش SUT و کاشت مو میکروفیت معایب بسیار کم و موقتی دارند و مزایای فراوان آنها باعث شده توسط بسیاری از پزشکان متخصص پیوند مو انتخاب شوند.


آیا پس از کاشت مو خط بخیه باقی می ماند؟

همانطور که گفته شد عمل کاشت مو با روش های متفاوتی صورت می گیرد ممکن است در هر روش نتیجه کار با هم کمی فرق داشته باشد. با توجه به روش برداشت گرافت های مو از بانک مو، ممکن است ناحیه اهدا کننده نیاز به بخیه داشته باشد که بعد از گذشت مدتی جای این بخیه ها بر جای بماند. هنوز به طور قطع نمی توان گفت که خط بخیه موجود در پوست سر تا آخر عمر باقی می ماند، ممکن است در دراز مدت این اسکار به کلی از بین برود؛ این امر نیاز به گذشت زمان دارد. البته امروزه روش های متفاوتی برای برداشت موها از بانک مو وجود دارد که نیازی به بخیه نداشته و یا بدون ماندگاری خط بخیه در پوست سر، انجام می گیرد. در واقع با وجود روش های مختلف و جدید پیوند مو، باقی ماندن خط بخیه تا حدودی به عنوان مشکل مطرح نمی شود و در روش های نوین این مسئله قابل حل شدن است.


در جدیدترین روش های کاشت مو، جراح بعد از بی حس کردن بانک مو و ناحیه گیرنده، با استفاده از سوزن های کوچک به قطر چند دهم میلی متر فرایند برداشت و پیوند موها را انجام می دهد که معمولا نقاط بسیار کوچکی را به جای خواهند گذاشت که نیازی به بخیه ندارند. بر خلاف خط بخیه در روش های قدیمی، این نقاط ممکن است بعد از گذشت زمان و با استفاده از پمادهای مخصوص ترمیم پوست به طور کامل از بین بروند. اگر پزشک متخصص از روش های قدیمی برای کاشت مو استفاده ننماید در نتیجه نیاز به هیچ گونه بخیه ای در سر نمی باشد؛ به همین دلیل توصیه ما به شما این است که قبل از انجام این عمل به طور دقیق درخصوص روش های جدید اطلاعات کافی کسب نمایید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته و عوارضی مانند جای بخیه در پوست سر خود نداشته باشید.


مقایسه بخیه در روش های مختلف کاشت مو

برای اینکه پزشک بتواند موهای جدید را به نواحی طاس سر پیوند بزند و عمل کاشت مو را انجام دهد نیاز دارد که موهای موجود در بانک مو را با استفاده از روش هایی استخراج نماید. برای اینکه فولیکول های مورد نیاز برای عمل زیبایی پیوند مو بدون هیچ گونه آسیبی در مناطق طاس سر کاشته شوند، پزشکان از روشهای معرفی شده در این مقاله، برای این کار استفاده می نمایند.


در کاشت مو به روش FUT که کمتر از آن استفاده می شود، قسمتی از پوست سر برش داده شده و بعد از برداشت فولیکول های مورد نیاز، پزشک آن ناحیه را بخیه می زند. بخیه هایی که در سر شما ایجاد شده اند طی مدت 10 روز توسط پزشک کشیده می شوند، شما می توانید بعد از این مدت به راحتی مانند قبل از موهای خود مراقبت نمایید به طور طبیعی از مزیت های موی جدید خود استفاده نمایید بدون اینکه نگران ریزش مجدد آنها باشید. به دلیل وسعت نسبتا زیاد ناحیه بخیه شده در این روش، به احتمال زیاد خط بخیه و جای آن تا مدت ها باقی می مانند.


در کاشت مو به روش FUE موهای سر به صورت تکی یا چند عددی و از صدها تا هزار تار مو به وسیله دستگاه پانج ریز از بانک مو جدا می شوند، موهای استخراج شده از بانک مو در قسمت نواحی تحت پیوند با استفاده از برش های ریزی توسط تیغه یا سوزن به واسطه پزشک در سر ایجاد می شود کاشته می شوند که نیازی به بخیه ندارد. ممکن است در این روش جای زخم ناحیه اهدا کننده یا برش های ناحیه گیرنده تا مدتی باقی بمانند اما با استفاده از محصولات ترمیم کننده و مراقبت های بعدی بهبود می یابند. در روش های جدیدتر مانند SUT و میکروفیت به دلیل ظرافت ابزارها و عدم نیاز به برش در زمان برداشت و کاشت، هیچ نیازی به بخیه نیست و جای زخم و اسکاری نیز باقی نخواهد ماند. در این روش ها به دلیل آنکه فولیکول های مو به صورت تکی یا دسته های دو و سه عددی برداشت یا پیوند می شوند، برشی در پوست سر انجام نشده و تنها نقاط قرمزی روی پوست ایجاد خواهند شد که در مدت یک هفت بهبود می یابند.


ماندگاری خط بخیه و یا زخم و اسکار در سر افراد، علاوه بر روش های کاشت مو با توجه به نوع پوستی که دارند ممکن است متفاوت باشد. در واقع پزشک متخصص به شما می گوید که کدام روش از عمل زیبایی کاشت مو برای شما می تواند مناسب باشد و پیوند مو به چه روشی ممکن است در پوست سر شما ایجاد خط بخیه نماید.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
داوودی
سلام و ممنون بابت مقاله خوبتون. اینطور که متوجه شدم میکروفیت بهترین روش کاشت مو هست. شما هم از این روش برای پیوند استفاده می کنید؟
پاسخ مشاور :

با درود، در حال حاضر طبق نظر اکثریت متخصصین پوست و مو، بهترین روش کاشت مو، روش MicroFIT می باشد. در مرکز تخصصی تهران بیوتی نیز از این روش استفاده می شود.

زهرا
سلام . میشه خودمون مشخص کنیم از چه روشی برای پیوند مو استفاده بشه؟
پاسخ مشاور :

با درود، پزشک متخصص با توجه به شرایط موی شما، میزان بانک مو و انجام آزمایشات مورد نظر قادر به تشخیص بهترین روش کاشت مو برای شما خواهد بود. بنابراین بهتر است تشخیص بهترین روش پیوند توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

خاطره
روش میکروفیت واقعا هیچ جای زخمی باقی نمیذاره؟
پاسخ مشاور :

با سلام، بر اساس متد این روش و دستگاه مخصوصی که به واسطه آن مراحل برداشت و کاشت مو انجام می شود، هیچ گونه جای زخمی در این روش صورت نخواهد گرفت.

ثریا مهدی زاده
سلام. من میخوام برای پرپشت شدن موهام کاشت مو انجام بدم و هیچ قسمتی از سرم طاسی نداره، کدوم روش رو پیشنهاد می کنید؟
پاسخ مشاور :

با درود، استفاده از جدیدترین متد های کاشت مو همچون روش میکروفیت می تواند گزینه مناشبی برای افرادی که قصد پرپشت کردن موهای خود را دارند، باشد. البته از سایر روش های تقویت مو هم می توان استفاده نمود.

مهدی
سلام و وقت بخیر. برای کسی که میخواد قسمت شقیقه سر رو کاشت انجام بده، کدوم روش بهتره؟
پاسخ مشاور :

با درود، روش های مختلفی جهت انجام این کار قابل انجام می باشد که می بایست در قدم اول بررسی های لازم توسط پزشک متخصص صورت گیرد تا بهترین روش برای انجام این کار انتخاب گردد.

021-79958