آیا مزوتراپی مو دارای عوارض زیادی است؟

امروزه ریزش مو به موضوعی نگران کننده در میان خانم ها و آقایان تبدیل شده است، روش های بسیاری مانند: مزوتراپی Mesotherapy، پی آر پی PRP، استفاده از محلول ماینوکسیدیل و غیره برای رفع این مشکل وجود دارد. الگو و میزان ریزش مو در مردان و زنان متفاوت بوده و شامل کم پشت شدن مو، عقب رفتن خط پیشانی و ریزش موی منقطع می باشد.


ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد، عوامل ارثی یا تاثیر ژن بر ریزش مو، بارداری، کاهش گردش خون در پوست سر، استرس، تغذیه ناسالم، عدم تعادل هورمونی مانند تولید بیش از حد هورمون DHT، بالا رفتن سن، بیماری، کمبود مواد مغذی بدن و غیره از فاکتور های اصلی ریزش مو می باشند. ریزش مو را می توان با دارو و روش های ترمیم مو درمان کرد، با این حال مصرف داروهای طبیعی و داشتن رژیم غذایی سالم نسبت به سایر روش ها مناسب تر می باشد. مزوتراپی بر سایر عوامل ریزش مو غلبه کرده و علاوه بر کاهش ریزش مو باعث تحریک رشد مو های جدید نیز می شود.


مزوتراپی مو چیست ؟

اصطلاح مزوتراپی اولین بار توسط دکتر میشل پیستور Dr. Michel Pistor در سال 1958 به کار برده شد. دکتر میشل از این روش به عنوان تسکین دهنده درد برای درمان بیماری های روماتولوژی، عفونی و بیماری های عروقی استفاده کرد. دکتر لیونل بیسون Dr. Lionel Bissoon این تکنیک را در فرانسه فرا گرفته و بعداً آن را در آمریکا رواج داد. مزوتراپی کاربردهای بسیاری به ویژه در از بین بردن چربی و سلولیت و درمان ریزش مو که اخیراً مورد توجه جهانیان قرار گرفته است، دارد.


مزوتراپی مو چیست؟


مزوتراپی مو یک روش غیر تهاجمی و غیر جراحی است که برای بازگرداندن حجم و درخشندگی موها استفاده می شود، به دلیل تاثیرگذاری خوب این روش در بین روش های درمان طاسی سر نیز قرار دارد. این روش شامل تزریق مستقیم مواد دارویی، اسیدهای آمینه، مواد معدنی، ویتامین ها و موارد دیگر به لایه اپیدرمی پوست می باشد، مواد تزریق شده باعث تحریک لایه مزودرم و رشد موهای جدید می شوند.


مو جزء اولین قسمت هایی است که تحت تاثیر تغییرات بدن قرار می گیرد، جلوگیری از بروز مشکلات مو آسان تر از مقابله با مشکلات موجود و ریزش است. افراد تنها زمانی به شدت وضعیت پی می برند که آسیب موهایشان را ببینند و ریزش مو شروع شده باشد؛ برای رفع این مشکلات می توان از روش های مختلف درمانی مانند مزوتراپی مو استفاده کرد. در اصل مزوتراپی بر اساس این واقعیت است که بیشتر مشکلات ریزش مو به دلیل عدم تعادل هورمونی در اطراف فولیکول های مو (مانند DHT)، کمبود مواد مغذی مناسب که به سلامت مو کمک می کند و گردش خون در پوست سر ایجاد می شود؛ عمل می کند.


محلول مزوتراپی که به پوست سر تزریق می شود، حاوی ترکیبی از مواد شیمیایی خاص مانند ویتامین ها، کو آنزیم ها و اسیدهای آمینه است که براساس نیاز و شرایط بیمار نوع و میزان آنها مشخص می شود. مواد مورد استفاده برای مزوتراپی را به دو دسته مواد اصلی (که توسط FDA تأیید می شوند) و مواد مکمل یا جزئی طبقه بندی می شوند. مزوتراپی همچنین به تعادل هورمونی کمک کرده و باعث تحریک رشد مو های سالم و جدید می شود، هم زنان و هم مردان می توانند از این روش استفاده کنند. مزوتراپی مو باعث افزایش گردش خون در پوست سر، تأمین مواد مغذی، کاهش سرعت کوچک شدن فولیکول ها و تحریک رشد مو می شود. تزریق های میکرو در این روش به جذب داروهای خاص حاوی ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای رشد مو نیز کمک می کند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

آیا مزوتراپی مو دارای عوارض زیادی است ؟

در صورتیکه برای انجام مزوتراپی موی سر به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کرده و از داروهای تزریقی استاندارد استفاده کنید، این روش هیچ عارضه جانبی نداشته یا دارای عوارض و خطرات بسیار اندک می باشد که اکثر این عوارض موقتی بوده و به سرعت از بین می روند. برخی از عوارض جانبی گزارش شده عبارتند از:

• سردرد: سردرد یکی از عوارض احتمالی مزوتراپی مو است که در صورت ایجاد، یک روز پس از مزوتراپی از بین می رود.

• حساسیت: در صورتیکه فرد به محلول تزریقی مزوتراپی حساسیت داشته باشد، علائم حساسیت پس از تزریق در او به وجود خواهد آمد. اما معمولا در اکثر موارد، پزشک فرد مراجعه کننده را پیش از شروع کار معاینه می کند تا مطمئن شود به ترکیبات مزوتراپی حساسیت ندارد.

• تورم و کبودی: روش مزوتراپی مو چون با تزریق یکسری ترکیبات خاص به پوست سر انجام می شود، بنابراین مانند تزریقات دیگر احتمال ایجاد کبودی و تورم در منطقه تزریق وجود دارد که 3 تا 4 ساعت پس از تزریق از بین می رود.

• عفونت: یکی دیگر از عوارض جانبی مزوتراپی مو که به ندرت اتفاق می افتد، عفونت می باشد که حتی برای یک تزریق ساده مانند تزریق بوتاکس هم ممکن است به وجود آید.


سایر عوارض جانبی مزوتراپی مو که احتمال رخ دادن آنها کم است، عبارتند از:

• قرمزی و حالت تهوع

• خارش و کبودی

• برجستگی در محل تزریق

• لکه های تیره پوست

• راش


همانطور که در بالا گفته شد مزوتراپی دارای عوارض بسیار جزئی می باشد که به ندرت اتفاق خواهند افتاد یا در صورت وقوع سریع و خود به خود از بین می روند. مزوتراپی موی سر تاکنون باعث آسیب حاد و عمومی به هیچ متقاضی نشده و روشی ایمن برای افزایش رشد مو می باشد.


آیا مزوتراپی مو دردناک است؟


آیا مزوتراپی مو دردناک است؟

به طور کلی مزوتراپی مو روشی بدون درد می باشد، اما در صورتیکه از سوزن می ترسید می توانید برای تزریق محلول مزوتراپی از دستگاه های فاقد سوزن که تاثیرشان کمتر است استفاده کنید. با این حال، میزان درد تزریق ها به شکل قابل تحمل بوده و به آستانه درد فردی بستگی دارد؛ نواحی اکسیپوت (پشت سر) و ناحیه گوش حساس ترین نواحی برای تزریق هستند.


متقتضیانی که برای رشد مجدد مو تحت مزوتراپی قرار می گیرند یا کسانی که مزوتراپی بعد از کاشت مو برای افزایش رشد مو انجام می دهند، معمولاً کمترین درد و ناراحتی را تجربه می کنند، به ویژه در مقایسه با روش های جراحی، بنابراین مزوتراپی مو راه حلی آسان و کم تهاجم برای رهایی از ریزش بیش از حد مو است.


آیا مزوتراپی گزینه ی مناسبی برای درمان ریزش مو است ؟

فقط یک پزشک متخصص می تواند با معاینه شرایط هر بیمار مشخص کند که بهترین روش برای رفع ریزش مو و تحریک رشد مجدد مو کدام است. در روش مزوتراپی مو هر تزریق مخلوطی از چندین ماده مفید مانند مواد معدنی، ویتامین ها و سایر عناصر مفید است که پزشکان به صورت جداگانه برای هر بیمار انتخاب می کنند؛ بین 2 تا 6 ماده فعال را می توان در یک سرنگ مخلوط کرد. شکی نیست که مزوتراپی مو مزایای زیادی به همراه دارد، از جمله:

✔ ریزش مو به تدریج متوقف می شود.

✔ گردش خون در پوست افزایش یافته و رشد مو فعال می شود.

✔ فعالیت غدد چربی کاهش می یابد، فرها تمیزتر، طولانی تر و پرتر به نظر می رسند.

✔ جریان خون و اکسیژن رسانی به فولیکول ها افزایش می یابد.

✔ شوره سر کاهش می یابد.

✔ بهبود در تراکم مو، صافی، درخشندگی در هنگام برس مو و حالت دادن دیده می شود.


در صورتی که دلیل ریزش مو یک بیماری باشد، مزوتراپی نمی تواند آنچنان تاثیر گذار باشد، این روش به مقابله با مشکلات مختلف مرتبط با وضعیت مو و پوست سر کمک می کند، که با آلودگی هوا، رژیم غذایی نامناسب و ضعف بدن ایجاد می شود. اگر روش مزوتراپی با سایر روش های درمانی همچون کاشت مو استفاده شود بسیار موثرتر می باشد.


چگونه عوارض مزوتراپی را کم کنیم؟

تمام عوارض جانبی مزوتراپی به طور کلی محدودند و در عرض 1 تا 3 روز برطرف می شوند؛ این روش غیر تهاجمی است و معمولاً می توانید بلافاصله به فعالیت های روزانه خود بازگردید؛ در مواردی با عوارض نسبتاً شدید، بهتر است به دلیل تورم یا خارش به یک روز استراحت نیاز داشته باشید. برای اطمینان از نتایج بهینه و قابل مشاهده و کاهش عوارض مزوتراپی ، رعایت دستورالعمل های مراقبت های بعدی ضروری است که عبارتند از:

•    در 24 ساعت اول مقدار زیادی آب بنوشید.

•    تا 24 ساعت بعد از مزوتراپی آرایش نکنید.

•    از مصرف الکل تا چند روز اجتناب کنید.

•    به مدت 48 ساعت از ورزش خودداری کنید.

•    از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت 48 ساعت خودداری کنید.

•    در چند روز اول بعد از مزوتراپی از ورزش کردن خودداری کنید.

•    به مدت 48 ساعت از دوش یا حمام آب گرم استفاده نکنید؛ همچنین استفاده از سونا را به چند روز بعد موکول کنید.

•    به مدت 42 ساعت از مصرف داروهای ضد التهاب (آسپرین و ...) یا ویتامین E خودداری کنید. برای هر گونه ناراحتی یا درد می توانید از مسکن های عمومی (مانند پاراستامول) استفاده کنید.

•    به مدت یک هفته از اپیلاسیون، بلیچینگ یا هر روش دیگر رفع موهای زائد صورت خودداری کنید.

•    به مدت پنج روز شنا نکنید، به خصوص در آب کلردار.


اگر شما هم قصد انجام کاشت مو و یا سایر روش های کمکی مانند مزوتراپی مو جهت افزایش رشد موهای خود و جلوگیری از ریزش آن را دارید می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
نازنین رضایی
سلام ببخشید من جلوی موهام کم پشته چیکار باید کنم
021-79958