نکات مهمی که قبل از کاشت مو باید بدانیم

موهای سالم و پرپشت به عنوان مهمترین جنبه زیبایی افراد در نظر گرفته می شود و ریزش موی شدید و طاس شدن برای اکثر افراد می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس و آسیب به روابط او شود. ریزش مو می تواند نتیجه عدم سلامتی، رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست و استرس باشد که می تواند با اصلاح این موارد برگشت پذیر باشد؛ اما گاهی به دلیل اختلالاتی مانند الگوی طاسی مردانه یا زنانه برگشت پذیر نیست. روش های مختلفی با توجه به شرایط افراد برای درمان و رفع ظاهری این مشکل وجود دارد که بسیاری از آنها محدودیت دارند و برخی موقتی هستند؛ اما حتی اگر ریزش مو ژنتیکی باشد، از طریق کاشت مو قابل جبران است.


کاشت مو یکی از شناخته شده ترین روش های جراحی زیبایی و روشی بسیار امیدوار کننده است که یک راه حل دائمی برای طاسی الگویی ارائه می دهد. اگرچه داروهای پزشکی برای درمان ریزش مو در دسترس هستند اما آنها فقط در مراحل اولیه طاسی اثر دارند و حتی اگر به طور منظم مصرف شوند نمی توانند سر شما را پر از مو کنند. بنابراین هنگامی که مو فراتر از مرحله ترمیم باشد، یک جراحی کاشت مو به عنوان تنها راه حل طولانی مدت مطرح می شود. کاشت مو احتمال خطر ناچیزی دارد و اگر توسط پزشک متخصص و باتجربه انجام شود هیچ عارضه جانبی قابل توجهی نخواهد داشت. کاشت مو شامل انتقال موهای سالم از ناحیه ای که تحت تأثیر ریزش مو نیست (که به عنوان بانک مو شناخته می شود) به ناحیه ای که دچار ریزش شده یا کاملاً طاس است، می باشد. این موهای کاشته شده تا آخر عمر باقی می مانند و هرگز دچار ریزش نمی شوند و به کوتاهی های بعدی نیاز دارند.


آمادگی برای کاشت مو

مانند هر جراحی دیگری لازمه کاشت مو انجام مراقبت های قبل و بعد می باشد تا نتیجه ای که از این روش دریافت می کنید بهتر و سریعتر باشد. زمانی که تصمیم خود را در خصوص کاشت مو گرفته باشید، نیاز به آمادگی برای این جراحی دارید. در ابتدا در جلسه مشاوره که با جراح خود دارید باید تمام سوابق پزشکی خود را شرح دهید و نکات توصیه شده را تا روز پیوند انجام دهید. معمولا از متقاضی خواسته می شود نوار قلب یا آزمایش خون انجام دهد تا وضعیت سلامتی جسمی او بررسی شود. مهم ترین موارد در مراقبت های قبل از کاشت مو که بهتر است از دو هفته پیش از عمل انجام دهید عبارتند از:

• عدم استفاده از داروهای رقیق کننده خون یا ضد التهاب، داروهای ضد افسردگی، بتا بلاکرها، ویتامین ها و مکمل های گیاهی

• توقف مصرف سیگار و الکل برای خونرسانی بهتر

• پیروی از رژیم غذایی سالم و مقوی

• خواب مناسب و دوری از استرس

• پرهیز از فعالیت ها و ورزش سنگین در سه روز آخر

• کاهش مصرف چای و قهوه و قطع رژیم لاغری یا چاقی


نکات مهمی که قبل از کاشت مو باید بدانیم

اگر ریزش مو تأثیرات منفی زیادی روی زندگی شما می گذارد که از معاشرت، فرصت های کار و روابط خود دچار اضطراب شده و کناره گیری می کنید، کاشت مو یک فرصت استثنایی برای شما رقم می زند. البته انجام یک جراحی کاشت مو تصمیم بزرگی است که نیاز به تأمل زیادی دارد، اینکه تصور کنید فقط یک جراحی انجام می دهید و بعد از یک هفته با موهای پرپشت برمیگردید اشتباه است. با این حال برای کسانی که می خواهند جراحی کاشت مو انجام دهند، نکات مهمی که قبل از کاشت مو باید بدانند به شرح زیر هستند.

نکات قبل از کاشت مو


1- اهمیت بانک مو در نتیجه کاشت

کاشت مو یک روش شگفت انگیز است که می تواند تفاوت زیادی در حجم و تراکم موی شما ایجاد کند؛ اما این ایجاد تفاوت به عامل اصلی و مهمی به نام ناحیه اهدا کننده بستگی دارد. در کاشت موی طبیعی تنها منبع مورد استفاده بانک موی خود فرد می باشد که متاسفانه این فولیکول های مو بازسازی نمی شوند و نمی توان مو را از اهداکننده دیگری گرفت. بانک مو در بیشتر موارد قسمت های پشتی و کناره های سر (و در برخی شرایط خاص موهای بدن) را شامل می شود که از تاثیر ریزش و طاسی در امان مانده اند. قبل از اقدام به جراحی کاشت مو، مهم است به یاد داشته باشید که رشد مجدد مو برای هر فرد متفاوت و وابسته به سلامت و تراکم بانک موی وی است.


2- رفتار با موهای کاشته شده

برخی از افراد نگرانند که اگر با موهای کاشته شده به درستی رفتار نکنند آسیب می بینند و از بین می روند، اما لازم به ذکر است موهای کاشته شده همانند موهای طبیعی شما هستند. البته پس از اینکه پیوند مو انجام شد و مراقبت های بعدی را به خوبی دنبال کردید، با نظر پزشکتان از زمانی که موها رشد می کنند می توانید با آنها مانند موهای معمولی خود رفتار کنید. موهای کاشته شده پس از مدت زمانی به مراقبت خاصی نیاز ندارد و می توانید آن را همانطور که دوست دارید رنگ کنید یا حالت دهید.


3- ماندگاری کاشت مو

کاشت مو یک درمان دائمی است؛ زمانی که می خواهید برای انجام آن تصمیم بگیرید، باید این را بخاطر بسپارید. از آنجا که برای پیوند از فولیکول های مقاوم در برابر ریزش مو استفاده می شود، امکان ریزش مو بعد از کاشت وجود ندارد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که ماندگاری کاشت مو با افزایش سن ممکن است تحت تاثیر عواملی چون سبک زندگی و بیماری نیز قرار گیرد.


4- هزینه کاشت مو

هزینه کاشت مو یکی از مهمترین مواردیست که باید هنگام تصمیم درمورد کاشت مو در نظر بگیرید. کاشت مو نسبت به سایر روش های درمانی نسبتا گران قیمت است اما هزینه آن در طولانی مدت ارزش دارد. به این معنی که نخریدن محصولات تقویت و درمان ریزش مو و مراجعه مداوم به پزشک را در نظر بگیرید، خواهید دید که چه مقدار پول پس انداز کرده اید. صرف نظر از اینکه از کدام روش کاشت مو استفاده می کنید با این روش یکبار هزینه خواهید داشت و بهترین نتیجه ممکن را به دست خواهید آورد. یک عمل موفق کاشت مو، شامل یک جراح ماهر و یک تیم چند نفره داخلی است، این ضروریست که هر بیمار تحقیقاتی انجام دهد و با یک متخصص کاشت مو مشورت کند. نتیجه کاشت مو به طور مستقیم به تجربه و مهارتهای جراح بستگی دارد، بنابراین هرگز در تجربه جراح خود مصالحه نکنید و به سراغ جراحی بروید که فقط در زمینه کاشت مو تخصص چندین ساله دارد.


5- اعتبار کلینیک

انتخاب کلینیک مناسب کاشت مو می تواند تصمیم سختی باشد اما بسیار مهم است؛ در هنگام انتخاب کلینیک کاشت مو موارد مختلفی وجود دارد که باید از بررسی کارهای گذشته، درمان های ارائه شده تا روند مشاوره آنها در نظر گرفت. از آنجا که بیمار در طول دوره نقاهت نیز باید حداقل چند بار با جراح ملاقات کند، بسیاری ترجیح می دهند به نزدیکترین کلینیک مراجعه کنند اما اگر می خواهید در یک روش کاشت مو بهترین نتیجه را بگیرید، تنها اعتبار و سابقه خوب کلینیک و پزشک برایتان اهمیت داشته باشد.


6- کاندیدای مناسب کاشت مو

فردی که ریزش مو او تثبیت شده بهترین گزینه برای انجام روش کاشت مو است، زیرا جراحی کاشت مو پیشرفت ریزش مو را متوقف نمی کند. توصیه می شود در سنین جوانی یا هنگامی که ریزش مو به تازگی شروع شده کاشت مو انجام نشود زیرا ممکن است ریزش مو امتداد یابد. در واقع سن مناسب برای کاشت مو مشخص نشده و محدودیتی ندارد، اما آنچه مهم است، وضعیت کلی سلامت بیمار و اتمام روند ریزش موی اوست. انجام کاشت مو در سنین بسیار کم (قبل از 28 سالگی) شاید تصمیم عاقلانه ای نباشد زیرا ممکن است پس از اتمام عمل همچنان ریزش مو ادامه داشته باشد. بهترین کار این است که با جراح خود مشورت کنید و زمان مناسب برای کاشت مو را بدانید.


7- اهمیت مراقبت های بعد از کاشت مو

پیش از تصمیم گیری برای کاشت مو باید به خاطر داشته باشید که پس از آن مدتی طول می کشد تا به روال عادی خود برگردید. حتی با اینکه روش های جدید کاشت مو کمتر تهاجمی هستند باز هم چندین روز برای استراحت و مراقبت گسترده از منطقه پیوندی نیاز دارید. در طول این دوره پوست شما بهبود می یابد و برای اطمینان از موفقیت پیوند باید نکاتی مانند دوری از آفتاب، استراحت، هیدراته بودن، درست خوابیدن و بسیاری دیگر را با دقت رعایت کنید. ممکن است در دوران نقاهت بعد از کاشت مو عوارضی مانند تورم و درد وجود داشته باشد که با رعایت دستورالعمل های پزشک می توانید حدود یک تا دو هفته بعد از آنها خلاص شوید. یکی دیگر از موارد مهم زمان و نحوه صحیح شستن سر بعد از کاشت مو است که بی اهمیتی به آن می تواند به فولیکول های کاشته شده آسیب برساند. به طور کلی مراقبت های بعد از کاشت مو علاوه بر زمان نیازمند دقت و حوصله می باشد و تاثیر مستقیمی بر نتیجه نهایی پیوند مو خواهد داشت.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958