امروزه یکی از معضلاتی که در بین بسیاری از افراد به وجود می آید و با آن دست و پنجه نرم می کنند ، کم پشتی و ریزش مو می باشد. این اتفاق سبب تغییرات منفی در ظاهر افراد می شود که بسیار ناخوشایند است.چنانچه درمان ریزش مو به موقع صورت نگیرد و فرد دچار طاسی و یا کم پشتی دائمی شود ، تنها و بهترین راه درمان کاشت مو می باشد.اما دلایل مختلفی می تواند سبب ریزش مو شود که بررسی علت ریزش اولین گام برای جلوگیری از آن می باشد.


در همه انسان ها به میزان مشخصی مو دچار ریزش می شود اما اینکه چه میزان از ریزش مو طبیعی می باشد سوالی است که می بایست بررسی گردد. اما اگر به هر دلیلی میزان ریزش مو بیشتر از میزان رشد آن باشد ، موی سر دچار کم پشتی و با مرور زمان فرد دچار طاسی می شود. پیش از آن که به فکر کاشت مو باشید ، می توانید با مراجعه به پزشکان متخصص درباره درمان ریزش مو با استفاده از داروها اطلاعات کاملی را کسب نموده و بر اساس نظر پزشک و استفاده از داروی تجویز شده از شر ریزش موی خود خلاص شوید.


پس می توان گفت یکی از بهترین راه های مقابله با ریزش مو و همچنین کم پشتی آن استفاده از داروها تحت نظر پزشک می باشد. استفاده خودسرانه از برخی داروها ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد. پس توصیه می شود پیش از مصرف هر دارویی با پزشک متخصص پوست و مو مشورت نمایید.


در این مقاله قصد داریم انواع داروهای جلوگیری از ریزش مو و همچنین تقویت مو را به شما معرفی نماییم تا با آگاهی بیشتر اقدام به درمان ریزش مو خود نمایید.


دلایل ریزش مو

به دلیل اینکه ریزش و کم پشتی مو دلایل مختلفی می تواند داشته باشد داروهای مختلفی نیز برای جلوگیری از این معضل در بازار وجود دارند. تاثیر ژن بر ریزش مو که مهم ترین دلیل ریزش مو می باشد از جمله عواملی است که درمان قطعی برای جلوگیری از آن ها وجود نداشته و تنها می توان سرعت ریزش را کم کرد. چنین افرادی می توانند با استفاده از متد های کاشت مو از شر ریزش مو خود خلاص گردند.


اما در درجه بعدی می توان دلایل هورمونی را جز شایع ترین علت های ریزش مو معرفی کرد که کم کاری یا پرکاری هورمون ها به دلایل گوناگون سبب این اتفاق می شود. از دیگر دلایل شایع ریزش مو می توان به استرس های روزمره ، فشار های روحی و افسردگی ، بیماری های پوستی و یا سرطان ها ، مصرف داروهایی که منجر به ریزش مو می شوند ، ریزش مو به علت حوادث فیزیکی ، عدم تغذیه مناسب و... اشاره کرد.


در این قسمت به بررسی انواع مختلفی از داروهای ضد ریزش مو خواهیم پرداخت.

دلایل ریزش مو


استفاده از داروهای ضد آندروژن

هورمون های که سبب تعیین جنسیت در مردان و زنان می باشند آندروژن نام دارند.به دلایل مختلفی گاهی این هورمون ها بیشتر یا کمتر از میزان ایده آل خود کار می کند که سبب تضعیف و آسیب رسانی به فولیکول مو می شوند. این موضوع در دراز مدت سبب ایجاد ریزش مو در افراد می شود. با استفاده از داروهای ضد آندروژن می توان جلوی این بی نظمی هورمونی را گرفت تا ریزش مو متوقف شود.


داروی اسپیرنولاکتون

این دارو می تواند تاثیر مناسبی بر افزایش رشد موی بانوان داشته باشد. زنانی که هورمون آندروژن در آن ها دچار مشکل و به سبب آن دچار ریزش مو می شوند با استفاده از اسپیرنولاکتون می توانند جلوی تولید بیش از حد آندروژن را گرفته و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری به عمل آید.


داروی ماینوکسیدیل

یکی از داروهای منحصر به فرد برای مردان محلول ماینوکسیدیل می باشد. کسانی که دچار کم پشتی مو ، و یا سایر مشکلات همانند ریزش موی سکه ای هستند می توانند با استفاده از این محلول میزان رشد موی خود را افزایش داده و اقدام به درمان ریزش موی خود نمایند. با استفاده از محلول ماینوکسیدیل می توان در به درمان انواع مختلفی از بیماری هایی که منجر به ریزش مو می شود پرداخت. این دارو برای بیماری هایی همچون آناژن یا تلوژن افلوویوم ، هیپوتریموزیس و دیگر بیماری های شایع ریزش مو در مردان موثر می باشد.


میزان مصرف و غلظت مورد استفاده از ماینوکسیدیل برای هر فرد متفاوت می باشد. بنابراین پیش از مصرف می بایست با پزشک معالج خود مشورت نموده و سپس اقدام به استفاده از آن نمایید.


داروی فیناستراید

از جمله مهم ترین دلایل ریزش مو آلوپسی آندروژنتیک می باشد که در مردان و زنان شایع است. با استفاده از داروی فیناستراید می توان این بیماری را کنترل نمود. نتیجه نهایی استفاده از داروی فیناستراید ممکن است طولانی مدت باشد. یا استفاده از این دارو می توان میزان رشد مو را در کنار جلوگیری از ریزش مو افزایش داد.


داروهای مقابله کننده با عفونت های قارچی

چنانچه ریزش موی شما دلیل ایجاد قارچ در سطح پوست را داشته باشد می توان از داروهایی مانند تینیا کیپتیس برای درمان و مقابله با آن استفاده نمود. این روش درمانی ممکن است تا دو ماه به طول بینجامد و طبق نظر پزشک می بایست به صورت مرتب از این دارو در طول این مدت استفاده شود.


داروی کنترل کننده یائسگی در بانوان

یکی دیگر از دلایل ریزش مو در بانوان ایجاد اختلالات در هورمون ها در دوران یائسگی می باشد. چنانچه علت ریزش مو توسط پزشک مشکلات یائسگی باشد می توان از داروهای کنترل کننده یائسگی برای مهار و کنترل ریزش مو استفاده نمود. انواع مختلفی از داروهای کنترل کننده یائسگی برای بانوان وجود دارد که طبق مشورت با پزشک می توان از آن ها استفاده نمود.


استفاده از داروی کورتیو استروئید

به دلایل مختلفی امکان این وجود دارد که سیستم ایمنی و دفاعی بدن به جای محافظت از بدن شما ، سبب بروز مشکلاتی شود. چنانچه سیستم ایمنی بدن به پوست و یا موی شما حمله نماید که به سبب آن مو دچار ریزش می شود ، بهترین راهکار برای جلوگیری و مقابله با آن استفاده از داروی کورتیکو استروئید می باشد. با استفاده از این دارو علاوه بر دفاع از حملات سیستم ایمنی به فولیکول های مو ، می توان شاهد رشد مجدد مو پس از احیا شدن فولیکول های مو باشیم.


مزوتراپی مو

با استفاده از این روش چنانچه موی فرد به دلیل عدم رسیدن ویتامین ها و مواد معدنی به مو دچار ریزش یا کم پشتی شده است می توان جلوی این اتفاق را گرفت. مزوتراپی مو روش تزریق مواد مورد نیاز برای شادابی و رشد مو می باشد روشی غیر تهاجمی است. این روش را می توان در کلینیک های معتبر و تحت نظر پزشکان متخصص انجام داد.


استفاده از روش PRP

از دیگر روش هایی که در کلینیک های پوست و مو به منظور جلوگیری از ریزش و تقویت مو انجام می شود روش PRP یا تزریق پلاسمای حاوی پلاکت می باشد. در این روش با استفاده از پلاسمای خون فرد که به شیوه خاصی از خون جدا می شود و سپس تزریق آن به نواحی مورد نظر توسط پزشک ، می توان میزان رشد مو ر افزایش و در نتیجه از کم پشتی برخی نواحی از مو را برطرف نمود.


همانطور که گفته شد استفاده خودسرانه از داروهای ذکر شده می تواند عواقب جبران ناپذیری را داشته باشد و به همین جهت پیش از اقدام به مصرف ار یک از داروهای ذکر شده می بایست با پزشک متخصص خود مشورت نمایید. اگر قصد تعیین وقت جهت مشاوره در خصوص کاشت مو و یا ترمیم مو خود را دارید می توانید با کارشناسان مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958