شرح کامل مراحل کاشت مو

تکنیک منحصر به فرد کاشت مو نه تنها یک روش برای کسانی است که موهای خود را از دست داده اند یا موهای نازکی دارند، بلکه روشی برای افرادی است که می خواهند خط موهای خود را تغییر دهند یا ظاهری جذابتری بدست آورند. اما آیا کاشت مو واقعا روشی بی خطر و موفق است؟ آیا ماندگار است یا باعث ایجاد تغییرات غیرمجاز در بدن می شود؟


برای پاسخ به سوالات بالا و به طور کلی رفع هر گونه سوال و ابهام درمورد این روش، باید با مراحل کاشت به طور جزئی و دقیق آشنا شوید و همچنین روش های مختلف کاشت مو را بشناسید.


روش های کاشت مو

کاشت مو یک عمل جراحی است که شامل برداشتن فولیکول های مو از سر، صورت (ناحیه ریش) یا پاها و کاشت آنها روی قسمت بدون مو و کم پشت سر می باشد؛ از این روش همچنین برای کاشت ابرو و کاشت ریش و سبیل نیز استفاده می شود. آخرین تکنیک های کاشت مو دارای نتایج دائمی بوده و فولیکول های مو را به صورت گرافت (تکی یا دو تایی) بر می دارند که عوارض جانبی بسیار کمتری را به همراه دارد. فرایند کاشت مو توسط روش های مختلفی انجام می شده که به مرور زمان این روش ها پیشرفت کرده و در جهت کاهش عوارض و ماندگاری بیشتر نتایج بهبود یافته اند. کاشت مو به روش (FUT) یا پیوند موی فولیکولار که به نام پیوند نواری نیز شناخته می شود، در این روش یک نوار نازک مو از پشت و یا طرفین سر گرفته می شود سپس ناحیه بانک مو بخیه می شود و موهای بالای محل برش این ناحیه را می پوشانند تا قابل رویت نباشد. نواری که از ناحیه اهدا کننده برداشت شده در زیر میکروسکوپ های ویژه قرار گرفته و به واحد های فولیکول، یک تا چهار مو، جدا می شود؛ این گرافت ها در محلول مخصوص نگهدارنده ذخیره و در یخچال نگهداری می شوندو سپس پیوندهای واحد فولیکول با دقت در پوست سر قرار می گیرند.


در استخراج واحد فولیکولی (FUE) که روش جدیدتری نسبت به FUT می باشد، به جای جدا کردن یک نوار از پوست، برش های دایره ای کوچکی در اطراف هر واحد فولیکولی ایجاد می شود و گرافت ها یک به یک و مستقیماً از پوست سر استخراج می شوند. این گرافت ها در محلول های مخصوص نگهداری می شوند و همانند روش FUT، پس از اتمام برداشت در محل گیرنده پیوند خواهند شد. کاشت مو به روش FUE یک فرآیند دستی و زمان بر است، اما دارای نتایج بسیار طبیعی می باشد و آثار زخمی باقی نمی گذارد و برای افرادی که می خواهند موهای کوتاهی داشته باشند مناسب است. با این حال فرآیندی مقرون به صرفه نبوده و هم برای پزشک و هم برای بیمار وقت گیر است. یکی از بهترین و جدیدترین روش های کاشت مو که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است که مزایای بسیار زیادی دارد، کاشت مو به روش میکروفیت MicroFIT می باشد. در کاشت مو میکروفیت استخراج فولیکول های مو از ناحیه بانک مو توسط میکروموتور صورت گرفته و بدون قرار گیری در نگهدارنده توسط ایمپلنتر در ناحیه دچار ریزش و کم پشتی مو پیوند می شوند. یکی از بزرگترین مزایای کاشت مو میکروفیت این است که نیازی به تراشیدن و کوتاه کردن مو در بانک مو ندارد و به دلیل کوتاه بودن فاصله استخراج تا پیوند هر فولیکول و استفاده از ابزارهای میکرو و پیشرفته، آسیبی به آنها  نرسیده و کاشت مو با موفقیت کامل و با تراکم چند برابر نسبت به سایر روش ها انجام می شود.

مراحل کاشت مو


شرح کامل کاشت مو

مراحل کاشت مو شامل موارد زیر می باشد:

• مرحله اول کاشت مو: آماده سازی ناحیه بانک مو

در روش های قدیمی کاشت مو قبل از شروع عمل پیوند مو، موهای منطقه اهدا کننده تراشیده می شدند که در روش های جدید و پیشرفته نیازی به اینکار نیست. منطقه اهداکننده یا بانک مو منطقه ای است که گرافت های مورد نیاز برای پیوند از آنجا برداشته می شود و معمولا ناحیه پشت سر و حد فاصل بین دو گوش می باشد، چرا که این ناحیه مقاومت بسیار زیادی در برابر ریزش دارد. برای آماده سازی بانک مو در ابتدا این ناحیه توسط بی حسی موضعی بی حس شده و سپس ناحیه دقیق برای برداشت مشخص می شود.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

• مرحله دوم کاشت مو: برداشت گرافت ها از ناحیه اهدا کننده

بافت موجود در ناحیه اهدا کننده که حاوی فولیکول های موی مقاوم به ریزش می باشد، توسط ابزار استخراج تخصصی و بسیار ریز برداشته می شود. این ابزارها از ایجاد زخم و اسکار در بانک مو جلوگیری کرده و کمترین آسیب را در حین برداشت گرافت ها به آنها می رسانند؛ در کاشت مو میکروفیت به اندازه یک سر سوزن اطراف هر گرافت مو برش داده می شود و تنها نقطه های قرمزی بر پوست باقی می کذارد که به سرعت بهبود می یابند. تعداد واحدهای فولیکولار استخراج شده در یک روز از 1000 تا 8000 متغیر است که با توجه به میزان وسعت ناحیه طاس سر و تراکم بانک مو هر متقاضی در مرحله اول کاشت مو مشخص می شود.


• مرحله سوم کاشت مو: آماده سازی ناحیه گیرنده

در این مرحله بی حسی موضعی در ناحیه گیرنده اعمال می شود تا پوست سر برای انجام عمل کاشت مو آماده شود. برش هایی با سوزن هایی با ضخامت زیر 1 میلی متر در ناحیه گیرنده ایجاد می شوند تا در مرحله بعد فولیکول های مو در آنها قرارگیرند. عمق برش دقیقاً برابر طول واحد فولیکول است، بنابراین از آسیب به رگ های خونی در پوست سر جلوگیری می شود؛ باید توجه داشته باشید که این برش ها زاویه و جهت رشد موهای آینده را مشخص می کنند تا مشابه موهای طبیعی موجود در منطقه گیرنده باشند، بنابراین اهمیت این مرحله بسیار زیاد است.


• مرحله پایانی کاشت مو: پیوند گرافت ها در پوست سر

در مرحله پایانی کاشت مو، گرافت های واحد فولیکولی در برش های ریزی که به صورت الگویی نامنظم در ناحیه گیرنده ایجاد شده اند، قرار می گیرند.کوچکترین گرافت ها (حاوی یک و دو فولیکول مو) در روی خط رویش مو و گرافت های بزرگتر، (حاوی سه و چهار فولیکول مو) در قسمت های پشت قرار می گیرند.


بلافاصله بعد از کاشت مو ، موهای کوتاه در ناحیه گیرنده متقاضی نتایج را نشان خواهد داد، البته این موهای کاشته شده بعد از دو تا چهار هفته می ریزند و از ماه سوم و چهارم شروع به رشد می کنند؛ به طور معمول در ماه های دهم تا پانزدهم نتیجه نهایی کاشت مو قابل مشاهده است.


زمان بهبودی پس از کاشت مو

علی رغم اینکه کاشت مو یک عمل جراحی است اما روش های جدید آن بسیار کم تهاجم هستند و در بسیاری موارد به صورت سرپایی انجام می شود. شما بلافاصله بعد از کاشت مو می توانید به خانه برگردید و کارهای سبک خود را انجام دهید، اما به دلیل تزریق بی حسی موضعی بهتر است کسی همراهتان باشد و شما را به منزل برساند. همچنین عوارض جانبی محدود و جزئی مانند کبودی و تورم ایجاد می شود و تا هفت روز بعد بهبود می یابند، در طول این مدت باید از فعالیت هایی که به تشدید این عوارض کمک می کند بپرهیزید. بیشتر افراد اجازه دارند بعد از دو تا سه روز سر خود را بشویند اما تعیین این زمان با پزشک می باشد، همچنین پوست سر باید مدتی پس از عمل پیوند مو از قرار گرفتن در معرض آفتاب و عفونت محافظت شود. برای کمک به افزایش احتمال موفقیت کاشت مو نیاز به پیروی از دستورالعمل های توصیه شده پزشک می باشد که شامل وارد نکردن فشار به موهای کاشته شده، خشک و تمیز نگه داشتن آنها، خوابیدن با سر بالاتر از بدن و تغذیه مناسب و استراحت می باشد. البته با توجه به شرایط هر شخص، مراقبت های قبل و بعد از کاشت مو به او گفته می شود تا علاوه بر بهبودی سریعتر، ماندگاری موهای کاشته شده افزایش یابد.


حقایق مربوط به کاشت مو:

• موهای پیوند شده مانند موهای طبیعی رفتار می کنند و برای مشاهده نتیجه نهایی حداقل یک سال زمان نیاز دارد.

• استفاده از بی حسی موضعی پیوند مو را به روشی بدون درد تبدیل کرده و بیمار می تواند در همان روز به خانه برود.

• نتیجه کاشت مو از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و به کیفیت طبیعی موهای فرد بستگی دارد، بنابراین کاشت مو به این معنی نیست که شما حتما به نتیجه عالی دست می یابید.

• نتیجه نهایی کاشت مو علاوه بر شرایط موهای اهدا کننده، تا حدود زیادی به سلامتی کلی فرد، مهارت پزشک و مراقبت های بعدی نیز بستگی دارد.

هزینه کاشت مو به روش انجام و تعداد پیوند ها بستگی دارد، هرچه تعداد پیوند بیشتر باشد، هزینه کاشت مو نیز بیشتر می شود.

• رشد موهای کاشته شده 3 تا 4 ماه بعد از عمل شروع می شود؛ از آنجا که موهای پیوند شده حاوی کد ژنتیکی برای طاسی نیستند، تمایلی به ریزش نداشته و دارای نتیجه ماندگار می باشد.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958