تغذیه بعد از کاشت مو


مانند تمام درمان های موثر بر سلامت انسان، ارزیابی کاشت مو تنها از طریق عمل اشتباه بزرگیست و نکات بسیاری وجود دارد که باید قبل و بعد از پیوند و اثرات آنها بر نتیجه در نظر گرفته شود. بعد از نحوه اجرای پیوند، مراقبت های بعد از کاشت مو بیشترین تاثیر را بر نتیجه خواهند گذاشت، یکی از این مراقبت ها که باید به آن توجه کنید، پاسخ به این سوال است که بعد از کاشت مو چی بخوریم؟


اینکه فردی کاندید مناسبی برای کاشت مو باشد یا خیر به عوامل بسیاری بستگی دارد از جمله سلامت کلی جسم، داشتن بانک مو با تراکم کافی، سن مناسب برای تثبیت ریزش مو و علت ریزش مو. پس از تایید شرایط یک متقاضی، اعتبار کلینیک، مهارت و تجربه پزشک و تجهیزات و روش مورد استفاده برای کاشت مو عوامل تاثیر گذار بر موفقیت نتیجه کاشت مو هستند؛ پس از اتمام فرآیند پیوند، مراقبت های بعد از کاشت مو نیز می توانند به دریافت نتیجه دلخواه کمک کنند. مراقبت های بعدی بخش های مختلفی را شامل می شوند که با توجه به توصیه های پزشک متخصص باید پیروی شوند؛ نحوه شستشوی سر بعد از کاشت مو، قرارگیری در انواع محیط ها، رنگ گردن موها، مصرف دارو، ورزش و تغذیه صحیح بعد از کاشت مو عواملی هستند که مانند یک سیستم پیچیده با هم تعامل دارند.


آیا تغذیه بر نتیجه کاشت مو تاثیر دارد؟

فولیکول های مو کاشته شده در روزهای ابتدایی حساس هستند و نیاز به مراقبت همه جانبه دارند، این مراقبت ها می تواند از طریق عدم وارد آوردن فشار، خشک نگه داشتن، قرار نگرفتن در معرض تابش خورشید، عدم مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی و خوردن غذاهای مقوی و مناسب انجام شود. جراحی کاشت مو روشی کم تهاجمی است، اما همچنان مهم است که در طول فرآیند بهبودی از بدن خود حمایت کنید؛ زیرا زمانی که بدن شما سختی و درد بکشد، موها معمولاً یکی از اولین چیزهایی هستند که دچار ریزش می شوند. موهای کاشته شده دقیقاً مانند موهای طبیعی انسان عمل می کنند، در نتیجه هر عاملی که باعث تقویت موهای طبیعی شود به رشد موهای کاشته شده نیز کمک خواهد کرد، این واقعیت که هر چه که بخوریم تأثیر مستقیمی بر رشد و تقویت موها و روند بهبودی پس از عمل کاشت مو دارد به دفعات و از تمام جوانب بررسی و اثبات شده است. نه تنها اینکه بعد از کاشت مو چه بخوریم بر نتیجه و روند بهبودی تاثیر می گذارد، بلکه غذاهای ممنوعه بعد از کاشت مو نیز اهمیت بسیاری دارند و خوردن برخی از آنها تاثیر بدی روی موهای کاشته شده دارند.

آیا تغذیه بر نتیجه کاشت مو تاثیر دارد؟


قبل از کاشت مو چه باید بخوریم؟

حفظ یک رژیم غذایی سالم قبل از جراحی کاشت مو برای تحریک حداکثر بهبودی و کاهش خطر عوارض بسیار مهم است، در هفته های منتهی به پیوند مو از یک رژیم غذایی متعادل متشکل از طیف وسیعی از غذاهای مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، منابع پروتئین بدون چربی، غلات کامل و چربی های سالم استفاده کنید. برخی غذاها و مکمل ها می توانند خطر خونریزی پس از جراحی را افزایش دهند، بهتر است حداقل دو هفته قبل از کاشت مو از مصرف غذاهایی مانند سیر و زنجبیل و مکمل هایی مانند ویتامین E و روغن ماهی که خون را رقیق می کنند، خودداری کنید. مصرف کافئین می تواند خواب را مختل کند و باعث اضطراب شود که از بهبودی جلوگیری کند، مصرف کافئین باید حداقل 24 ساعت قبل از جراحی کاشت مو قطع شود. هیدراته نگه داشتن بدن با نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات دیگر پیش از پیوند نیز به بهبودی سریع بعد از کاشت کمک می کند.


بعد از کاشت مو چه چیزهایی باید بخوریم؟

رژیم های غذایی فاقد اسیدهای چرب ضروری و سایر مواد مغذی مهم برای بدن ممکن است باعث اختلال در عملکرد فولیکول های مو شده و منجر به نازک شدن یا طاسی شدن لکههای مو شوند؛ از طرف دیگر یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی می تواند به بهبود کل سیستم و به رشد موهای جدید کمک کند. نه تنها پس از عمل پیوند مو، بلکه با گنجاندن عادات غذایی سالم در زندگی روزمره، فولیکول های مو قادر به رشد و تجدید در یک چرخه زندگی سالم خواهند بود. رژیم غذایی پس از کاشت مو به طور مستقیم بر موفقیت این عمل تاثیر می گذارد، زیرا مواد مغذی از طریق مویرگ های پوست سر به پیوندهای تازه کاشته شده می رسند؛ درنتیجه غذایی که میخورید تعیین می کند که آیا مواد مغذی کافی به موها می رسد یا خیر. در صورت تامین مواد مغذی مناسب و کافی، میزان موفقیت کاشت مو افزایش می یابد، با این حال زمانی که مواد مغذی نادرست و ناکافی به مویرگ ها برسد، نتیجه نهایی کاشت مو ممکن است راضی کننده نباشد. برخی از مهمترین مواد مغذی که بعد از کاشت مو بدن و موها به آنها نیاز دارند عبارتند از:


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

خوردن مواد غذایی حاوی پروتئین بعد از کاشت مو

مو از پروتئین ساخته شده و این ماده همچنین منبع مهمی برای بافت های بدن است، به این معنی که در زمان بهبودی بعد از کاشت مو به مقدار زیادی از آن نیاز خواهید داشت. می توانید انواع اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بعد از کاشت مو را با خوردن مقدار زیادی مرغ، ماهی، حبوبات، تخم مرغ، شیر و پنیر، لوبیا، آجیل و دانه ها دریافت کنید.


اسیدهای چرب امگا 3 بعد از کاشت مو

اسیدهای چرب امگا 3 برای عملکردهای مختلف بدن از جمله رشد موها مورد نیاز است؛ بدن به تنهایی قادر به تولید امگا 3 نیست، بنابراین باید آن را از طریق قرص های مکمل یا برخی غذاها بدست آورد. امگا 3 در غذاهایی مانند ماهی های روغنی مانند شاه ماهی، قزل آلا و سالمون، دانه های کدو تنبل، گردو، آووکادو و دانه کتان وجود دارد که وجود آنها در رژیم غذایی بعد از کاشت مو مهم است.


مواد مغذی حاوی ویتامین ها بعد از کاشت مو

ویتامین های موثر بر تقویت موها بیش از 13 نوع هستند که می توانید طیف کامل ویتامین های مورد نیاز بدن را با خوردن یک رژیم غذایی متنوع بر اساس غذاهای کامل دریافت کنید. ویتامین های گروه B از ویتامین هایی هستند که تاثیر بسزایی در سلامت و رشد مو دارند؛ به ویژه ویتامین های B12 و B7 که به بیوتین معروف هستند، اثرات قابل توجهی بر موهای کاشته شده دارند. ویتامین A دارای خواص آنتی اکسیدانی است که البته ریزش مو به طور مستقیم به دلیل کمبود آن اتفاق نمی افتد و ویتامین C یکی از مهم ترین کمک کننده های سیستم ایمنی بدن در بهبودی پس از کاشت مو بسیار موثر است. ویتامین D نیز یکی از گروه های ویتامینی است که به دلیل تاثیری که بر ریزش مو دارد، در مرحله تغذیه بعد از کاشت مو باید مورد توجه قرار گیرد، این ویتامین در تماس نور خورشید با پوست فعال می شود و در غذاهای حیوانی یافت می شود. غذاهایی مانند برنج قهوه ای، تخم مرغ، سویا، کلم بروکلی، اسفناج، ماکارونی سبوس دار، لوبیا سیاه، کاهو، فلفل، بادام و کدو سبز برای خوردن بعد از کاشت مو انتخاب های خوبی هستند.

ویتامین های موثر بر رشد و تغذیه مو


سایر مواد غذایی مفید بعد از کاشت مو عبارتند از:

· چربی های سالم مانند بادام، دانه ها و روغن زیتون

· سبزیجات و میوه ها مانند کلم بروکلی و گل کلم، انواع توت ها، مرکبات و سبزی هایی با برگ های تیره

· غلات کامل: نان سبوس دار، کینوا، برنج قهوه ای و حبوبات کامل


غذاهایی که بعد از کاشت مو نباید بخوریم

گروه هایی از مواد غذایی هستند که مهمترین اثرات منفی را در روند بهبودی پس از کاشت مو ایجاد می کنند، اینها شامل غذاهای اسیدی و ادویه ایی می شوند. اگرچه غذاهای اسیدی و تند به طور مستقیم بر سلامت فولیکول های مو تأثیر منفی نمیگذارند، بلکه بر سیستم گوارشی تأثیر منفی داشته و از ایجاد فضای استراحت و آرامشی که بیمار در طول روند بهبودی بعد از روش های مختلف کاشت مو باید داشته باشد، جلوگیری می کنند. همچنین نوشیدنی هایی که محتوای قند بالایی دارند نیز بعد از پیوند مو می تواند بسیار مضر باشد؛ ایجاد تغییرات کوچک در رژیم غذایی بعد از کاشت مو می تواند در طولانی مدت به شما کمک کند و بهترین نتایج ممکن را به دست آورید. لزوم پرهیز از مصرف الکل و سیگار به مدت حداقل 15 روز در مراقبت های بعد از کاشت مو به تاکید مطرح شده است، زیرا روند بهبودی را متوقف می کند. مانند سوء تغذیه، دوره های طولانی استرس نیز می تواند باعث ریزش مو شود، حفظ نگرش مثبت، تمرین تنفس عمیق و خواب مناسب، همراه با رژیم غذایی صحیح روند مراقبتی بعد از کاشت مو را تکمیل می کند.


نوشیدن قهوه بعد از کاشت مو حداقل تا پایان دوره بهودی باید به تاخیر بیفتد، برای تعیین بهترین زمان نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می توانید با پزشکتان مشورت کنید. یکی دیگر از غذاهای ممنوعه بعد از کاشت مو، غذاهای سرشار از چربی اشباع شده هستند، به ویژه غذاهای فست فود که باعث بیماری های قلبی عروقی و چاقی می شوند و نباید در دوره نقاهت بعد از پیوند مو در رژیم غذایی شما گنجانده شوند. غذاهای فرآوری شده حاوی مواد شیمیایی مختلف و مقادیر زیادی نمک، شکر و شربت شیرین کننده هستند، مانند کیک، کلوچه، شکلات، چیپس، سوسیس و کالباس؛ بهتر است تا مدت زیادی بعد از کاشت مو از مصرف این غذاها اجتناب کنید.


نکات مهم در مورد رژیم غذایی بعد از کاشت مو

پس از تعیین مواد مغذی مورد نیاز بعد از کاشت مو، ذکر نکات مهم در مورد روند تغذیه بعد از عمل و توصیه های متخصص ضروری است. نکته اصلی فرآیند غذاهایی که بعد از کاشت مو باید بخوریم، تعیین برنامه تغذیه مناسب و رعایت منظم آن پس از پیوند است، البته این موضوع به تنهایی کافی نیست و در صورتی که غذاهای مشخص شده به طور منظم مصرف نشود، تنها اقدامات کوچکی در روند بهبودی ایجاد می شود. اینکه در دوران نقاهت چی بخوریم یا نخوریم تنها بخشی از بایدها و نبایدهای بعد از کاشت مو هستند و برای دستیابی به بهبودی سریعتر و نتایج بهتر باید تمام دستورالعمل های توصیه پزشک را به دقت دنبال کنید.


علاوه بر گروه های غذایی، نوشیدن آب کافی بعد از کاشت مو یک پارامتر بسیار مهم است و برای موفقیت درمان یعنی سلامت فولیکول های مو یک نقطه حیاتی است، برای هیدراته ماندن می توانید از سایر نوشیدنی های مفید مانند آبمیوه های طبیعی نیز بهره ببرید. برای داشتن ریکاوری راحت پس از پیوند مو باید از خوردن وعده های غذایی سنگین پرهیز کرد و باید وعده های غذایی سبک اما مغذی به همراه میان وعده های مفید مصرف کرد. بهترین گزینه مصرف صبحانه یا ناهار سبک قبل از کاشت مو و حفظ این دوره تا سه روز بعد از عمل می باشد، بدون شک داشتن میان وعده های مقوی مانند آجیل ها و میوه ها بعد از کاشت مو نیز بسیار کمک کننده باشد.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958