تاثیر DHT بر ریزش مو

مردان و زنان مبتلا به ریزش مو اغلب از خود می پرسند که چرا موهایشان نازک شده است، در بیشتر موارد هورمون ها مقصر هستند. اگر فولیکول های مو حساس به این هورمون ها را به ارث ببرید، نتیجه بیماری به نام آلوپسی آندروژنتیک است که بیشتر به نام الگوی طاسی مردانه و زنانه شناخته می شود.


سال های زیادی دانشمندان تصور می کردند که آلوپسی آندروژنیک ناشی از غلبه هورمون جنسی مردانه تستوسترون است، که زنان نیز در شرایط طبیعی به مقدار کمی تستوسترون برخوردار هستند. اما اکنون تصور می شود دی هیدروتستوسترون (DHT) عامل اصلی آلوپسی آندروژنیک می باشد. عوامل هورمونی به ویژه هورمون جنسی مردانه دی هیدروتستوسترون (DHT) از عوامل اصلی ابتلا به آلوپسی آندروژنیک می باشند. این نوع ریزش مو حدود نیمی از مردان بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. کاشت مو یکی از بهترین روش ها برای افرادی که دچار ریزش موی شدید و کم پشت شدن موی خود هستند، می باشد. این تکنیک دارای روش های مختلفی از جمله کاشت به به روش SUT ، کاشت مو به روش FIT ، کاشت مو به روش میکروفیت و... می باشد که بنا به تشخیص پزشک می توان از هریک از آن ها جهت بازگشت موهای از دست رفته استفاده نمود.


DHT چیست؟

دی هیدروتستوسترون (DHT) در ریزش موی مردان مقصر است، در حالی که DHT و سایر هورمون ها می توانند باعث ریزش مو در زنان نیز شوند. DHT از هورمون مردانه تستوسترون مشتق شده و آنزیمیست که در غدد چربی (روغن) فولیکول مو به تبدیل تستوسترون به DHT کمک می کند، تستوسترون با کمک آنزیم 5 - آلفا ردوکتاز به DHT تبدیل می شود. این عنصر دشمن فولیکول های موی سر می باشد، تحت شرایط خاص DHT مانع تولید مو توسط فولیکول ها می شود؛ این عمل ساده ریشه بسیاری از انواع ریزش مو می باشد. فولیکول های موی ما از سلول های پاپیلای پوستی ساخته شده اند که مسئول تولید و رشد مو هستند، این سلول های پاپیلا گیرنده های آندروژن هستند و در پوست سر جاسازی می شوند، DHT تمایل دارد خود را به این سلول های گیرنده متصل کند.


دانشمندان اکنون بر این باورند که عامل ریزش مو تستوسترون نیست بلکه میزان DHT متصل شده به گیرنده های موجود در فولیکول های پوست سر است. DHT فولیکول های مو را کوچک کرده و باعث از بین رفتن موهای سالم می شود، پس با توجه به نکات گفته شده تاثیر ژن بر ریزش مو یکی از عوامل مهم در بروز این مسئله می باشد. روند هورمونی تبدیل تستوسترون به DHT که به فولیکول های مو آسیب می زند هم در مردان و هم زنان اتفاق می افتد. در شرایط عادی خانم ها مقدار بسیار کمتری تستوسترون نسبت به مردان دارند، اما همین سطح پایین هم می تواند باعث ریزش مو ناشی از DHT  در زنان شود.


DHT چیست؟


DHT چگونه باعث ریزش مو می شود ؟

DHT یک شکل بسیار فعال و اصلاح شده تستوسترون است، بنابراین برای وجود ریزش مو مهم نیست که چقدر تستوسترون در بدن شما وجود دارد، بلکه مهم این است که چه مقدار تستوسترون به DHT تبدیل می شود. برای درک اینکه DHT چگونه باعث ریزش مو می شود، ابتدا بایستی با چرخه رشد مو آشنا شوید، این چرخه شامل چهار مرحله می باشد:

• رشد (آناژن)

• انتقال (کاتاژن)

• استراحت (تلوژن)

• ریزش (اگزوژن)

مرحله آناژن یا مرحله رشد موها 2 تا 6 سال طول می کشد. هرچه بیشتر طول بکشد، موها بیشتر رشد می کنند، به طور معمول حدود 80 تا 85 درصد موها در این مرحله قرار دارند. مرحله کاتاژن فقط 2 هفته طول می کشد، این مرحله به فولیکول مو اجازه می دهد تا خود را تجدید کنند. در مرحله تلوژن فولیکول ها به مدت 1 تا 4 ماه استراحت می کنند، به طور معمول بین 12 تا 20 درصد موها در این مرحله هستند. در مرحله اگزوژن موهای موجود از منافذ خارج شده و به طور طبیعی می ریزند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

هنگامی که DHT به سلول های گیرنده آندروژن متصل می شود، جریان مواد مغذی ضروری (ویتامین ها و مواد معدنی) را به فولیکول ها مهار می کند. بدون دریافت مواد مغذی ضروری، مرحله استراحت (چرخه مو) این فولیکول ها افزایش می یابد، علاوه بر این، ساقه های موی جدید به روشی بهینه توسعه نمی یابند. در واقع DHT با گذشت زمان در فولیکول های مو جمع شده و مراحل رشد مو را مختل می کند. در فرآیند گفته شد DHT با کوتاه کردن فاز رشد یا طولانی کردن مرحله استراحت، فولیکول های مو را کوچک کرده و باعث تولید موها با سرعت رشد کمتری می شود. فولیکول ها به آرامی کوچک می شوند، فاز آناژن کاهش می یابد و فاز تلوژن طولانی می شود، در واقع مرحله رشد کوتاه به این معنی است که مو نمی تواند مانند قبل رشد کند و با گذشت زمان فاز آناژن آنقدر کوتاه می شود که موهای جدید حتی از سطح پوست هم نمی گذرند. با پیشرفت آلوپسی آندروژنتیک و ادامه تأثیر DHT بر روی فولیکول های مو، موها نسبت به چرخه قبلی نازک تر، شکننده تر و اغلب سبک تر می شوند، در نهایت فولیکول ها از بین رفته و دیگر مو تولید نمی کنند.


ریزش موی ژنتیکی چگونه است ؟

آلوپسی آندروژنیک در مردان و زنان متفاوت است. تاثیر DHT بر ریزش مو در مردان به طور معمول با پسروی خط رویش مو، از دست دادن موهای شقیقه و قسمت مرکزی موی سر ظاهر می شود. با پیشرفت ریزش مو خط رویش مو با قسمت طاس مرکزی موی سر به هم رسیده و فقط موهای مقاوم به DHT در پشت و دو طرف سر باقی می ماند. برخلاف طاسی مردانه، الگوی طاسی زنانه ممکن است کمی پیچیده باشد، به این صورت که الگوی ریزش مو پراکنده بوده و فقط نازک شدن و ریزش مو به صورت تکه ای در نزدیکی شقیقه ها وجود دارد.


راه حل های درمان ریزش موی آندروژنیک کدام اند ؟


راه حل های درمان ریزش موی آندروژنیک کدام اند ؟

از سال 1976 راه حل های متنوعی برای درمان ریزش مو به وجود آمده است، این راه حل ها شامل گزینه های جراحی، غیر جراحی و رشد مجدد مو می باشد. بهترین راه برای فهمیدن اینکه کدام راه حل برای هر فرد مناسب است، تعیین وقت مشاوره با یکی از متخصصان مو می باشد. از آنجا که DHT هورمون اصلی مسئول ریزش مو در مردان است، موثرترین راه برای کاهش سرعت و جلوگیری از ریزش مو، جلوگیری از این هورمون است. احتمالا شامپوهایی را دیده اید که به عنوان مسدود کننده های DHT به بازار عرضه می شوند، این محصولات حاوی موادی هستند که DHT اضافی را از پوست سر شما پاک می کند، که ممکن است به محافظت در برابر ریزش مو کمک کنند.


یک روش مؤثرتر برای مسدود کردن DHT و محافظت از فولیکول‌های مو، جلوگیری از تولید آن توسط بدن در وهله اول است، شما می توانید این کار را با استفاده از داروهایی مانند فیناستراید انجام دهید، که با مهار اثرات آنزیم های خاصی که بدن شما برای تبدیل تستوسترون به DHT استفاده می کند، عمل می کند. اکثریت قریب به اتفاق مردانی که از داروهایی مانند فیناستراید و مسدود کننده‌های موضعی DHT استفاده می کنند، هیچ اثر منفی نخواهند دید؛ با این حال درصد کمی از مردانی که از مسدودکننده های DHT مانند فیناستراید استفاده می کنند، برخی عوارض جانبی را تجربه می کنند. به همین دلیل استفاده از روش های درمانی دیگر به این افراد توصیه می شود که در ادامه ذکر می شوند.


یکی از روش های درمانی ایده آل برای افرادی که به تازگی دچار ریزش موی آندروژنیک می شوند بنا به تشخیص پزشک مزوتراپی مو می باشد، روش های دیگر نیز درمان مو با پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) استفاده از داروهای تجویزی پزشک متخصص می باشد. البته در حال حاضر با توجه به سوابق روش های درمانی ریزش مو ،  بهترین روش درمان برای کسانی که موهای خود را به دلیل افزایش DHT از دست داده اند، کاشت مو است. تکنیک های کاشت مو سالهاست جهت خلاص شدن از ریزش مو و یا طاسی سر انجام می شود و به یکی از بهترین روش های جلوگیری از ریزش مو مبدل شده است.


از آنجا که ریزش مو در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است، اهمیت جلسه مشاوره و تعیین راه حل ها متناسب با نیازهای شخصی مشخص می شود. علاوه بر هورمون گفته شده، عوامل موثر بر ریزش مو می توانند عدم تعادل هورمون های تیروئید یا بارداری، داروهای خاص، افزایش سن و برخی بیماری ها باشد که همگی می توانند در سرعت و نحوه رشد مو تأثیر بگذارند. به همین جهت چنانچه قصد درمان ریزش موی خود را دارید می توانید با کارشناسان مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
فاطمه شفیعی
سلام ممنونم از مطالب خوبتون -پسرم ازمایش داده dht بدنش زیاده -موهاش از سمت پیشانی ریزش داره ایا درمان قطعی هستکه انجام بده؟؟؟ممنونم از راهنماییتون
پاسخ مشاور :

سلام. DHT تاثیر مستقیم بر ریزش موی ژنتیکی داره و معمولا درمان قطعی هم برای این موضوع فعلا وجود نداره.برخی از داروها هم وجود دارند که ادعا می کنند DHT رو بلاک می کنند اما تحقیقات کامل و دقیقی روی این داروها انجام نشده. بهترین روش درحال حاضر کاشت مو هست که دائمیه.

021-79958