تاثیر ژن بر ریزش مو

ریزش مو دارای علت ها و دلایل مختلفی می باشد که هریک به تنهایی می تواند مو را ضعیف کرده و دچار ریزش کند. یکی از دلایل و عوامل ریزش مو تاثیر ژن از فرد به فرد دیگر است.به ریزش مو در اثر عوامل ژنتیکی آلوپسی آندروژنیک Androgenetic Alopecia و در مردان طاسی با الگوی مردانه و در زنان طاسی با الگوی زنانه گفته می شود. عوامل ژنتیکی یکی از شایع ترین علت ریزش مو در زنان و مردان می باشد. طاسی ارثی یک بیماری نیست، بلکه وضعیت طبیعی ناشی از تاثیر عوامل ژنی، سطح هورمون ها و روند پیری است. تقریباً همه خانم ها و آقایان با افزایش سن دچار ریزش مو و کم پشت شدن مو را تجربه می کنند. ریزش مو به طور معمول از اوایل دهه 20 یا 30 سالگی آغاز می شود، اگرچه در خانم ها بیشترین میزان ریزش مو پس از یائسگی اتفاق میافتد.


محققان دریافتند هورمون مردانه تستوسترون باعث تغییر چرخه طبیعی رشد مو شده و در نتیجه موهای کوتاه و نازک می شوند. سرانجام رشد مو در قسمت های خاصی از پوست سر کاملاً متوقف می شود. طاسی و ریزش مو برخلاف تصور عموم مردم که از خانواده مادر به ارث می رسد، تحت تاثیر ژن های پدر و مادر می باشد.


ریزش مو ارثی بیشتر در مردان رایج است و مشاهده می شود اما در زنان نیز رخ می دهد و به ازای پنج مرد سه زن نیز به آن مبتلا می شوند. برای ریزش موی ارثی هیچ درمانی وجود ندارد، اما با یکسری روش ها می توان باعث کندی یا متوقف کردن ریزش مو شد. درمان زود هنگام بهترین روش برای جلوگیری از ریزش موی بیشتر می باشد. چنانچه درمان به موقع انجام نشود تنها راه بازگشت موهای از دست رفته تکنیک کاشت مو می باشد.


همانند پوست و ناخن موها نیز دارای چرخه رشد و استراحت هستند. امکان ریزش بیش از حد مو زمانی که چرخه رشد مو مختل شود، وجود دارد.


حدود 90٪ موهای سر به طور مداوم در حال رشد هستند (مرحله رشد)، مرحله ای که بین دو تا پنج سال طول می کشد. موهای سر هر ماه حدود 1 تا 2 سانتی متر رشد می کند. 10٪ باقیمانده موها در مرحله استراحت می باشند که دو تا سه ماه طول این مرحله طول می کشد. پس از مرحله استراحت مو، موها ریزش پیدا کرده و موهای جدیدی از فولیکول مو واقع در زیر سطح پوست جایگزین موهای از دست رفته می شوند. رشد مجدد با افزایش سن می تواند کاهش یابد.


ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی می باشد. پس از ریزش طبیعی موها، موهای جدید شروع رشد می کنند. با این حال با افزایش سن، روند رشد مجدد طبیعی ممکن است کند و یا متوقف شده و باعث نازک شدن مو یا طاسی شود.

ریزش مو


ریزش موی ارثی چیست ؟

ریزش مو که در خانواده ها وجود دارد ریزش موی ارثی نامیده می شود و به عنوان آلوپسی آندروژنیک شناخته می شود. در صورت داشتن اقوامی که ریزش مو دارند، امکان ریزش مو ارثی افزایش می یابد. ژن ها بر مواردی مانند سن شروع ریزش مو، سرعت ریزش مو، الگو و میزان ریزش مو یا طاسی تأثیر می گذارند. همچنین موجب تغییر چرخه مو در افرادی که ریزش موی ارثی دارند می شود مانند:

• کوچکتر شدن فولیکول های مو

• کوتاهتر شدن مرحله رشد

• ریزش سریع مو ها

در نتیجه موها کوتاه، نازک و حتی بی رنگ می شوند.


الگوی طاسی مردانه

ریزش مو در مردان معمولا از 30 سالگی شروع می شود، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد و به الگوی طاسی مردانه معروف است. الگوی طاسی مردانه ارثی بوده و به میزان تبدیل هورمون مردانه تستوسترون در پوست سر به هورمون دیگری به نام دی هیدروکسی تستوسترون Dihydroxytestosterone بستگی دارد.99% ریزش مو در مردان به دلیل عوال ژنتیکی می باشد و الگو و سرعت ریزش مو را تعیین می کند. اگرچه این نوع طاسی می تواند زنان را نیز تحت تأثیر قرار دهد، اما طاسی در زنان و مردان متفاوت است.


الگوی طاسی زنانه

ریزش مو فقط بعد از یائسگی در زنان اتفاق نمی افتد. الگوی طاسی زنانه معمولاً از 30 سالگی شروع می شود، در 40 سالگی قابل توجه بوده و بعد از یائسگی بیشتر شود.


علائم تاثیر ژن بر ریزش مو

در مردان طاسی معمولاً با نازک شدن تدریجی خط مو شروع می شود و به دنبال آن یک قسمت کم پشت یا طاس در تاج سر ظاهر می شود.در زنان مبتلا به الگوی طاسی زنانه به ندرت قسمت های طاس دیده می شود. در عوض موها کم پشت می شوند.


عوامل دیگر ریزش مو

ریزش مو ممکن است به دلیل موارد زیر نیز ایجاد شود:

• بارداری

• داروهای هورمونی

• کمبودهای شدید مواد غذایی

• شیمی درمانی

• اختلالات خود ایمنی

• غده تیروئید کم کار یا پرکار

• تروما پوست سر، از جمله واکنش به محصولات مراقبت از مو


درمان ریزش موی ناشی از عوامل ارثی

ریزش مو یک قسمت طبیعی از روند پیری می باشد و معمولاً به درمان نیاز ندارد. با این حال ریزش موی سریع یا ریزش مویی که در سنین پایین اتفاق می افتد آزار دهنده است. یکسری روش های درمانی برای کم کردن ریزش مو ارثی وجود دارد. درمان ریزش موی ارثی با دارو زمانی موفقیت آمیز است که تازه اولین نشانه های کم پشت شدن مو شروع می شود. برای حفظ رشد مجدد مو درمان باید مداوم باشد.


فیناستراید Finasteride (Propecia)

فیناستراید با جلوگیری از تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون به درمان الگوی طاسی مردانه کمک می کند. بنابراین فولیکول های مو تحت تأثیر این هورمون قرار نمی گیرند و می توانند تا حد طبیعی بزرگ شوند.


محلول ماینوکسیدیل Minoxidil (Regaine ، Headway)

هم مردان و هم زنان می توانند از آن استفاده کنند. باید دو بار در روز استفاده شود. معمولاً برای ریزش مو در قسمت بالا و پشت سر، جایی که هنوز مو وجود دارد، بهترین عملکرد را دارد.


نباید بیشتر از دوز تجویز شده استفاده شود، زیرا استفاده بیش از حد باعث رشد بهتر یا سریعتر نمی شود. ماینوکسیدیل طاسی تدریجی در ریزش موی ارثی را کند می کند، اما همه موها دوباره رشد نمی کنند.


کاشت مو

در این روش گرافت ها برای پیوند از منطقه اهدا کننده با جراحی برداشته می شود و در سوراخ های ریزی که در پوست سر در منطقه گیرنده ایجاد شده کاشت می شوند. گرافت ها معمولا از پشت سر برداشته می شوند. موهای کاشت شده چند ماه پس از کاشت شروع به رشد می کنند. روش کاشت مو در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که مو با استفاده از سایر تکنیک ها رشد ننماید و هیچ یک از سایر روش ها سبب رشد مجدد نشود.


با استفاده از روش کاشت مو می توان موهای از دست رفته را به وسیله تکنیک های مختلف که به تشخیص پزشک انتخاب می گردد به حالت اول خود بازگرداند.همانطور که گفته شد کاشت مو دارای روش های مختلفی می باشد که بهترین روشی که امروزه مورد انجام قرار می گیرد ، کاشت مو به روش میکروفیت می باشد.


شما می توانید جهت مشاوره و یا تعیین وقت قبلی جهت انجام معاینه و یا استفاده از تکنیک های کاشت مو و کاشت ابرو با مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958