ماساژ درمانی برای مقابله با ریزش مو

ماساژ درمانی برای مقابله با ریزش مو

بسیاری از افراد با افزایش سن شاهد ریزش موهای خود هستند که تا میزان مشخصی (معمولا 50 تا 100 تار مو) در روز طبیعی است و اگر بیشتر از حد معمول باشد نگران کننده می شود. برخی از انواع ریزش مو دائمی هستند مانند الگوی طاسی زنانه و مردانه که معمولا به صورت ارثی در خانواده ها انتقال می یابد؛ و برخی دیگر به صورت موقت و به دلایل مختلفی به وجود می آیند. شایع ترین دلایل ریزش مو عبارتند از :

• بیماری

• استرس های شدید

• داروهای قوی (مانند داروی سرطان)

• کمبود برخی ویتامین ها

• کاهش وزن یکباره

تاثیر ژن بر ریزش مو


داروهای خوراکی و موضعی، انجام یا پرهیز از برخی رفتارها، کاشت مو و ماساژ درمانی از جمله روش های مقابله با ریزش مو هستند که با توجه به نوع ریزش مو و وضعیت سلامت فرد توسط پزشک به او توصیه می شوند.


ماساژ درمانی پوست سر چیست؟

ماساژ پوست سر شبیه ماساژی است که برای گردن، کمر یا بدن خود انجام می دهید؛ با این تفاوت که ماساژ پوست سر معمولاً کمی ملایم تر انجام می شود؛ این نوع ماساژ معمولاً بدون روغن انجام می شود اما در صورت تمایل می توانید آن را اضافه کنید. در یک ماساژ معمول پوست سر فقط از نوک انگشتان استفاده می شود؛ همچنین گزینه استفاده از دستگاه ماساژ پوست سر برای تقلید از فشار نوک انگشتان وجود دارد. به زبان ساده ماساژ پوست سر (یا ماساژ سر) با تحریک پوست با استفاده از دست یا دستگاه های مخصوص طراحی شده که برای اهداف مختلفی از جمله تسکین سردرد و کاهش استرس استفاده می شود. هدف دیگر ماساژدرمانی سر رشد موهای جدیدتر و قویتر می باشد؛ این یک روش محبوب در بین افراد دارای ریزش مو بوده و می تواند فواید بی شماری در رابطه با مو به شما ارائه دهد.

ماساژ موی سر


چگونه پوست سر خود را ماساژ دهیم؟

روش های مختلفی برای ماساژ درمانی برای مقابله با ریزش مو و تحریک رشد مو وجود دارد که به چهار دسته زیر تقسیم می شوند:


ماساژ سنتی پوست سر:

در این نوع ماساژ با استفاده از نوک انگشتان و ایجاد فشار ملایمی به پوست سر می توان به صورت دایره های کوچک و در تمام سطح پوست ماساژ را انجام داد؛ هر شخص می تواند خودش اینکار را حداقل 5 دقیقه و به طور روزانه انجام دهد یا از یک مجموعه ماساژدرمانی کمک بگیرد.


ماساژدرمانی پوست سر هنگام شستشو:

انجام ماساژ سنتی پوست سر در هنگام شستن موها ممکن است، به این صورت که با استفاده از نوک انگشتان، شامپو یا نرم کننده خود را به مدت 5 دقیقه به آرامی روی موهای خود ماساژ دهید، سپس موهای خود را مثل همیشه بشویید.


ماساژ با ابزار مخصوص:

همانند ماساژ بدن، ابزارهای خاصی نیز وجود دارند که می توانید برای ماساژ پوست سر استفاده کنید؛ اگرچه برخی از متخصصان پوست استفاده از ماساژور را توصیه می کنند اما برخی دیگر معتقدند که ماساژ نوک انگشت به همان اندازه موثر می باشد. در نهایت، این شما هستید که تصمیم می گیرید کدام روش برای شما مناسب تر است؛ ابزار ماساژ پوست سر به صورت برس یا ماساژور لاستیکی دستی سبک ارائه می شود.


ماساژ درمانی پوست سر با روغن:

برای ماساژدرمانی پوست سر می توانید از روغنهای اساسی استفاده کنید؛ مطالعات نشان داده که روغن های اسطوخودوس؛ نعناع تند، جوجوبا و نارگیل می توانند به رشد مو کمک کنند. برای استفاده از این روغن ها باید آنها را مستقیماً به پوست سر خود بمالید و سپس با استفاده از نوک انگشتان یا ماساژور روغن ها را به آرامی روی پوست سر خود حرکت دهید. قبل از استفاده از هر روغن یا اسانس روی سر خود، ابتدا یک تست در ناحیه کوچکی از پوست خود انجام دهید تا مطمئن شوید حساسیت ندارید.


ماساژدرمانی برای مقابله با ریزش مو موثر است؟

هر تار موی سر شما زندگی خود را درون یک فولیکول شروع می کند، درست در زیر پوست سر؛ فولیکول های مو از سلول های بنیادی بیش فعال تشکیل شده اند و هنگامی که اکسیژن بیشتری به آنها می رسد، رشد مو افزایش می یابد. بر اساس تحقیقات، ماساژ پوست سر با کشش سلول های فولیکول مو ضخامت مو را افزایش می دهد و فولیکول ها را تحریک میکند موهای ضخیم تری تولید کنند. ماساژ شریان های کوچک موجود در پوست سر را که باعث افزایش جریان خون در فولیکول ها می شود، گشاد می کند و در نتیجه باعث افزایش جریان خون و تشویق رشد مو می شود. همچنین ماساژ درمانی پوست سر باعث کاهش استرس و فشار و تحریک رگ های خونی شده و همچنین بافت مو را بهبود می بخشد و باعث ضخیم شدن و استحکام آن با گذشت زمان می شود.


طبق یک مطالعه کوچک در سال 2016 (منبع معتبر) محققان نتیجه گرفتند که ماساژ منظم پوست سر ممکن است منجر به ضخیم شدن مو شود؛ این مطالعه شامل 9 مرد بود که به مدت 24 هفته هر روز 4 دقیقه ماساژ پوست سر را انجام می دادند، در پایان مشخص شد که مردان موهای ضخیم تری نسبت به ابتدا داشتند. همچنین تحقیقات دیگری در سال 2019 این یافته ها را پشتیبانی می کند؛ این مطالعه بر اساس پاسخ نظرسنجی از 340 شرکت کننده بود که دستورالعمل های خاصی را با انجام دو بار ماساژ پوست سر در روز برای بهبود ریزش مو دنبال کردند؛ بر اساس گزارش ها تقریباً 69 درصد از شرکت کنندگان گزارش کرده اند که آلوپسی آنها بهبود یافته است.


نکاتی برای رشد بیشتر موها

علاوه بر ماساژدرمانی برای جلوگیری از ریزش مو، روش های دیگری برای کمک به رشد مو وجود دارند، برخی از این موارد عبارتند از :

1-از شستن بیش از حد موها خودداری کنید و همچنین استفاده از درمان های شیمیایی و رنگ و حالت دهنده های مو را محدود کنید؛ همه اینها می توانند کوتیکول مو را ضعیف کنند و باعث شکستگی شوند.

2-با مراجعه به پزشک از سلامت وضعیت جسمانی خود مطمئن شوید، مقادیر کم روی، آهن و بیوتین همگی در ریزش مو نقش دارند.

3- استفاده از ماینوکسیدیل را برای درمان ریزش موی ارثی درنظر بگیرید؛ این دارو بدون نسخه و به صورت محلول موضعی وجود دارد. همچنین داروهایی مانند فیناستراید برای مردان و اسپیرونولاکتون برای زنان وجود دارند که تنها با تجویز پزشک قابل تهیه هستند.

4-با مشورت با یک پزشک متخصص می توانید از روش های حرفه ای رشد مو بهره ببرید، این روش ها شامل لیزر درمانی، مزوتراپی مو ، تزریق کورتون و کاشت مو و... هستند .


اگر قصد مشاوره در خصوص هر یک از روش های جلوگیری از ریزش مو و یا تکنیک هایی همچون کاشت مو را دارید ، می توانید با متخصصین و کارشناسان مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958